Päätoimittaja Erkki Meriluoto on sähköauton tyytyväinen käyttäjä: ”Maaseudulle ajaessa kokemukset ovat asenteesta kiinni”

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Päätoimittaja Erkki Meriluoto
Päätoimittaja Erkki Meriluoto © Tommi Tuomi / Otavamedia
Keskustelu sähköautoista kulkee usein mielikuvien kautta. "Onneksi pilke silmäkulmassa", kirjoittaa päätoimittaja Erkki Meriluoto.

Olen ollut yhdeksän kuukauden ajan sähköauton tyytyväinen käyttäjä. Kun aiheen nostaa jossakin esiin, niin keskustelu ja kysymykset kulkevat usein mielikuvien kautta – onneksi pilke silmäkulmassa.

”Miten jaksat veivata niiden johtojen kanssa? Missäs lataat sitä maaseudulla? Pääseekö sillä Lappiin? Pakkasilla taitaa olla aika lyhyitä matkoja? Ei se sähkökään enää mitään halpaa ole!”

Hyviä kysymyksiä, joten aloitetaan niistä ikävistä kokemuksista. Viime joulukuussa -20 asteen pakkasissa lyhentyneen toimintamatkan todella huomasi.

Kun sähköautoni teoreettinen maksimimatka täydellä akulla on 400 kilometriä, pääsi tuolloin yhdellä latauksella vain 230 kilometriä.

Reissu Espoosta Tampereelle lakkiaisjuhliin onnistui, mutta paluumatka alkoikin McDonaldsin lataustolpan kautta. Ravintolassa odotellessa söimme siis vähemmän terveellisen iltapalan.

Akun normaalia nopeamman varaustason hyytymisen huomaa etenkin moottoritienopeuksissa. Talvirajoitukset ovat sähköautoilijalle siis ihan hyvä asia, toki säästöä ne tuovat polttomoottorillakin posottaville.

Maaseudulle ajaessa kokemukset ovat asenteesta kiinni. Esimerkiksi Urjalassa isäni luona käydessä auto tulee vietyä aina lataukseen keskustan Osuuspankin latauspisteeseen. Kävelymatkaa kertyy kilometri. Sehän on samalla mukava pikku jaloittelu.

Viimeksi haimme auton latauksesta lasten kanssa. Matka kesti tunnin.

Ensin silitimme vastaan tulleita koiria. Sitten kävimme leikkipuistossa, juoksimme ja hyppäsimme pituutta urheilukentällä, ostimme jäätelöt ja leikimme kauppaa tyhjällä marjakojulla.

Ei olisi yhtä elämyksellistä ajella tylsästi tankkaamaan.

Muutama ehto sähköautoilun sujuvuudelle kuitenkin on. Autoa pitää pystyä lataamaan kotilaturissa. Silloin julkisia latauksia ei arkiajossa edes tarvitse, ja hinta on pari euroa per 100 km. Pidemmät reissut vaativat ennakko­suunnittelua.

Entäs se Lappi? Sähköautolla lasten kanssa en sitä jaksaisi, mutta Norjan suuntaan – kiitos Ruotsin ja Norjan kattavan latauspisteverkoston – voisi ajellakin.

Pääkirjoitus julkaistu Vivan numerossa 8/2022.

Lue myös: Käytetty sähköauto on nyt haluttu – Mitä pitää koeajossa ottaa huomioon? Paljonko vanhasta autosta kannattaa maksaa? Kokosimme vinkit sähköauton ostajalle!

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X