Palvelu ratkaisee – mutta ollaanko siitä valmiita maksamaan?

”Iloista energiaa asiakkaalle tuova myyjä voi olla kaupan valinnassa jopa ratkaisevampaa kuin pelkkä tuotteiden hinta tai laatu”, kirjoittaa päätoimittaja Erkki Meriluoto.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Palvelua tämäkin: Päätoimittaja Erkki Meriluoto jakoi Seura-lehtiä Pasilan asemalla postilakon aikana.

"Iloista energiaa asiakkaalle tuova myyjä voi olla kaupan valinnassa jopa ratkaisevampaa kuin pelkkä tuotteiden hinta tai laatu", kirjoittaa päätoimittaja Erkki Meriluoto.
(Päivitetty: )
Teksti:
Erkki Meriluoto

Asiakastyytyväisyys on kasvanut kaikilla kaupan aloilla Suomessa, iloitsee Kaupan liiton uusi asiakastyytyväisyysindeksi. Erityistä suitsutusta saa urheilukauppa sekä päivittäistavarakaupan palvelukokemukset. Palvelusta vastaa luonnollisesti kunkin kaupan henkilökunta. Iloista energiaa asiakkaalle tuova myyjä, se tuttu ja kiva tyyppi, voi olla kaupan valinnassa jopa ratkaisevampaa kuin pelkkä tuotteiden hinta tai laatu.

Jos vertaa suomalaisia kauppoja tai ravintoloita ulkomaisiin, pistää yksi asia nopeasti silmään: henkilökunnan vähäisempi määrä. Työvoimakulut ja palkkausta suosivat lakipykälät ovat monessa maassa Suomea kilpailukykyisempiä. Työntekijöiden suuri määrä ei itsessään ole avain parempaan palveluun, mutta ainakin se vähentää odottamista. Suomessa ulkomainenkin asiakas saa yleensä hyvää palvelua, tekijöidemme kielitaidon vuoksi.

Matkailu- ja ravintola-ala kärsii Suomessa pahasta työvoimapulasta. Tehtäviin halutaan kielitaitoista ja ahkeraa porukkaa, mutta monessa paikassa siitä ollaan valmiita maksamaan vain minimipalkka tai vähän päälle. Tekijäpula korostuu etenkin Lapin alkavassa talvisesongissa. Viime viikolla TE-palvelun sivustolla oli tarjolla 420 avointa palvelualan työpaikkaa Lapin alueella. Pelkästään kokkeja tarvittaisiin lähes sata.
Suuri osa paikoista on määräaikaisia talven loppuun saakka, mutta alan tavoitteena on luoda työpaikoista entistä enemmän vakituisia ja ympärivuotisia lomia jaksottamalla. Kun talvella jaksaa painaa pitkiä viikkoja, voi kesällä lomailla useamman kuukauden.

Monessa maassa palveluammatissa oleva saa merkittävän osan tuloistaan juomarahoina. Suomessa tippikulttuuri on erilaista, joten tulot muodostuvat palkasta.
Matalapalkkainen palvelutyö kerää tekijöitä kansainvälisiltä markkinoilta. Hyvä suomenkielen taito ei aina seuraa perässä, joten asiakkaat lopulta ratkaisevat, kuinka paljon sille annetaan palvelukokonaisuuden osana arvoa.

Palvelun arvostamisesta on kyse myös postilakossa – kuinka paljon jakeluyhtiö on valmis maksamaan palkkoja ja toisaalta, kuinka paljon postilaatikon omistaja on valmis maksamaan sinne tulevasta postista.

Valitettavasti Seurankin jakelu myöhästyy postilakon aikana. Vaihtoehtona lehti löytyy varmasti verkosta. Ohjeet palvelun käyttämiseen löytyvät Seuran verkkosivuilta.

Postilakon aikana olemme selvittäneet kilpailevien jakeluyhtiöiden käyttämistä, jotta kovasti kaivattu paperilehti saataisiin ajoissa postilaatikoihin. Lakon jatkuessa ensi viikon lehti (Seura nro 48) saadaan jaettua jo osalle tilaajista niillä alueilla, joissa se Jakeluyhtiö Suomen kanssa on mahdollista. Lehden mukana tulee myös upea Muumit & Itämeri -aiheinen seinäkalenteri ensi vuodelle.

X