Pirkko Saisiota tanssittanut Tyylituomari: ”Saisio on peloton ajattelija, pukeutuja ja arvostelun yläpuolella”
Mitähän mieltä olemme Pirkko Saision taiteellisesta tyylistä?
Sitä itsenäisyyspäivän iltaa Tyylituomari ei unohda. Olin saanut kutsun Presidentinlinnaan, ja yhtäkkiä törmäsin tanssilattian reunalla Pirkko Saisioon.
Ihailen häntä näyttelijänä ja kirjoittajana, joten minun oli haettava Saisio tanssiin.
Tuona iltana tasavallan presidentti Tarja Halonen säihkyi, Linna loisti, vieraat kimalsivat, ja me kiisimme Saision kanssa pitkin parkettia.
No, emme ihan kiitäneet, mutta hetki jäi mieleen. Porautui sinne myös Saision juhlan kunniaksi ylleen kietaisema itämainen halatti. Se oli yhtä omintakeinen kuin on taiteilijakin.
Saisio on peloton ajattelija ja pukeutuja ja kuuluu niihin kansallisaarteisiin, joiden loisteen järisyttävää voimakkuutta voi mitata vain Richterin asteikolla.
Hän on arvostelun yläpuolella. Ja vaikka näyttää siltä, ettei Saisio välitä mitä niskaansa laittaa, onkohan asia sittenkään ihan niin?
Sami Sykkö tuulettaa tunnettujen ja ajankohtaisten suomalaisten vaatekaappeja.
Kuvat: Ari Heinonen, Hannu Lindroos, Jukka Pakarinen, Jorma Pouta, Tommi Tuomi / OM-arkisto
Galleria
Musta pussiasukin toimii, kun kauluksissa on raikkaita raitoja ja kruununa Pirkon teräksenharmaa pehko
Pirkko venytti pukukoodia Presidentinlinnassa itsenäisyysiltana jännittävässä kietaisutakissa.
Tyylituomari arvostaa sitä, kun Pirkko nostaa kaulukset koholleen. Pystyssä ne tuovat asuun nostetta – ja jämäkkää jytinää.
Pirkko suosii housuja, mutta pitkä hame tuo hänen olemukseensa yllättävää veistoksellisuutta.
Juhlan kunniaksi taiteilija on kiinnittänyt kaulaansa solmion, mutta tulos on pikemminkin hassun hupaisa kuin riemukkaan svengaava.
Claes Anderssonista. Harmaiden hiusten lisäksi heitä yhdistää taito loihtia sanoilla taidetta.
Pirkon uutuusmusikaali Musta Saara on syksyn tapaus Kansallisteatterissa. Ensi-iltajuhliin Pirkolle sopisi tämä Lapponian hopeinen Gondan naamio -sormus.