Jos Postin lakko viivästyttää tai hävittää laskut, aiheuttaako maksamisen myöhästyminen kuluttajalle viivästysmaksuja?

”Lakosta ei saa aiheutua haittaa kuluttajalle. Maksun maksamiseen pitää jäädä noin viikon maksuaika”, kuluttajaviraston johtava asiantuntija Jukka Kaakkola sanoo.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

”Lakosta ei saa aiheutua haittaa kuluttajalle. Maksun maksamiseen pitää jäädä noin viikon maksuaika”, kuluttajaviraston johtava asiantuntija Jukka Kaakkola sanoo.
(Päivitetty: )
Teksti: Hertta-Mari Kaukonen

Posti- ja logistiikkaunioni (Pau) on ilmoittanut aloittavansa lakon maanantaina 11. marraskuuta ja jatkavansa lakkoa kaksi viikkoa. Lakko tulee vaikuttamaan ennen kaikkea kirjejakeluun hidastaen kirjeiden kulkua.

Moni kuluttaja pelkää omien kirjeidensä ja varsinkin laskujensa puolesta.

Seuraako laskun maksamattomuudesta lakon aikanakin kuluja, vaikka lasku ei tulisikaan perille?

”Ei voida katsoa, että kuluttaja on viivästynyt laskun maksamisessa, jos lasku ei tule perille. Vaikka eräpäivä menisi lakon takia ohi, kuluttajalta ei voida periä viivästysmaksuja”, Kilpailu- ja kuluttajaviraston johtava asiantuntija Jukka Kaakkola rauhoittelee.

Kuluttajalla pitää olla kohtuullinen aika maksaa lasku. Kohtuullisena aikana pidetään noin viikkoa siitä, kun kuluttaja on vastaanottanut laskun.

Ei käräjille ilman tietoa

Koko kirjeposti ei todennäköisesti pysähdy vaan pelkästään hidastuu lakon aikana. Postin lisäksi kirjeitä jakavat muutkin jakeluyhtiöt kuin Posti.

Miten kuluttaja voi todistaa, että oma lasku on viivästynyt ilman hänen omaa syytään lakon aikana?

”Se onkin hankalaa, koska tavallisen kirjeen kulkua ei seurata mitenkään Postissa. Mutta laskun lähettäjien pitää joustaa. Laskuttajien pitää ottaa huomioon, että hyvin monella asiakkaalla kirje ei mene ajallaan perille vaan voi viivästyä jopa kaksi tai kolme viikkoa, jos posti jää jakamatta”, Kaakkola sanoo.

Tavallista hankalammassa tilanteessa ovat velalliset kuluttajat, jotka eivät ole pystyneet maksamaan laskujaan ajoissa ennen Postin lakkoa.

”Laskuttajien ja perijöiden pitää odottaa lakon päättymistä ja jatkaa perintää ja laskutusta sen jälkeen, kun kirjeet ovat saapuneet perille. Lakon aikana ei voida viedä velanperintää eteenpäin esimerkiksi käräjille ilman, että kuluttaja saa siitä tiedon.”, Kaakkola sanoo.

Katoamisen osoittaminen hankalaa

Suomen isoimmat perintätoimistot Intrum ja Lowell yhtyvät kuluttajaviraston näkemykseen joustamisesta, mutta kertovat käyttävänsä myös sähköisiä postipalveluja kirjeidensä perille saattamiseksi lakon aikana –Lowell ilmoittaa käyttävänsä myös tekstiviestimuistutuksia osalle asiakkaista lakon pitkittyessä.

Voiko laskuttaja velvoittaa asiakasta käyttämään sähköisiä postipalveluita, vaikka kaikki ikäihmiset eivät sähköisiä palveluita tai edes tekstiviestejä osaa käyttää?

”Ei voi. Kaikille sähköisten postipalveluiden käyttäminen ei ole edes mahdollista. Asiakas voi valita kirjepostin myös lakon aikana”, kuluttajaviraston asiantuntija Kaakkola sanoo.
Aivan erityisissä ongelmissa ollaan, jos lasku tai perintäkirje hukkuu kokonaan eikä tule ollenkaan perille Postin lakon kaltaisissa poikkeusolosuhteissa.

”Se on vaikea näyttökysymys, jossa pitää varmaan Postin puoleen kääntyä vahingonkorvausasiassa. Pitää kuitenkin muistaa, että yhden kirjeen perusteella ei koskaan mennä käräjille, vaan sitä ennen on tullut monta kirjettä”, perintäyhtiö Intrumin myynti- ja markkinointijohtaja Juha Iskala sanoo.

Postin lakko ei vapauta kuluttajaa viivästyskuluista, jos lasku on ollut jo aikaisemmin myöhässä.

X