Puolustusministeriö on tottunut laivojensa romuttaja: Ilmatyynyalus palasteltiin kuitenkin miinalaivaan nähden pilkkahinnalla

Miinalaiva Pohjanmaa seuraa ilmatyynyalus Tuulen jälkiä.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Merivoimien romurallissa ilmatyynyalus Tuuli romutettiin vuonna 2013. Nyt on vuorossa miinalaiva Pohjanmaa.

Miinalaiva Pohjanmaa seuraa ilmatyynyalus Tuulen jälkiä.
(Päivitetty: )
Teksti:
Hannu Toivonen

Suomea kunniakkaasti maailmalla edustanut – muun muassa operaatio Atalantassa Afrikan sarven vesillä partioinut – miinalaiva Pohjanmaa sai joulun alla puolustusministeri Jussi Niinistön (ps)johtamalta ministeriöltä tylyn päätöksen: Laiva romutetaan maksoi mitä maksoi.

Purku-urakan  hintalapuksi arvioidaan 250 000 euroa.  Erikoiseksi päätöksen teki se, ettei ministeriö suostunut laivaa myymään, vaikka siitä tarjottiin – kaikesta sotakalustosta riisuttuna –  valtiolle 350 000 euroa. Turkulainen meripalveluyhtiö Alfons Håkans oli tehnyt ostotarjouksen ja olisi ollut halukas liittämään laivan 60 aluksen laivastoonsa. Yhteenlaskien valtion tappio on siis 600 000 euroa.

Romu rati rallaa

Tasan 16 vuotta sitten Merivoimat päätti sijoittaa uuteen tekniikkaan ja uuteen puolustusajatteluun soveltuvan ilmatyynyaluksen T2000. Tuuli -nimen saanut alus oli prototyyppi neljän aluksen sarjasta, ja se oli maailman mitassa ainutlaatuinen hanke, tarkkaan suunniteltu, vertailtu ja testattu, kuten hanketta kehuttiin.

Kolme ja puoli vuotta myöhemmin puolustusministeri Seppo Kääriäisen (kesk) johtamassa ministeriössä katsottiin, että koko hanke oli aikansa elänyt ja Tuuli tarpeeton. Paatti päätetiin laittaa myyntiin.

Ilmatyynyaluksen myynti joutui kuitenkin pahaan vastatuuleen, eikä se käynyt kaupaksi.

”Sopivaa ei löytynyt, sillä ulkoministeriön rajoitukset estivät sen. Rajoitusten mukaan Suomi ei myy sotatarvikkeita valtiolle, joka käy sotaa”, merivoimien tiedotuspäällikkö Annele Apajakari kertoo asemapaikastaan Turusta.

Siviileille Tuuli ei kelvannut, ja pian sitä alettiin kutsua merivoimien kaikkien aikojen virheostokseksi. Heinäkuun hiljaisuudessa vuonna 2013 Tuuli päätettiin romuttaa. Romutuskustannuksiksi ilmoitetaan Puolustusvoimien logistiikkakeskuksesta 31 700 euroa.

Miljoonia taivaan tuuliin

Mikä oli muuttunut lyhyessä ajassa niin, että 16 miljoonaa euroa katsottiin hukkaan heitetyiksi veronmaksajien rahoiksi?

”En ole oikea ihminen ottamaan siihen kantaa. Puolustusministeri Carl Haglund (ruots) teki päätöksen Tuulin romutuksesta. Sen tuloksena Tuuli ei enää ole keskuudessamme, ” Apajakari sanoo.

Oliko ilmatyynyalus Tuulin hankinta alunperinkin virheostos?

Sitä Apajakari ei suostu sanomaan. Tuulista kyllä jäi hänen mukaansa jotain myös omistajan käteen.

”Jäi osaamista, käyttökokemusta ja tutkimustietoa. Tuuli ei koskaan tosin ollut operatiivisessa käytössä, mutta kyllä sillä ajamaan pystyi.”

Puolustusministeriön viestintäjohtaja Max Arhippainen myöntää, että jos niikseen tulee Tuulin poikkeuksellista taivalta voi kutsua myös surulliseksi tapahtumasarjaksi.

”Toisaalta asiaan vaikutti Suomenlahden turvallisuuspoliittisen ympäristön muuttuminen varsin radikaalisti. Koettiin, ettei Tuulin suorituskyvylle osana muuta laivuetta ollut enää tarvetta. Siksi katsottiin, että projektin menovirta oli syytä katkaista. Maailma muuttui, ja siihen asti järkevä satsaus päätettiin lopettaa”, Arhippainen sanoo ja jatkaa:

Romutuspolitiikkaa

Ilmatyynyalus Tuulin kohtalo asettuu outoon, mutta oikeaan valoonsa. Hankkeeseen siis uhrattiin ainakin 16 miljoonaa euroa, mutta alukselle ei koskaan löytynyt käyttöä. Pääosan ajasta Tuuli oli kuivalla maalla.

Miinalaiva Pohjanmaa taas varusteltiin kalliisti nykyaikaisella tekniikalla vuosikymmenen vaihteessa sen lähtiessä Somalian vesille turvaamaan laivaliikennettä merirosvoilta. Nyt vuonna 1978 valmistunut laiva on käyttökelvoton ja romutuskunnossa.

Puolustusministeriön mukaan Alfons Håkans ei kyennyt ostotarjouksessaan esittämään alukselle sopivaa loppukäyttöä.  Yhtiö on kuitenkin julkisuudessa listannut mielestään uskottavat siviilikäyttökohteet, ja  ulosmyynti sotaa käyvään maahan on sen mukaan estettävissä tiukoin sopimuksin.

Yrityksen toimitusjohtaja Joakim Håkans epäilee MTV:n uutisten mukaan Puolustusministeriön laskelmia romutuksen nettohinnasta: Romutus on arvioitua kalliimpi romuteräksen alhaisen maailmanmarkkinahinnan vuoksi.

 

X