Radio, rakas ystävä – ”Radio on koettu luonnollisena väylänä myös omille kysymyksille ja huolille”
Kun suuri osa suomalaisista siirtyi etätöihin, radion kuuntelu kotioloissa lisääntyi alkuvuoteen verrattuna. Vastaavasti radiota kuunneltiin samana aikana autossa tavallista vähemmän.
Viime keväänä moni arkinen asia muuttui – myös se, miten radio oli läsnä kansalaisten arjessa.
Koko vuoden 2020 aikana autokuuntelun osuus säilyi merkittävänä, sillä 23 prosenttia napsautti radion päälle ajaessaan. Kaikista eniten radiota kuunneltiin kotona. Siellä vastaanottimen avasi 54 prosenttia kuulijoista, mikä tarkoittaa myös nousua vuoden 2019 51 prosentista.
Vaikka radiota kuunnellaan yhä enemmän älylaitteillakin, suosi neljä viidestä perinteistä radiota. Perinteinen vetosi suomalaisiin myös sisällössä: radio kattoi kaikesta audion kuuntelusta kolme neljäsosaa, kun taas esimerkiksi podcastien osuus oli alle viisi prosenttia.
Radio on läsnä myös huolille ja murheille
”Radio on pärjännyt loistavasti perustehtävässään: ajantasaisen tiedon välittämisessä ja seuran pitämisessä. Suosituiksi sisällöiksi ovat nousseet muun muassa ajankohtaiset vuorovaikutteiset ohjelmat. Radio on koettu luonnollisena väylänä myös omille kysymyksille ja huolille”, sanoo Jonna Ferm, joka on viime vuoden kuunnelluimman kanavan Yle Radio Suomen ohjelmapäällikkö.
Samankaltainen ilmiö toistui television katselussa. Maalis-huhtikuussa 2020 uutisten ja ajankohtaisohjelmien suosio tuplaantui. Kokonaiskatselu lisääntyi samaan aikaan 21 prosentilla, mutta tasaantui lopulta kolmen prosentin kasvuun vuodesta 2019.
Lähteet: Finnpanel Oy:n mittaustutkimukset ja tiedotteet
Artikkeli on julkaistu ensi kerran Viva-lehdessä 4/21.
Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti