”Retro on aina muotia”, sanoo Rolling Recordsin Antti Keskinen – moni musiikkityyli on ”iskelmällistynyt”

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Iskelmä on jälleen muodissa.
Antti Keskinen (Silkinpehmee) © Samuli Vienola
Retro kiinnostaa ihmisiä myös musiikissa. Suoratoiston aikakaudella julkaistaan edelleen vinyylinä laidasta laitaan. Iskelmämusiikki on suosittua edelleen harrastajien keskuudessa.

Levykauppa Rolling Records julkaisi vastikään vinyylinä Michael Bleun Kesäyön romanssin, jossa versioidaan 1960-luvun iskelmäklassikoita. Rolling Recordsin levy-yhtiöpuolen Antti Keskinen innostui levystä, kun kuuli Bleun lähettämät demot.

”Michaelin oma äänimaailma ja tuottamistyyli ovat sellaista retroa 60–70-lukua. Retro on aina muotia; vuosikymmen, tyylilaji ja aspekti vaihtelee, mutta musiikissa on aina joku retroilmiö. Tällä hetkellä tuo 60–70-lukujen taitteen äänimaailma.”

Keskinen ei osaa arvioida ilmiön laajuutta, mutta on huomannut, että iskelmä on tehnyt uutta nousua viime vuosina, innostaen kuuntelijoita enenevissä määrin.

”Julkaisemamme uusintapainos esimerkiksi Rauli Baddingin iskelmälevystä Sydän lämpöä täys on myynyt hyvin. Tietysti tuollaiset iskelmän ja rockin rajalla olevat Baddingin kaltaiset hahmot ovat sellaisia, jotka kiinnostavat ja jonka levyjä ostetaan aina myös käytettynä.”

Popmusiikki iskelmällistyy

Antti Keskinen uskoo, että Vain elämää -ohjelma on osasyy siihen, miksi kotimainen popmusiikki on ”iskelmällistynyt”. Hän näkee, että nykyään myös isojen rap-artistien kappaleissa on iskelmällisiä vivahteita. Syy on ilmeinen: iskelmä tavoittaa enemmän kuuntelijoita.

”Sillä pääsee Radio Suomipopille. Monissa rapin hittikappaleissa on paljon iskelmällisyyttä, ei pelkästään kertosäkeissä ja melodioissa, vaan myös teemoissa ja aiheissa. Aihe on yleensä helposti samastuttava ja kuitenkin tarttuva kertosäemelodia. Tämä ei missään tapauksessa ole kritiikkiä, vaan analyysiä.”

Keskisen mukaan Vain elämää kesytti hiphopin.

”Se tuotiin sillä lopullisesti häikäilemättömän populaarimusiikin hittikoneiston piiriin. Eikä siinä mitään, niin käy koska musiikkiteollisuus on liiketoimintaa.”

Vinyyli soi artistin parhaaksi

Hän arvioi suosituimmaksi tyylilajiksi nuorten keskuudessa lauletun rap-musiikin. Levykauppiaan näkökulmasta vinyylilevyjen asiakaskunta on monipuolistunut. Nykyään nuoremmat ovat löytäneet vinyylilevyt ja cd:t, eikä asiakaskunta ole enää niin miespainotteinen.

”Otan sen retroiluna ja nostalgiana. Osa ihmisistä haluaa omistaa sen musiikin fyysisessä muodossa, kaikille ei riitä se, että musiikki on vain nettipalvelimilla.”

Keskisen mukaan myös tietoisuus muusikkojen tukemisesta on lisääntynyt. Vaikka artisti saisi yhdellä kappaleella satatuhatta kuuntelua, se ei riitä elättämään ketään. Fyysisten levyjen markkina kannattelee keskisuuria ja keskipieniä artisteja.

”Artisti ei tienaa juuri mitään eri palveluista toistettavalla musiikilla. Yhden levyn ostaminen vastaa niin järjetöntä määrää kuuntelukertoja, ettei yksi ihminen pystyisi kuuntelemaan artistia niin paljon.”

”Jos halutaan hiukan pienempien artistien tekevän musiikkia vielä jatkossa, niin levyjä pitää ostaa.”

Kaikkien tyylilajien koti

Keskinen kertoo, että Rolling Records julkaisee musiikkia laidasta laitaan. Uusintapainoksia julkaistaessa mietitään, mikä asiakkaita voisi kiinnostaa. Uutta musiikkia julkaistaessa ratkaisevaa on oma intuitio.

Vinyylilevyjen myyntiin keskittynyt levykauppa Rolling Records aloitti oman julkaisutoiminnan vuonna 2020. Parissa vuodessa he ovat levy-yhtiönä julkaisseet useita uusintapainoksia, sekä vastikään etsineet uutta musiikkia julkaistavaksi.

”Meillä on julkaisuja aika laajalla skaalalla rajusta metalista hiphoppiin ja nyt iskelmään. Lähinnä pyritään julkaisemaan jotain vähän erilaista mitä isommat levy-yhtiöt, mutta kuitenkin sellaista mikä voisi kiinnostaa suhteellisen laajasti”, Antti Keskinen sanoo.

Lue myös: Kaikkien aikojen festarikesä ilahduttaa kansaa – Tapahtumasuma purkautuu yllättävien haasteiden kera: ”Pudotuspeliä on käyty”

Antti Keskinen © Samuli Vienola

X