Ruotsalainen kemisti varoitti ilmastonmuutoksesta jo 1800-luvulla – Ensimmäinen, joka yhdisti hiilidioksidipäästöt ilmaston lämpenemiseen 

Svante Arrheniuksen laskelmat peräti 122 vuoden takaa osoittavat, että hiilidioksidin määrän kasvu ilmakehässä on yhteydessä ilmaston lämpötilan nousuun.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Svante Arrheniuksen laskelmat peräti 122 vuoden takaa osoittavat, että hiilidioksidin määrän kasvu ilmakehässä on yhteydessä ilmaston lämpötilan nousuun.
Teksti:
Karoliina Kanerva

Huhtikuussa 1896 ruotsalainen kemisti Svante Arrhenius kirjoitti Ilmassa olevan hiilihapon vaikutuksesta maan lämpötilaan -tiedejulkaisun, jossa tiedemies esitteli ensimmäistä kertaa yhteyden hiilidioksidin ja ilmaston lämpenemisen välillä.

Teoksessaan Arrhenius viittaa kemialliseen yhdisteeseen COeli hiilidioksidiin nimellä hiilihappo.

Svante Arrhenius

Svante Arrhenius. © PUBLIC DOMAIN

Arrhenius ei kuitenkaan ole ensimmäinen kasvihuoneilmiöstä kirjoittanut tiedemies. Jo vuosina 1824-1827 ranskalainen Joseph Fourier tutki teoksissaan ilmaston lämpenemistä, vaikkei kasvihuoneilmiö-nimitystä käyttänytkään.

Ruotsalaiskemistin julkaisusta historiallisen tekeekin se, ettei kukaan ollut aiemmin tutkinut hiilidioksidipäästöjä mahdollisena aiheuttajana muutoksiin ilmastossa.

Arrheniuksen lähtökohtana oli muun muassa jääkausien vaihtelun selittäminen. Tiedemies vertaili laskelmissaan niin hiilidioksidia, vesihöyryä, ilman lämpötiloja kuin maapallon sädettäkin.

Tutkimusten perusteella Arrhenius päätteli lopulta, että hiilidioksidin määrän kasvulla on selkeä yhteys lämpötilan nousuun.

Svante Arrheniuksen tiedejulkaisu ilmaston lämpenemisestä.

Taulukossa Arrhenius listaa hiilidioksidin ja vesihöyryn absorptiokertoimet. © KUVAKAAPPAUS: WWW.RSC.ORG

Vuoden 1896 julkaisussa Arrhenius ei tehnyt vielä suoraa väitöstä syy-seuraus suhteista fossiilisten polttoaineiden polttamisen ja kasvihuoneilmiön välillä.

Myöhemmissä tutkielmissaan Arrhenius kuitenkin totesi, että ihmisen aiheuttamat hiilidioksidipäästöt esimerkiksi fossiilisista polttoaineista ovat tarpeeksi suuria aiheuttamaan ilmaston lämpenemisen maailmanlaajuisesti.

X