Sähköauton eduista puhutaan paljon – Miksi niiden renkaat kuluvat hämmästyttävän nopeasti?

Jaa artikkeliTilaa Seura
Sähköautot
Sähköauto kiihtyy äkäisesti, ja se on rankkaa renkaille. © Markus Pentikäinen / OM-arkisto
Täyssähköauton omistaja saa nauttia kovasta kiihtyvyydestä ja ajamisen iloista, mutta yksi hinta hauskuudella on: renkaita joutuu vaihtamaan useammin.

Täyssähköautoihin liittyy paljon teknisiä uskomuksia ja luuloja.

Yksi keskeisistä mainosväitteistä on sähköllä ajamisen halpuus. On totta, että sähköautolla ajava ja varsinkin taloyhtiön näennäisen ilmaisesta tolpasta autoaan lataava saa ajokilometrinsä todella edullisesti perinteisiin bensa- tai dieselrohmuihin verrattuna.

Samoin sähköautojen huoltokulut on aika vähäisiä, koska ajokkien voimanlähteissä ei ole samalla tavalla kuluvia osia kuin polttomoottoriautoissa.

Ajaminenkin on monen perinteiseen autoon tottuneen mielestä hauskaa: pienikin sähköauto kiihtyy kaupunkinopeuksissa todella vikkelästi.

Mutta vastineeksi yksi asia tulee yllättämään monet sähköautoihin siirtyjät: niiden renkaat voivat kulua hämmästyttävän nopeasti.

Renkaiden erilainen painopiste

Saman automallin sähköversio saattaa olla samoilla renkailla erilainen ajettava kuin bensa- tai dieselmalli.

Kyse on useimmiten fyysisistä eroista: sähköauton akut ovat melkoinen lisäpaino verrattuna alati tyhjenevään ja täytettävään bensatankkiin.

Yleensä akut ja sähkömoottorin isoimmat osat sijaitsevat korin alaosassa. Painopiste-erot vaikuttavat ajotuntumaan etenkin talvella. Parhaimmillaan sähköauto saattaa olla polttomoottoriversiota kyvykkäämpi etenijä lumisilla tienpinnoilla, jos autotehtaan insinöörit ovat osanneet sijoittaa sähkötekniikan painoa tasaisesti vetäville pyörille.

Kehnoimmillaan lisäpaino tekee sähköautosta kelkan, joka pysähtyy liukkaalla tienpinnalla paljon hitaammin ihan fysiikan lakien takia.

Joka tapauksessa akuston paino rasittaa renkaita eri tavalla kuin muissa autoissa, ja tämä vaikuttaa siihen mistä suunnasta mikin pyörä kuluu enemmän.

Sähköautojen taustalla

1. Täyssähköautoja oli huhtikuun alussa liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan rekisteröity Suomeen yhteensä 2 952. Ladattavia hybridiautoja, joissa on sähkömoottorin rinnalla myös polttomoottori, oli huomattavasti enemmän: peräti 15 570 kappaletta.

2. Lukumääräisesti eniten Suomessa on Tesla-merkkisiä täyssähköautoja. Niitä oli alkuvuonna rekisterissä hieman yli 1 200. Seuraavaksi suostituinta merkkiä, Nissaneita oli lähes 750.

3. Ladattavien hybridiautojen suosituin valmistaja Suomessa on Volvo, niitä oli huhtikuun alussa rekisterissä 4 375 kappaletta.

4. Täyssähköautot maksavat Suomessa noin 35 000 eurosta alkaen – ylärajaa ei ole.

5. Trafi lasketutti viime vuonna automallien käyttökulujen eroja. Alle 15 000 kilometriä vuodessa ajavalle täyssähköauto tuli kovasta hankintahinnasta huolimatta halvemmaksi kuin bensiini- tai dieselauto. Kalleinta oli ajaa ladattavalla hybridillä.

Valtio kannustaa yksityishenkilöitä edullisimpien sähköautojen ostoon tai pitkäaikaiseen vuokraamiseen 2 000 euron verotuella. Se vähennetään suoraan auton hinnasta.

Sähköauton renkaat

Täyssähköauton renkaissa pitää olla alhainen vierintävastus, ettei energiaa mene hukkaan.

Vääntö tulee heti

Toinen eroavaisuus tulee sähkömoottorin käyttöominaisuuksista.

”Sähkömoottorin voima ja etenkin vääntö välittyvät vetäviin pyöriin heti täysillä. Polttomoottoreissahan teho tulee kuljettajan käyttöön aina jonkinlaisen viiveen kanssa, sitä mukaa kun moottorin kierrosluku nousee”, kertoo Nokian Renkaiden tuotekehityksen johtaja Jukka Kasi.

Sähkön viiveettömyyden takia renkaan pinta joutuu etenkin kesäkeleillä alttiiksi paljon väkevämmille voimille kuin vanhemmissa automalleissa.

Kevytkin sähköauto kirjaimellisesti riuhtaisee lähdössä kumia ruttuun vihaisemmin kuin laiskanpulskeat bensa- tai dieselautot.

Kalliimpia renkaita

Nokian Renkaiden Jukka Kasi myöntää, että sähköautojen erityispiirteissä on ollut opettelemista heillekin.

”Renkailla pitää olla mahdollisimman alhainen vierintävastus, että auton toimintasäde riittäisi mahdollisimman pitkään. Toisaalta renkaan pitää äärioloissa pureutua tienpintaan mahdollisimman tahmeasti, koska sähköauton paino muuttaa muuten jarrutusmatkoja ja -käyttäytymistä liikaa”, Kasi luettelee.

Ei ihme, että nämä monen kompromissin vaatimukset tekevät sähköautoille tehdyistä renkaista helposti aiempia peruskiekkoja kalliimpia.

Sähköautot

Pekka Nieminen / Otavamedia

Kaahaamalla pilalle

Yhdysvaltalaisten autolehtien mukaan sähköautojen käyttäjät ovat ihmetelleet sikäläisten ensiasennusrenkaiden heikkoa kestävyyttä.

Toisinaan jenkkikuskien kesärenkaat ovat kuluneet vaihtokuntoon jo alle 40 000 ajokilometrin jälkeen. Rallikuljettajanakin tunnettu Jukka Kasi sanoo aavistavansa, mistä tämä johtuu.

”Luulen että kyseessä on ihan itse aiheutettu pulma. Varsinkin Teslojen ja muiden tehokkaimpien autojen ostajat voivat kiihdytellä niillä eri tavalla kuin muuten tekisivät, ihan uutuudenviehätyksen takia”.

Pärjääkö sillä talvessa?

Sähköauto kelpaa talvikäyttöönkin, jos matkanteolla ei ole kiire.

Pelkällä sähkövoimalla liikkuvia autoja alkaa olla Pohjoismaissa yhä enemmän. Talviajokokemuksia on eniten norjalaisilla, koska esimerkiksi Teslaa on myyty siellä valtion avokätisten verotukien ansiosta runsaammin kuin meillä.

Tekniikan Maailma -lehti vertaili tämän vuoden talvitestissään suosituimpia täyssähköautoja, eikä yksikään jättänyt kuskia pulaan paukkupakkasillakaan. Ajettavuudessa oli sen sijaan renkaiden takia paljon eroja, kehnosta erinomaiseen. Sähköautolla pärjää Suomen teillä ympäri vuoden vallan mainiosti, jos ajaa lähinnä tavanomaisia työmatkoja eikä yritä kertaistumalta jyristää Hangosta Utsjoelle.

Kylmyys vähentää autojen toimintasädettä selvästi, muttei enää niin paljon kuin muutama vuosi sitten.

Akuissa riittää virtaa 200–300 kilometrin ajoon lähes kaikissa sääoloissa. Lataustaukoihin saa kuitenkin varata aikaa: tyhjä akku ei täyty ihan tunnissa.

X