Sähköpotkulaudat kulkevat jatkossa hitaammin öisin – Ylilääkäri toivoo skuuttaajilta valppautta: ”Aivovamman riski on aina”

Kolmekymppisen pariisilaisnaisen kuolema sähköpotkulautaturmassa on puhuttanut ympäri Eurooppaa. Suomessakin on pohdittu, pitääkö sähköpotkulaudat kieltää, jos niitä ei opita käyttämään.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Pysäköity sähköpotkulauta ja jalankulkijan jalat Helsingissä 5. heinäkuuta 2021. LEHTIKUVA / EMMI KORHONEN

Kolmekymppisen pariisilaisnaisen kuolema sähköpotkulautaturmassa on puhuttanut ympäri Eurooppaa. Suomessakin on pohdittu, pitääkö sähköpotkulaudat kieltää, jos niitä ei opita käyttämään.
(Päivitetty: )
Teksti:
Anastasia Ranta

Ranskassa Pariisin kaupunki suuttui kesäkuussa sähköpotkulautayrityksille, kun jalankulkija menehtyi päälle ajaneen ja paikalta paenneen lautakuskin uhrina. Kaupunki uhkasi kieltää sähköpotkulaudat kaduilta kokonaan, elleivät käyttäjät paranna tapojaan.
Sähkömoottoriset, äänettömät ja nopeat sähköpotkulaudat eli skuutit ovat myös Suomessa aiheuttaneet tänä kesänä liikenneturmia. Viranomaiset pohtivat lautojen katukäytön rajoittamista, ellei meno siistiydy.

Nopeutta rajoitetaan

Heinäkuun alussa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kutsui tilannetta puimaan ministeriön, Helsingin kaupungin, Liikenneturvan ja poliisin väkeä sekä kaikki Helsingissä toimivat lautapalvelufirmat.

Alkajaisiksi kaikki kolme potkulautoja vuokraavaa yhtiötä suostuivat laskemaan lautojen huippunopeutta viikonloppuöisin Helsingissä 15 kilometriin tunnissa.

Alan yritykset sitoutuvat pienentämään nopeuksia pääkaupungin keskustassa myös päiväsaikaan. Aiemmin laudalla on saanut viilettää lain sallimaa maksimia eli 25 kilometrin tuntivauhtia.

Osa yrityksistä lupasi rajoittaa lautojensa yönopeuksia myös muissa kaupungeissa.

Aivovamman riski on aina

Pääkaupunkilaisten kolhuja paikkailevan HUS:n osastonylilääkäri Arja Kobylin pitää suuntaa oikeana. Hän aikoo seurata rajoitusten tiukentamisen vaikutuksia tarkasti.

”15 kilometriä tunnissa on huomattavasti parempi kuin 25 kilometriä tunnissa. Reagointiaikaa jää tällöin paljon enemmän ja iskun voima on matalammalla vauhdilla pienempi. Aivovamman riski on kuitenkin aina.”

Suurin osa lautailijoiden itselleen ja muille aiheuttamista onnettomuuksista johtaa lieviin aivotärähdyksiin sekä sormi- ja rannevammoihin.

Pahimpia seurauksia voivat olla aivoverenvuodot ja kaularankamurtumat.

Viikonlopun yöt ruuhkaisinta aikaa

Helsingin Meilahden sairaalassa on jouduttu alkukesän aikana kiivaimmillaan kipsaamaan jopa kymmenen potkulautaturman uhria yössä.

”Yhden ranteen kipsaaminen voi viedä jopa tunnin. Kun jonossa on yhdeksän lisää, työ on todella kuormittavaa.”

Onnettomuudet kasautuvat viikonloppuöihin. Moni nappaa laudan lähtiessään baarista kotiin, promilleja veressä.

”Meillä Meilahdessa onnettomuuteen erityisesti yöaikana joutuneiden keski-ikä on lähempänä kolmea- kuin kahtakymmentä”, Kobylin kertoo.

Humalassa kolaroineet eivät aina edes muista tapahtunutta.

”Harva ajaisi mopolla siinä kunnossa”, Kobulin sanoo.

Viime viikonloppu oli poikkeus: turmien määrä väheni aiemmasta hieman.

”Sitä harkintakykyä näyttää ihmisille tulleen lisää. “

Sähköpotkulaudat eivät itsessään ongelma

Vaikka vakavimmat vammat sattuvat yöhumalaisille, turmia tapahtuu myös päiväsaikaan kun liikenteessä on enemmän ruuhkaa. Läheskään kaikkia ruhjeita ei viedä sairaalaan paikattavaksi.

Arja Kobylin ei syytä välinettä eli lautaa turmista, hän sanoo vain toivovansa ihmisiltä parempaa valppautta niillä kulkemisessa.

”En kieltäisi sähköpotkulautoja kokonaan. Se on näppärä ja hauska liikenneväline.”

Lue myös: Sähköpotkulauta vai sähköpyörä? Lue vinkit näppäristä kulkupeleistä ja valjasta sähkö liikkumisavuksi

X