Muistisairaalle myytiin kanavapaketti ja puhelinliittymä, vaikka laitteetkin puuttuivat – Pakkomyynti kuohuttaa, näin lukijat kertovat kokemastaan!
Iäkkäille ihmisille myydään tuotteita ja palveluita, joita nämä eivät todellisuudessa tarvitsisi. Sopimuksia on vaikeaa tai jopa mahdotonta purkaa jälkikäteen.
Muistisairaalle isälle myytiin 5G-puhelinliittymä, kanavapaketti televisioon sekä nopein mahdollinen nettiliittymä.
Iäkäs isä ei kuitenkaan omista älypuhelinta tai -televisiota. Tietokonetta hän käyttää vain laskujen maksamiseen ja sähköpostin käyttämiseen.
Määräaikaisia sopimuksia ei kuitenkaan pysty purkamaan.
Pakkomyyty tabletti lähetettiin väärään kaupunkiin
Seuran lukijakyselyn vastauksien perusteella monet tapaukset liittyvät liittymäkauppoihin.
Näin kertoo toinen lukija:
”Normaalin vuotuisen liittymäpäivityksen yhteydessä pakkomyytiin uusi tabletti ja kotinetti vahvasta kiellosta huolimatta.”
Lukija teki asiasta reklamaation ja oli yhteydessä palveluntarjoajan asiakaspalveluun.
”Tilanne saatiin korjatuksi useiden viestien ja puhelujen sekä sinnikkyyden jälkeen. Lisäksi pakkomyyty tabletti jätettiin noutamatta, varsinkin kun se toimitettiin aivan väärään kaupunkiin.”
Aina kauppojen peruminen ei kuitenkaan onnistu. Toiselle lukijalle myytiin viihdepaketti, vaikka hän ilmaisi, ettei sitä halua.
”Palautin laitteet liikkeeseen silti minä maksan joka kuukausi 14,99 euroa. Kauppaa ei voi kuulemma perua. Harmittaa kun pienestä eläkkeestä pitää maksaa turhasta.”
Käyttämättömästä liittymästä maksettiin laskuja kahden vuoden ajan
Muistisairaan perheenjäsenille tilanne saattaa paljastua vasta, kun laskut alkavat kerääntyä nurkkiin.
Eräs kyselyyn vastannut kuvailee tilannetta, jossa muistisairaalle kaupattiin uusi puhelinliittymä. Vanha operaattori suljettiin uuden palveluntarjoavan toimesta, mutta muistisairaalla ei ollut kykyä hakea uutta SIM-korttia postista.
”Hän ei kertonut asiasta läheisilleen. Kertoi vaan, ettei puhelin toimi.”
Läheisten saadessa tietää asiasta liittymän sulkeminen ei kuitenkaan onnistunut.
”Läheiset eivät voineet tilanteelle mitään, koska operaattorin ”asiakkaana ”oli tämä muistisairas. Hän ei ymmärtänyt asiasta mitään.”
Muistisairas henkilö joutui lopulta laitokseen, eikä liittymää käytetty kertaakaan. Laskuja puhelinliittymästä tuli kaksi vuotta.
Myyjien tulisi ottaa huomioon heikentynyt päätöksentekokyky
Kilpailu- ja kuluttajaviraston erityisasiantuntija Saija Kivimäen mukaan tämän vuoden puolella vastaavanlaisen tapauksien takia KKV:hen on otettu yhteyttä noin kymmenisen kertaa.
Yleensä ilmoituksen tekijä on iäkkään ihmisen läheinen.
”Vaikuttaa siltä, että tyypillinen ongelma on ollut se, ettei iäkäs kuluttaja ole käsittänyt palvelun tai sopimuksen sisältöä ja hänelle on mahdollisesti myyty tarpeeton tuote.”
Saija Kivimäki kertoo, että kuluttaja-asiamies on viime vuosina arvioinut iäkkäisiin ihmisiin kohdistuvaa puhelinmyyntiä ja huolenpitopalveluiden markkinointia.
Tapauksissa kuluttaja-asiamies on korostanut, että myyjien tulee varmistaa, onko kuluttajan päätöksentekokyky heikentynyt iän tai sairauden takia.
Jos kuluttajan oikeustoimikelpoisuudesta nousee epäilyksiä, on kaupanteosta luovuttava.
Herätyskellojen tulee soida, jos ostopäätöstä hoputetaan
Kilpailu- ja kuluttajavirasto antaa neuvoja ikäihmisille yllättäviin myyntitilanteisiin.
Myyjän tarjoukseen kannattaa esimerkiksi suhtautua epäilevästi, jos kuluttajaa painostetaan tai hoputetaan tekemään ostopäätös.
Myyjän tulisi myös vastata kuluttajan kysymyksiin ja antaa tarvittaessa lisätietoja.
Iäkkään ihmisen läheisen kannattaa kiinnittää huomiota, jos vanhuksen kotiin ilmestyy jatkuvasti avaamattomia pakkauksia tai tuotteita, joita tämä ei osaa käyttää.
Herätyskellojen kannattaa soida myös ylimääräisistä laskuista, joiden alkuperää ikäihminen ei tiedä.
Onko tuttua? Kerro kokemuksistasi Seuran toimitukselle
Pakkomyynti kuohuttaa – Kerro kokemastasi!
© iStock