Seuran pääkirjoitus: Ostin bensiiniauton – olenko siis ympäristörikollinen?

Jaa artikkeli
© Markus Pentikäinen/Otavamedia

Ostin keväällä uuden auton. Ympäristötietoisena harkitsin ekologisen sähköauton tai lataushybridin hankintaa. Harkinta kuitenkin päättyi nopeasti, kun aloin perehtyä autovalikoimaan ja latausmahdollisuuksiin.

Pelkän sähkömoottorin voimin liikkuvat täyssähköautot ovat kalliita, ja niiden merkki- ja mallivalikoima on pieni. Lataushybrideissä, joissa on sekä sähkö- että polttomoottori, on enemmän vaihtoehtoja, ja joissakin malleissa hinnatkin alkavat olla siedettävällä tasolla – kiitos alhaisen autoveron.

Lataushybridit kulkevat täydellä latauksella 30–70 kilometriä. Akku latautuu myös ajon aikana polttomoottorin voimin ja jarrutuksissa. Halutessaan autolla voi kuitenkin ajaa vaikka aina pelkästään polttomoottorilla, eikä verkkosähköä siis ole pakko käyttää lainkaan.

Yksi tällaisen auton hankkinut totesi: ”Ostin lataushybridin, koska se oli bensamallia halvempi. Mutta en minä ole viitsinyt autoa latailla, eikä minulla ole missään sopivia latauspaikkojakaan.” Varsinaista viherpesua.

Lataushankaluudet ratkaisivat myös oman autovalintani. Ostin bensiiniauton. Ajoakun lataaminen olisi ollut aivan liian vaivalloista.

Taloyhtiössäni ei ole tehty päätöksiä latauspisteiden rakentamisesta. Mökillä ei latausvirtaongelmien takia kannata edes yrittää latausta. Työpaikan viereisessä autohallissakaan ei voi ladata. Läheltä kyllä löytyy julkinen latausasema, joka on merkitty Vain sähköautojen lataukseen -kyltillä. Usein noissa parkkiruuduissa on ”tavallisia” autoja.

Syyskuun lopussa Suomessa oli Trafin tilastojen mukaan 1 289 sähköhenkilöautoa ja 4 593 ladattavaa hybridiä. Sähköautojen yleistymiselle on esitetty kovia tavoitteita: vuonna 2030 teillämme pitäisi liikkua 250 000 sähköautoa.

Ilman todella merkittäviä sähköauton hankinnan tukitoimia tavoite on silkkaa utopiaa. Sähköautot eivät yleisty myöskään siksi, että latauspisteitä on liian vähän. Latauspisteitä taas ei rakenneta kovin innokkaasti, koska sähköautoja on liian vähän. Erittäin hankala muna vai kana -ongelma.

X