Seuran pääkirjoitus: Talouden huippusuhdanteelle käy kuin kesäkissalle

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Valmet Automotiven autotehdas Uudessakaupungissa.

Teksti:
Ari Korvola

Suomalaiskansalliseen pessimismiimme ehti jo juurtua surku ja valitus huonosti menevästä taloudesta. Äkkiä kuitenkin kävi kuin talven yllättämille autoilijoille: salamannopeasti talousennustajat ja tutkimuslaitokset käänsivät kelkkansa. Nyt paasataan kansantalouden kiihkeästä kasvusta, lisääntyvästä viennistä ja hyvinvoinnin aurinkosäästä. Ei otettu kesäkissaa, otetaan epäröimättä kesähuippusuhdanne.

Autotehdas Uudessakaupungissa on houkutellut maaliskuusta lähtien tehtaalle lisää väkeä: ”Suomen suurin työpaikka – 4 000 uutta työkaveria.” Lounais-Suomen ihme taas on Mayerin Turun telakka alihankkijoineen. Talousmenestyksen perässä hiihtävät erilaiset konsultit, suunnitelmien ja raporttien tekijät ottamassa osansa kehityksestä. Selvitysmies Esko Ahokin sai raporttinsa Lounais-Suomen rakennemuutoksesta valmiiksi ennen kasvun lopahtamista. Siis hyvissä ajoin ennen kuin talouden kissanpäivät kääntyvät syyskylmiin.

Sekä telakka että autotehdas elävät suhdanteissa. Halukkaat voivat muistella, minkälaisia kriisejä molemmat ovat läpäisseet. Kun Saab lopetti, tehtiin kitkutellen Euro-Samaraa, Turussa oli Masaa, Kvaerneria ja STX:ää. Suhdanteita tuli ja meni – ne toistuivat kuin vuodenajat.

Sitä paitsi kummankin mainitun työllistäjän tilaushanaa säätelee nykyään saksalainen salkkumies joko omistajana tai tilaajana.

Jo nyt muu maailma näkee suhdannevaiheen olevan – jos vuodenaikoihin verrataan – loppukesässä, kun Suomessa heräillään vasta vappuaamuun. Lounais-Suomeen eri puolilta maata houkutellut tuhannet duunarit voivatkin joutua kantamaan yrittäjänriskiä olematta yrittäjiä: ylikuumenneessa talousbuumissa tuli tehtyä hankintoja, joihin enää työttömänä ei ole varaa. Paluu lähtöseudulle on katkeraa mutta ei suloista.

Hyvä puoli asiassa on se, että Aho ja muut konsulentit saavat ministeriöiltä ja virastoilta laadittavakseen ”kriisinhallintaan äkillisen rakennemuutosalueen tukisuunnitelmia”. Olisikohan sellaisilla vientimarkkinoita?

X