Suomalainen design, Legot ja pelikonsolit käyvät kaupaksi parhaiten – Nyt voit tehdä edullisia löytöjä joulun hutilahjoista

Jaa kaverilleTilaa Seura
© iStock
Tuliko pukin paketista jotain epämieluisaa? Laita se kiertoon, niin tekevät muutkin. Ihmiset vaihtavat tai myyvät tavaroita vilkkaasti tammikuussa.

Suomalaiset eivät aikaile, kun on kyse epämieluisasta lahjasta. Heti tammikuussa ihmiset ryhtyvät myymään epämieluisia lahjoja eteenpäin tai vaihtamaan sopivampiin netissä.

Huuto.netissä tammikuu on selvästi vilkkain kuukausi, myyntimäärä lisääntyy kolmanneksen muihin kuukausiin verrattuna. Tällä hetkellä Huuto.netissä on 1,5 miljoonaa ilmoitusta, kun muina kuukausina luku on noin 1,2 miljoonaa.

Suomalainen design, Legot ja pelikonsolit löytävät uuden kodin nopeinten.

Huuto.netin tuotekehityspäällikkö puhuu jo ilmiöstä.

”Lahjaksi saatujen tavaroiden myyminen ja vaihtaminen on selkeä ilmiö, joka toistuu vuodesta toiseen. Joululahjoja sekä ostetaan vertaiskaupan kautta että laitetaan kiertoon. Tällä hetkellä palvelusta haetaan erityisesti kotimaisia design-tuotteita – Iittalaa, Marimekkoa ja Artekia. Myös suositut kansainväliset tuotebrändit kuten Lego ja pelikonsolit ovat haettuimpien joukossa”, kertoo Huuto.netin tuotekehityspäällikkö, Juho Laatikainen.

Yle kertoi, että epämieluisat lahjat sekä jouluvalot löytävät tiensä myös kierrätyskeskuksiin heti vuodenvaihteessa.

Tavarasta voi olla kuitenkin vaikea luopua. Muutto- ja logistiikkafirma Movingan tutkimuksen mukaan suomalaiset eivät ole käyttäneet 12 prosenttia tavaroistaan viimeisen muuton jälkeen.  Tutkimuksen perusteella suomalaiset ovat vasta yhdeksänneksi parhaita arvioimaan oman turhan tavaran määrän.

Pakettilähetysten piikki näkyy lähetysmäärissä

Vaikka joulukuu on kuljetusmäärissä vilkkain kuukausi, niin myös tammikuussa kuljetetaan selvästi normaalikuukautta enemmän lähetyksiä.

Huuto.netin kanssa pitkäaikaista yhteistyötä tekevä Matkahuolto kertoo tukevansa omalta osaltaan kestävän kehityksen kuluttajatrendiä.

”Saadun lahjan eteenpäin myyminen tai sopivaan vaihtaminen kuvaa hyvin suomalaisten kuluttajakäyttäytymistä. Kuluttajat ovat koko ajan tiedostavampia valintojensa suhteen ja kierrätyksen lisäksi mahdollistamme mielellämme oikean tuotteen ja omistajan kohtaamisen”, sanoo Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman.

Matkahuollossa ollaan huomattu, että suomalaiset tulevat panostamaan kestävään kulutuskäyttäytymiseen entistä enemmän.

X