Suomalaiselokuva kilpailee Cannesin elokuvajuhlilla – J-P Valkeapään Koirat eivät käytä housuja valittiin Directors’ Fortnight -sarjaan

Jaa kaverilleTilaa Seura
Koirat eivät käytä housuja -elokuvan pääosassa nähdään Krista Kosonen. © Helsinki-filmi Oy
Edellinen suomalainen elokuva samassa sarjassa oli Aki Kaurismäen Pidä huivista kiinni, Tatjana (1994). Cannesissa kilpailee myös Teemu Nikin lyhytelokuva All Inclusive.

J-P Valkeapään kolmas pitkä elokuva, Koirat eivät käytä housuja, saa maailman ensi-iltansa näyttävissä puitteissa: Cannesin elokuvajuhlilla.

Juuri vahvistetun tiedon mukaan elokuva Valkeapään ohjaus kilpailee Cannesissa Directors’ Fortnight -sarjassa. Maailman kenties arvostetuin elokuvafestivaali järjestetään 14. – 25. toukokuuta.

Juonitiivistelmän mukaan Koirat eivät käytä housuja kertoo ”Juhasta, joka löytää yhteyden kuolleeseen vaimoonsa. Ikävä kyllä elävien maailma on häiritsevästi tiellä”.

Elokuvan ovat käsikirjoittaneet Valkeapää ja Juhana Lumme. Pääosia esittävät Krista Kosonen (Puhdistus, Miami) ja Pekka Strang (Tom of Finland).

Elokuvan on tuottanut Aleksi Bardyn johtama Helsinki-filmi Oy. Elokuvan budjetiksi on ilmoitettu 1,4 miljoonaa euroa.

Venetsiasta Cannesiin

Vaikka Koirat eivät käytä housuja on Valkeapään ensimmäinen Cannesissa huomioitu elokuva, kansainvälinen festivaalinäkyvyys on hänelle tuttua.

Aiemmat ohjaukset, tiheätunnelmainen epookkimysteeri Muukalainen (2008) ja sadunomainen nuorten syrjäytymisen kuvaus He ovat paenneet (2015) esitettiin arvostettujen Venetsian elokuvajuhlien Venice Days -sivusarjassa.

Suomessa He ovat paenneet putsasi Jussi-pöydän voittamalla pystit parhaasta elokuvasta, ohjauksesta, äänisuunnittelusta ja leikkauksesta.

Valkeapään visuaalisesti voimakasta ja äänimaisemaltaan rikasta tyyliä on usein verrattu neuvostomestari Andrei Tarkovskiin.

Koirat eivät käytä housuja -elokuvan toisessa pääosassa nähdään Pekka Strang.

Koirat eivät käytä housuja -elokuvan toisessa pääosassa nähdään Pekka Strang. © Helsinki-filmi Oy

Directors’ Fortnight – Cannesin arvostetuin sivusarja

72:ta kertaa järjestettävällä Cannesin elokuvafestivaalilla on useita kilpasarjoja.

Suurin huomio keskittyy pääkilpasarjaan, jonka voittaja palkitaan Kultaisella palmulla. Vuodesta 1969 järjestetty Directors’ Fortnight on merkittävin sivusarja.

Vuodesta 1978 järjestetty Un certain regard -sarja – jonka Juho Kuosmasen Hymyilevä mies vuonna 2016 voitti – keskittyy uraansa aloitteleviin ohjaajiin.

Directors’ Fortnight -sarjaan valitaan sekä nousevien kykyjen että jo nimeä hankkineiden ohjaajien elokuvia.

Ranskan ohjaajien liiton organisoimassa esityssarjassa on nähty vuosien varrella muun muassa Spike Leen, Michael Haneken ja Aki Kaurismäen elokuvia.

Edellinen suomalaiselokuva Director’s Fortnight -sarjassa oli juuri Aki Kaurismäen Pidä huivista kiinni, Tatjana (1994).

Kaurismäen myöhemmistä elokuvista pääkilpasarjassa on nähty Kauas pilvet karkaavat (1996), Laitakaupungin valot (2006), Le Havre (2011) ja Mies vailla menneisyyttä (2002), joka voitti sarjan kakkospalkinnon, Grand Prix’n.

Viime vuonna Director’s Fortnight -sarjan voitti 20 ehdokaan joukosta arvostetun ranskalaisohjaajan Gaspar Nóen Climax.

Kaikkiin Cannesin kilpasarjoihin pääsy on äärimmäisen vaikeaa. Suomen elokuvasäätiön Jaana Puskalan arvio huippufestivaalin seulan noin yhden tuhannesta tarjokkaasta.

Directors’ Fortnight perustettiin alun perin omaksi elokuvatapahtumakseen, kun Cannesin varsinainen elokuvajuhla keskeytyi vuonna 1968 Jean-Luc Godardin ja François Truffaut’n masinoiman protestin takia.

Keskeytyksellä haluttiin osoittaa tukea ”Pariisin keväänä” mieltään osoittaneille ja lakkoilleille työläisille ja opiskelijoille.

Myös Teemu Nikin All Inclusive läpäisi Cannes-seulan

Koirat eivät käytä housuja ei ole ainoa tänä keväänä Cannesissa nähtävä suomalaiselokuva. Perjantaina uutisoitiin, että Teemu Nikin ohjaama All Inclusive kilpailee lyhytelokuvien sarjassa.

Nikin ja tuottaja-käsikirjoittaja Jani Pösön It’s Alive Films -yhtiön tuottaman elokuvan pääosissa nähdään Lauri MaijalaHannamaija NikanderMaija Rissanen ja Santtu Karvonen.

Juoniseloste kuvailee All Inclusivea näin:

”Kalervo on ollut koko elämänsä huono pitämään puoliaan, kunnes Annukka — nainen, joka rakastaa häntä — antaa Kalervolle lahjan, joka muuttaa kaiken. Kuten monet aiemmat Nikin työt, All Inclusiven voi tulkita monella tavalla, mutta pohjimmiltaan se käsittelee valtaa, rakkautta ja muutosta. Jos voisit korjata elämäsi epäkohtia, kuinka pitkälle olisit valmis menemään?”

Lauri Maija nähtään Cannesissa Teemu Nikin lyhytelokuvassa All Inclusive.

Lauri Maijala nähtään Cannesissa Teemu Nikin lyhytelokuvassa All Inclusive. © It’s Alive Films

Myös lyhytelokuvakilpailun seula on äärimmäisen tiukka. Suomen elokuvasäätiön mukaan vuonna 2018 Kultaista Palmua tavoitteli yli 3900 lyhytelokuvaa.

All Inclusive on seitsemäs Cannesiin valittu suomalainen lyhytelokuva.

Nikin ohjaama Armomurhaaja oli Suomen vuoden 2018 ehdokas tavoittelemaan parhaan ulkomaisen elokuvan Oscaria, mutta ehdokkuus jäi haaveeksi.

Nikki on itseoppinut elokuvantekijä, joka on ohjannut myös elokuvat Kolme Simoa (2012) ja Lovemilla (2015).

Nikki ja It’s Alive -yhtiö tunnetaan myös tv-sarjoista #Lovemilla ja Mental.

X