Suomalaiset hankkivat entistä suurempia veneitä - Tuoko iso vene isommat riskit?

Suomalaiset ostavat yhä suurempia veneitä – mutta vesillä on yleisesti ihan yhtä turvallista liikkua kuin ennenkin.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Ison veneen peräaalto voi kaataa kanootteja ja hajottaa laitureita – ja sitä kokematon kuski ei aina muista.

Suomalaiset ostavat yhä suurempia veneitä – mutta vesillä on yleisesti ihan yhtä turvallista liikkua kuin ennenkin.
Teksti: Alisa Kaukio

Elokuun alussa Airistolla tapahtunut hirveä veneonnettomuus puhuttaa yhä: ovatko merenkulkutaitomme rapistuneet näin paljon?

Eivät kaikilta, sanovat vesilläliikkujat. Piittaamattomuus tai tietämättömyys veneilysäännöistä vaikuttaa mututuntuman mukaan yleistyneen, mutta haveritilastot ovat paljon lohdullisempia kuin olettaisi.

Venemäärä kasvaa

Alaa valvovan viranomaisen, Traficomin veneet ja rekisterit -osaston päällikön Ville Räisäsen mukaan veneiden määrä on Suomessa lisääntynyt.

Silti veneilyonnettomuuksien määrä ei ole kasvanut samaan tahtiin vesiliikenteen vilkastumisen kanssa.

”Yleinen turvallisuustaso on pysynyt ennallaan, eikä ole tullut nousua onnettomuusmääriin tai kuolemantapauksien määrään”, Räisänen kertoo.

Suomessa kuolee vuosittain 30–50 veneilijää. Useimmat heistä ovat keski-ikäisiä miehiä, jotka putoavat pienestä soutu- tai moottoriveneestä mökkijärveensä ilman pelastusliivejä ja hukkuvat.

Mitä lämpimämpi kesä, sitä enemmän näin käy. Yhteensä veneturmia tapahtuu tänäkin vuonna parisen tuhatta.

Suuria turmia vähän

Suuret onnettomuudet, kuten Airiston kaksi ihmishenkeä vaatinut purjeveneen ja ison moottoriveneen yhteentörmäys, ovat harvinaisia.

Ville Räisäsen mukaan tällaisia on yleensä pari kertaa vuodessa, jonain vuonna ei lainkaan.

”Se on hyvin pieni prosentuaalinen osuus onnettomuuksista.”

veneily

istockphoto

Veneet yhä isompia

Meripelastusseuran turvallisuuspäällikkö ja vastaava valmiuspäällikkö Marko Stenberg on havainnut, että suomalaiset hankkivat etenkin merikäyttöön selvästi aiempaa suurempia veneitä.

Hän arvelee, että isoimpien eli kalliimpien veneiden ostajilla olisi kuitenkin jo jotain aiempaa kokemusta vesillä kulkemisesta.

”Järkikin jo sanoo, että jos ostat satojen tuhansien eurojen arvoisen veneen, niin kyllä siellä on yleensä jo jonkinlaista taustaa alla. Poikkeuksia tietysti on aina”, Stenberg sanoo.

Vaikeuksia tulee silloin, jos itseään täysinoppineena ja kokeneena venekuskina pitävä ihminen hankkii vaikeammin hallittavan uuden aluksen – eikä malta harjoitella tarpeeksi perusasioita sen kuljettamisesta ennen muun liikenteen sekaan lähtöä.

Aiempaa isompi vene kääntyy hitaammin ja reagoi ruoriin eri tavalla kuin mihin on tottunut.

Välinpitämätön kuljettaja voi aiheuttaa tuhoa ympärilleen pelkällä ison veneen peräaalloilla.

Ei ole harvinaista, että aalto rikkoo laitureita tai kolhii laiturissa seisovia muita veneitä.

”Aallot aiheuttavat haittaa ja sitä eivät ihmiset aina ihan ymmärrä”, Marko Stenberg muistuttaa.

”Isommassa ja nopeammassa veneessä on tuhovoimaa enemmän, jos on paljon massaa liikkeellä ja kovaa vauhtia mennään”, Traficomin Ville Räisänen sanoo.

X