Suomalaisten alkoholinkulutusta ei hillitse edes veronkorotukset – Tätä juomaa nautittiin jopa 24,6 miljoonaa litraa aikaisempaa enemmän!

Alkoholin kulutus ei vähentynyt, vaikka nimellishinnat nousivat 3,8 prosenttia. Alkoholin myynti lisääntyi eniten päivittäistavarakaupassa ja yhden suomalaisen kestosuosikin kohdalla.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Alkoholin kulutus ei vähentynyt, vaikka nimellishinnat nousivat 3,8 prosenttia. Alkoholin myynti lisääntyi eniten päivittäistavarakaupassa ja yhden suomalaisen kestosuosikin kohdalla.
(Päivitetty: )
Teksti:
Katariina Taleva

Alkoholin kokonaiskulutus oli vuonna 2018 ennakkotietojen mukaan 10,4 litraa 100 prosenttiseksi alkoholiksi muutettuna per 15 vuotta täyttänyt asukas . Edellisvuoden vastaava luku oli 10,3 litraa.

”Ilman alkoholilakia olisimme odottaneet kulutuksen selvästi vähenevän”

Veronkorotukset astuivat voimaan 1.1.2018, mutta ne eivät ole hillinneet suomalaisten alkoholin kulutusta. Ennakkotietojen mukaan alkoholijuomien nimellishinnat nousivat vuoden aikana yhteensä 3,8 prosenttia. Ainoastaan vahvan oluen hinta laski hieman (0,7 %).

”Veronkorotuksesta huolimatta kulutus ei laskenut, kuten aiempien viiden veronkorotuksen jälkeen on tapahtunut. Ilman alkoholilakia olisimme odottaneet kulutuksen selvästi vähenevän. Hintakilpailu on ollut huomattavasti ennakoitua vähäisempää, ja siksi kulutuskin on uuden alkoholilain aikana onneksi lisääntynyt ennakoitua vähemmän”, kertoo THL:n erikoistutkija Thomas Karlsson.

Alkoholilain muutoksen etukäteisarvioinnissa THL:ssä laskettiin kaupan tietojen mukaisesti, että kulutus kasvaisi lakimuutoksen jälkeen jopa 4 prosenttia.

Karlsson arvelee, että hintakilpailun puuttuminen on yksi suurin yksittäinen tekijä kulutuksen maltillisempaan kasvuun.

”Ennakko-arvioinnissa oli huomioitu, että vahvojen oluiden hinnat laskisivat noin 40 prosenttia. Hintakilpailu on kuitenkin jäänyt uupumaan, mikä on tietysti näin kansanterveyden näkökulmasta hyvä asia.”

Myynti lisääntyi eniten päivittäistavarakaupoissa

Eniten kasvoi 4,7–5,5-prosenttisten long drink -juomien myynti, joiden myynti laajeni Alkoista elintarvikekauppoihin vuoden 2018 alusta. Niiden vähittäismyynti lisääntyi jopa 24,6 miljoonalla litralla eli yli viisinkertaistui.

Alkoholin myynti lisääntyi eniten päivittäistavarakaupoissa, joissa alkoholia myytiin sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna 4,6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017. Myös anniskelumyynti lisääntyi hieman (0,6 %). Sen sijaan Alkon myynti väheni 5,1 prosenttia.

Ulkomailta 7,1 miljoonaa litraa alkoholijuomia

Myös alkoholin matkustajatuonti kasvoi 3,8 prosenttia viime vuonna. Yhteensä koko vuonna ulkomailta  tuotiin 60,5 miljoonaa litraa alkoholijuomia.

Sataprosenttiseksi alkoholiksi muunnettuna alkoholin matkustajatuonti oli 7,1 miljoonaa litraa.

”Panimotuotteiden tuonnin väheneminen johtunee pääosin Viron viime vuosina toteuttamista useista veronkorotuksista, jotka ovat erityisesti kohdistuneet panimotuotteisiin. Oluen sijasta tuodaan väkevämpiä juomia. Lisäksi nelosolutta saa Suomesta nykyisin ruokakaupasta, mikä voi vähentää haluja tuoda sitä Virosta”, Karlsson sanoo.

”Alkoholijuomien tuonti Latviasta näyttäisi myös jonkin verran syöneen tuontia Virosta, mutta Latvian osuus kaikesta alkoholijuomien matkustajatuonnista oli kuitenkin vain 6–9 prosenttia alkoholijuomalajista riippuen”.

X