Suomen muoti- ja vaatealalla näyttää olevan enää vain menestyjiä ja romahtajia

Alan suurin kotimainen tekijä Marimekko on kolmessa vuodessa kasvattanut liikevaihtoaan maltilliset 17 prosenttia, mutta pörssiarvo on tuplaantunut.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Alan suurin kotimainen tekijä Marimekko on kolmessa vuodessa kasvattanut liikevaihtoaan maltilliset 17 prosenttia, mutta pörssiarvo on tuplaantunut.
(Päivitetty: )
Teksti:
Petri Korhonen

Tekstiili- ja muotifirmat jakautuvat yhä jyrkemmin. Alan etujärjestön Suomen Tekstiili ja Muoti ry:n uuden jäsenkyselyn perusteella Suomessa on pian vain joko taloudellisesti erittäin hyvin pärjääviä ja sitten nipin napin hengissä pysytteleviä valmistajia.

Kolmanneksella yrityksistä menee todella hyvin ja kolmasosalla todella huonosti. Loput ovat kaatumassa jompaan kumpaan leiriin, ja alan liikevaihdon kasvu jää selvästi jälkeen teollisuuden yleisestä tasosta.

Kahtiajakoa nopeuttaa markkinoiden herkkyys reagoida niin nousuun kuin putoukseenkin liioitellusti.

Silloin kun yrityksen myynti kääntyy alaspäin ja ostajat kyllästyvät mallistoihin, syöksyä on vaikea pysäyttää.

Prosentit taivaissa

Vastaavasti nousijoilla kiito on hurjaa. Etujärjestön keräämissä tilastoissa on kasvuprosentteja, jollaisia on totuttu näkemään lähinnä netti- ja pelialan yrityksiltä.
Esimerkiksi huppareistaan tunnetun Billebeinon liikevaihto on kolmessa vuodessa noussut 742 prosenttia.

Kierrätysvaatteita tekevä Pure Waste on kasvanut 354 prosenttia. Molemmat tekevät yli kahden miljoonan euron liikevaihtoa, eli kyse ei ole enää ihan nakkikioskeista.

Ilahduttavasti menestyjissä on muitakin kuin nuorison pintamuodin tekijöitä: leppävirtalainen, karskeja ja konstailemattomia työvaatteita valmistava Dimex kasvoi samaan aikaan 140 prosenttia ja liikevaihtoa kertyi 16 miljoonaa.

X