Syöpävakuutuksen aggressiivinen myyntitapa ihmetyttää: ”Myyjä syyllisti – en ajattele lasteni turvallisuutta tai omaa terveyttäni”

Syöpävakuutusta kaupitellut puhelinmyyjä suuttui ja alkoi syyllistää, kun asiakas vetosi taloudelliseen tilanteeseensa. Laki kieltää aggressiivisen myynnin.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Syöpävakuutusta kaupitellut puhelinmyyjä suuttui ja alkoi syyllistää, kun asiakas vetosi taloudelliseen tilanteeseensa. Laki kieltää aggressiivisen myynnin.
(Päivitetty: )
Teksti: Hertta-Mari Kaukonen

Puhelin soi muutama viikko sitten. Yhdysvaltalaisen vakuutusyhtiöjätti American International Groupin (AIG) suomalainen puhelinmyyjä yritti myydä siilinjärveläiselle Katariina Kautoselle naisten syöpävakuutusta.

”Myyjä syyllisti minua siitä, etten ajattele lasteni turvallisuutta tai omaa terveyttäni. Syöpä tulee minulle nyt varmasti”, Kautonen kertaa puhelun kulkua. Hän on nyt perhevapaalla kotona pienten lasten kanssa, joten rahaa ei ole käytössä ylimääräisiin hankintoihin.

Ruokaa vai vakuutus?

Kautosen perheellä on kyllä rahaa kaikkeen tarpeelliseen, kuten ruokaan, mutta välillä on tiukkaa. Taloudellinen tilanne ei estänyt myyjää jatkamasta syyllistävää myyntipuhetta.

”Kerroin, että saan syöpävakuutuksen kahdentoista euron kuukausimaksulla lapsille ruoan viikoksi pahassa rahatilanteessa.”

Pahalla rahatilanteella Kautonen tarkoittaa esimerkiksi tilannetta, jossa hänen lapsensa on joutunut satoja euroja maksavaan sairaalahoitoon.

Kautonen kertoi myös puhelun aikana, että jos hän ottaa vakuutuksen, sen laskut menevät ulosottoon, koska hän ei pysty maksamaan niitä.

Seteleitä

© ISTOCKPHOTO

Vakuutusmyyjä suivaantui

Sen sijaan, että myyjä olisi lopettanut viimein puhelun, hän suuttui, koska Kautonen ei ostanut vakuutusta.

”Hän sanoi, että kyllä minulla menee rahaa sittenkin, jos sairastun”, Kautonen kertoo.

Kautonen ei saanut lopetettua puhelua muuten kuin lyömällä luurin puhelinmyyjän korvaan.

”Myyjä selvästi hikeentyi minuun, joten lopetin puhelun.”

Kautonen ei ole yksin ikävän kokemuksensa kanssa. Hän jakoi sen netin lapsiperhekeskusteluryhmässä, jossa syöpävakuutuksen aggressiivinen myyntitapa ihmetyttää.

Samoin puhelinnumeroiden vaarallisuutta arvioivassa Kuka soitti -nettisivulla syöpävakuutuksen puhelinmyynti on saanut pyyhkeitä häiritsevyydestä.

Sopimuksen voi purkaa

Lapsiperheille suunnatun keskusteluryhmän asiakaskokemusten mukaan puhelinmyyjä ei anna asiakkaalle mahdollisuutta harkita asiaa rauhassa puhelun jälkeen tai kieltäytyä tuotteesta. Myyjä inttää moneen kertaan ostopäätöksestä.

”Puhelinmyynti ei saa olla kuluttajasuojalain mukaan aggressiivista. Terveyden menetyksellä pelotteleminen voi olla osa aggressiivista myyntitapaa. Tällaisessa tilanteessa asiakas voi olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan tai vakuutus- ja rahoitusneuvontaan”, sanoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Paula Hannula.

Tulossa tiukempi laki

Aggressiivisena myyntiä pidetään, jos liian sinnikäs painostus johtaa ostopäätökseen, jota asiakas ei olisi muuten tehnyt. Tällöin jo tehdyn sopimuksen voi tarvittaessa purkaa.

Kuluttajaneuvontaan tulee välillä yhteydenottoja aggressiivisesta myynnistä, mutta syöpävakuutus ei nouse näissä erityisesti esille.

”Jos aggressiivinen myyntitapa alkaa olla jonkin yrityksen yleinen käytäntö, kuluttajat valittavat siitä kyllä, ja meillä on keinoja puuttua siihen sanktioiden ja uhkasakkojen avulla”, Hannula sanoo.

Vakuutus ja rahoitusneuvontaan (FINE) on tullut yksittäisiä yhteydenottoja syöpävakuutuksiin liittyen, mutta ei puhelinmyynnistä vaan esimerkiksi korvauksista.

”Yksittäisiä myyjiä voi toki olla joka lähtöön, mutta alalla kiinnitetään huomiota koulutukseen”, sanoo FINEn toimitusjohtaja Elli Reunanen.

Syksyllä 2018 vakuutusten tarjoamisesta astuu voimaan uusi laki, jonka mukaan myyjän on aikaisempaa tarkemmin selvitettävä asiakkaan tilannetta ja myytävä vain hänen tarvitsemiaan vakuutuksia.

”Yleisesti olemme hyvin tyytyväisiä myyjiimme. Kuuntelemme kaikki puhelut, joista tulee reklamaatiota”, AIG:n suoramarkkinointipäällikkö Maarit Liuha sanoo. ”Valituksia tulee harvoin, ja se johtaa aina myyjän neuvomiseen tai jopa tilanteeseen, jossa kyseinen henkilö ei valitettavasti voi enää työskennellä yrityksessämme.”

Puhelin kädessä

© ISTOCKPHOTO

X