Kotimainen taide kiinnostaa sijoituksena – Suosio näkyy myös taideverkkokauppa Taikonissa: ”Ihmiset haluavat hankkia jotakin pysyvää ja uniikkia”

Jaa artikkeli
Taikon sisustustuotteet
Yhä useampi haluaa kaunistaa kotiaan taiteella. © istock
Kotoilu on näkynyt intona sisutaa ja remontoida. Entistä useampaa kiinnostaa myös sijoittaa kotimaiseen taiteeseen.

Kotoilu on saanut suomalaiset sekä pohtimaan rahankäyttöään että sisustamaan. Laatuun panostaminen näkyy suoraan taideverkkokauppa Taikon myynnissä: tämän vuoden tammi–heinäkuussa kotimaista taidetta ostettiin verkkokaupasta lähes kaksi kertaa enemmän kuin vuoden 2020 vastaavana ajanjaksona.

Syitä taiteen ostamiselle on useita.

”Ihmiset haluavat hankkia jotakin pysyvää ja uniikkia massatuotteiden sijaan. Myös taiteilijoiden tukeminen on monelle taiteen ostajalle tärkeää”, Taikon toinen perustaja Patrik Edman kertoo tiedotteessa.

Taikon myy kotimaisten ammattitaitelijoiden töitä – Maalaukset yhä kuluttajien ykkösvalinta taidekaupoilla

Valikoimaa riittää, sillä verkkokaupassa on tarjolla noin 10 000 teosta 550 suomalaiselta ammattitaiteilijalta. Eniten kaupaksi käyvät maalaukset, kakkosena taidegrafiikka.

Suurin osa teosten myynnistä tilitetään taiteilijoille. Arvokkaimpien öljymaalausten hinta nousee tuhansiin euroihin, mutta grafiikkatöitä saa satasellakin. Niitä asiakkaat ovat ostaneet myös lahjaksi esimerkiksi hääpareille.

Kotimainen taide kaunistaa kotia vuosikau­sien ajan, joten siihen sijoittaminen on ilmastoystävällistä.

Yhden kestävän näkökulman kuluttamiseen tarjoaa myös Julia Thurénin Kaikki kuluttamisesta – Näin aloin käyttää rahojani paremmin (Gummerus). Tietokirja auttaa hahmottamaan, millaiset hankinnat tuovat aitoa lisäarvoa omaan elämään.

Lähteet: Taideverkkokauppa Taiko ja Gummerus

Juttu julkaistu ensi kerran Viva-lehden numerossa 8/2021.

Eniten Taikosta tilataan Pia Feinikin grafiikoita. Teos sielun vapaus, 2021.

Eniten Taikosta tilataan Pia Feinikin grafiikoita. Teos sielun vapaus, 2021.

X