Taistelu ISIS-vihan vetovoimaa vastaan jatkuu: Millaisia uskonoppineita Suomen muslimit kuuntelevat?

Vaikka terroristijärjestö ISIS:in valtakunta on romahtanut, väkivaltaiset äärisuunnat vetävät puoleensa nuoria myös Suomessa. Marokkolaisen uskonoppineen mukaan kyse on islamin vääristelystä ja propagandalupausten lumosta. Suomessa tilannetta vaikeuttaa, ettei täkäläisillä muslimeilla ole yhtä uskonnollista johtajaa, joka saarnaisi vihaa vastaan.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Kansainvälinen media on haastatellut ISIS-terroristien joukossa ollutta suomalaista "Sannaa".

Vaikka terroristijärjestö ISIS:in valtakunta on romahtanut, väkivaltaiset äärisuunnat vetävät puoleensa nuoria myös Suomessa. Marokkolaisen uskonoppineen mukaan kyse on islamin vääristelystä ja propagandalupausten lumosta. Suomessa tilannetta vaikeuttaa, ettei täkäläisillä muslimeilla ole yhtä uskonnollista johtajaa, joka saarnaisi vihaa vastaan.
(Päivitetty: )
Teksti: Antero Eerola

Maaliskuun alussa Suomeen saatiin hämmentäviä uutisia Syyriasta, kun kansainvälinen media haastatteli suomalaista Sannaa. Nainen pakeni lastensa kanssa viimeiseltä kaistaleen rippeeltä, jota ennen niin mahtava ääri-islamistinen terroristijärjestö ISIS oli hallinnut.

Sanna sanoi katuvansa sitä, että oli islamiin käännyttyään lähtenyt Syyriaan marokkolaisen miehensä kanssa. Pariskunnan kaltaisia kohtaloita on tuhansia.

Mutta miksi vihaa, väkivaltaa ja terroria saarnaava islamin äärimmäisin suuntaus vetää puoleensa nuoria ihmisiä eri puolilta maailmaa?

Kysymykseen vastaa korkea-arvoinen islamin tuntija Ahmed Abbadi, joka toimii pääsihteerinä kotimaansa Marokon uskonoppineiden neuvostossa. Hiljattain Helsingissä vieraillut Abbadi kävi Suomessa kertomassa, miten muslimimaailmassa kamppaillaan väkivaltaista ääri-islamilaisuutta vastaan.

Vierailullaan Abbadi tapasi muun muassa ulkoministeri Timo Soinin (sin.) ja sisäministeri Kai Mykkäsen (kok.) sekä piti luentotilaisuuden Helsingin yliopistolla yhdessä kansanedustaja Pekka Haaviston (vihr.) kanssa.

Poljetun itsetunnon pelastajat

Abbadin mukaan väkivaltaisten ryhmien propaganda vetoaa heikkoihin mieliin. Niissä korostuvat muslimien yhtenäisyys, uskon puhtaus ja pelastuslupaukset.

”He sanovat esimerkiksi, että länsimaat ovat salaliitossa hajottaakseen kalifaatin (muslimien valtakunnan).”

Väkivaltaisten fundamentalistien kuvastossa vain heidän edustamansa islam on puhdasta, muut ovat tahriintuneita. Ääriryhmät uskottelevat myös, että lopun ajat ovat käsillä.

Lopulta kyse on kuitenkin yksinkertaisista vastauksista ahdistukseen, jota monimutkainen maailma tuottaa. Jaottelu on selkeää: helvetti ja paratiisi, uskovaiset ja uskon kieltäjät, oikea ja väärä.

”He puhuvat jumalan ja saatanan armeijoista. Laiskalle mielelle tämä valtavan helppo selitys.”

Samalla esimerkiksi ISIS vetosi musliminuorten poljettuun omanarvontuntoon.

”He sanoivat, että Euroopassa olet arvoton. Meillä muutut nollasta sankariksi. Saat työtä, rahaa, kaiken, mitä haluat.”

Myös seksi on mukana kuvassa.

” Naimattomat miehet saavat maailman kauneimman vaimon. Nuorille naisille sanotaan, että meillä tapaat urhoollisimmat uskonsoturit.”

Vääryyksien väärinkäyttäjät

Abbadi korostaa ääriryhmien käyttävän hyväksi muslimimaailman vääryyden kokemuksia, joilla on laajempikin kaikupohja. Sekoitukseen kuuluu öljyn ryövääminen, Israel, Irakin, Syyrian ja Afganistanin sodat sekä profeetta Muhammedin halventaminen.

”Tämän kertomuksen voima ja vaara on, että mukana on myös paljon faktoja.”

Abbadi tuntee hyvin myös Turussa elokuussa 2017 tehdyn puukkoiskun, joka oli Suomen ensimmäinen terroriteko. Uskonoppineen mukaan puukkomiehellä ei ollut henkisiä edellytyksiä ymmärtää islamia.

”Aivan ehdottomasti tämä ei ole ilmaisu meidän uskonnostamme. Se ei sovi minkään uskonnon käsityksiin.”

Abbadi pitää myös jihadia terrorismin oikeutuksena raakana vääristelynä.

”Se on yksi suurimmista synneistä, johon voi syyllistyä.”

Joskus myös pyhäksi sodaksi suomennettu jihad tarkoittaa sanamukaisesti kamppailua tai kilvoittelua.

Abbadi korostaa uskonnon vastaavan kysymyksiin, joita jokainen tutkii sisällään. Miksi olemme maailmassa ja mihin menemme täältä? Miten saavuttaa rauha matkalla, jota kutsutaan elämäksi? Mikä on oikein ja väärin?

Abbadi kuvaa vihaa ja väkivaltaa huokuvan ääriajattelun olevan virus.

”Fyysinen vartalokaan ei pysty vastustamaan viruksia, jos sillä ei ole vastustuskykyä. Koulutuksen, kulttuurin ja psykologian avulla meidän pitää saada yhteys nuorisoomme ja luoda heille tämä immuniteetti.”

Suomen muslimeilla ei ole yhtä uskonnnollista johtajaa

Suomessa asuvien muslimien määrä on heidän oman arvionsa mukaan noin 100 000. Tarkan luvun laskemista vaikeuttaa se, että vain noin 15 prosenttia on rekisteröitynyt uskonnollisiin yhdyskuntiin.

Islaminuskoiset ovat myös sisäisesti pirstoutunut ja monimuotoinen ryhmä. Yksin Helsingissä on 22 rukoushuonetta.

Eri uskontosuuntien edustajilla esimerkiksi sunni- ja shiiamuslimeilla on omat yhteisönsä, samoin eri etnisillä ryhmillä.

Kullakin on omat, rukouksia johtavat imaaminsa.

Siksi Suomesta ei löydy yhtä islaminuskon auktoriteettia, jota kaikki kuuntelisivat ja joka selittäisi, mikä islam todellisuudessa on. Myöskään imaamien sisäinen arvojärjestys ei ole vakiintunut,

Muutamia voidaan kuitenkin nimetä.

Esimerkiksi Turun islamilaisten yhdyskuntien imaami Zaid Esmail oli paljon esillä Turun puukkoiskun aikana elokuussa 2017.

Oulussa puolestaan vaikuttaa Pohjois-Suomen islamilainen yhdyskunta. Sen imaami Abdul Mannan oli julkisuudessa tuomitsemassa tammikuussa koko Suomea järkyttäneitä Oulun seksuaalirikoksia.

Yhdenlaiseksi valtakunnalliseksi johtohahmoksi voidaan nimetä Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjar. Myös Suomen vanhinta muslimivähemmistä, tataareja edustavan Islam-seurakunnan johtajaa Atik Alia arvostetaan.

Eri viranomaisarvioiden mukaan Suomessa on silti muutamia satoja henkilöitä, jotka jollain tavoin tukevat islamin väkivaltaisia äärisuuntauksia.
Vihan ja väkivallan sanoman he löytävät useimmiten internetin pimeimmistä nurkista. Omaa saarnaajaa heillä ei tiettävästi ole Suomessa.

X