Tämä kaupunkiliikenteestä vielä puuttui – saamme sähköpotkulaudoista pian talvimallejakin

Luulitko, että sähköpotkulaudat katoavat katukuvasta talven tullen? Turha toivo: jäätä ja lunta kestävät talvilautamallit ovat täällä vuokrattavissa ehkä jo vuoden kuluttua.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Suomessa potkulautoja vuokraa toistaiseksi kolme yritystä: suomalainen RideHoop, ruotsalainen Voi ja saksalainen Tier.

Luulitko, että sähköpotkulaudat katoavat katukuvasta talven tullen? Turha toivo: jäätä ja lunta kestävät talvilautamallit ovat täällä vuokrattavissa ehkä jo vuoden kuluttua.
(Päivitetty: )
Teksti:
Alisa Kaukio

Suurimpien kaupunkien kadut vallanneet, ostettavat tai vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat herättäneet läpi kesän kiivasta keskustelua puolesta ja vastaan. Toisia laitteet ärsyttävät, toiset kiittelevät vaivatonta ja helppoa menopeliä.

Moni vastustajista on varmasti jo huokaissut helpotuksesta ajatellessaan, että viimeistään talven tullessa potkulaudat eivät enää tuki kävelyteitä tai muuten vaaranna liikennettä.

Talvikäyttöön sopivat potkulaudat kuulostavatkin Suomen kinosten keskellä melko mahdottomalta ajatukselta, mutta lautavalmistajien insinöörit ovat jo ratkaisemassa pulmaa.

Nyt vuokralaudat katoavat, mutta…

Tulevaksi talveksi ainakin vuokrattavat potkulaudat vielä todennäköisesti häviävät kaduilta. Vuokrayhtiöt aikovat siirtää niitä talvisäilöön viimeistään katujen jäätyessä.

”Kun kelit näyttävät siltä, että ei ole enää miellyttävää tai turvallista ajaa, laudat lähtevät heti katukuvasta”, suomalaisen vuokrausyhtiö Ride Hoopin toimitusjohtaja Jerry Jalava kertoo.

Luultavasti näin käy ennen marraskuuta.

Ride Hoop kertoo aikovansa kuitenkin testata jo nyt myös talvikäyttöön sopivaa lautamallia.

Sähköpotkulautojen parkkeeraamista ei valvota juurikaan.

Ympäriinsä jätetyt sähköpotkulaudat ärsyttävät monia. © iStock

Talven voittava kolmipyörä

Ympärivuotiseen käyttöön suunnitellut potkulautamallit ovat leveämpiä ja kolmipyöräisiä, jotta ne ovat vakaampia liukkailla kaduilla.

”Se olisi turvallisempi, koska se pysyy itsestään pystyssä. Kaatumisriski on huomattavasti pienempi”, Jalava kertoo.

Yhtiö vakuuttaa silti, ettei ainakaan se tuo sähköpotkulautoja talvikäyttöön, elleivät mallit ole varmasti käyttäjälle turvallisia. Yksityiset ihmiset voivat sellaisia ostaa milloin haluavat, joten niitä väistämättä tulee tänne jossain vaiheessa.

”Jos kaikki menee hyvin niin, miksi ei ensi vuoden puolella sitten olisi talvellakin käytössä. Hyvää on se, että Suomessa pystyy pohjoisessa testailemaan talvipotkulautoja aika pitkäänkin.”

Toinen asia sitten on, haluavatko kuluttajat vielä taiteilla jään ja lumen keskellä vuokralaudoilla.

”Emme vielä tiedä, onko talvisähköpotkulaudalle niin paljon kysyntää, että tuotteen kehittäminen ja tuottaminen kannattaisi.”

Sähköpotkulauta ei hätkähdä pakkasta

Tekniikasta se ei kuitenkaan ole kiinni. Sähköllä toimivat potkulautamoottorit kestävät suuriakin lämpötilavaihteluita. Valmistajien mainokset lupaavat akkujen toimivan -40 asteen ja +60 asteen välillä.

Pakkanen lyhentää silti laitteen toimintasädettä.

Jalava kertoo nykyisten kesäpotkulautojenkin liikkuvan talviolosuhteissakin, mutta turmariski on liukkaalla kelillä suuri.

”Olemme kokeilleet ja tietyssä määrin se jäässä ja lumessa kulkeekin. Ei se mahdotonta ole, mutta ei myöskään turvallista.”

Sähköpotkulaudat kestävät ihmeen hyvin pakkasta.

Sähköpotkulaudat eivät hätkähdä pienistä lumikuuroista, mutta liukkaalla kelillä laitteen käyttäminen voi olla vaarallista. © iStock

Lumiaura voisi haudata sähköpotkulaudat kinoksiin

Vaikka polkupyöriin saa talvirenkaita, ei sellaisia todennäköisesti kannata askarrella tai hankkia omaan sähköpotkulautaan, sillä ajoturvallisuuteen liittyy Jalavan mukaan paljon muutakin kuin renkaiden ominaisuudet.

Renkaita valitessa tulee kuitenkin huomioida se, että lauta kulkee turvallisesti myös ala- ja ylämäessä.

Lumisilla keleillä lunta pakkautuu potkulautojen rakenteisiin ja edestakainen sulaminen ja jäätyminen voi vahingoittaa myös elektroniikkaa.

Ongelmatonta ei ole myöskään lautojen huolto talvikeleillä. Jalava mainitsee jokavuotiseksi riesaksi aura-autojen vyöryttämät lumikasat, jotka hautaavat alleen muun muassa polkupyöriä.

Yksittäinen lauta katoaisi aurausvalliin hetkessä.

Kypärät käyttöön

Talvella myös ajovaatetuksen tarve olisi erilainen kuin kesäkelillä. Kypärä ainakin olisi lautakuskille vähintäänkin yhtä tarpeellinen suojalaite kuin nyt.

Mutta vain harvalla hetken mielijohteesta sähköpotkulautoja vuokraavalla on koko ajan oma kypärä mukana.

”Suosittelemme silti käyttämään kypärää ihan samalla tavalla kuin fillarillakin ajaessa”, Jerry Jalava sanoo.

Lainakypäriä tuskin vähään aikaan Suomessa nähdään. Niissä on ongelmana ilkivalta, niitä rikottaisiin tai vohkittaisiin helposti. Toinen pulma on hygienia: ihmiset eivät halua kesälläkään käyttää toisen päässä hautunutta kypärää.

X