Lisääkö lähiruokabuumi väärinkäytöksiä? Tamperelaisravintolan lihat eivät tulleetkaan tiloilta, jotka mainittiin ruokalistassa

Jaa kaverilleTilaa Seura
Paijan tilalla on olkipossuilla hulppeat oltavat. Osa elää karsinoissa tuplasti väljemmin kuin Suomen laki sallisi.
Paijan tilalla on olkipossuilla hulppeat oltavat. Osa elää karsinoissa tuplasti väljemmin kuin Suomen laki sallisi. © Otavamedia/Laura Vesa
Kun Tampereella Hotelli Ilveksen ravintolassa illastaneet toimittajat lähtivät selvittämään lihojen alkuperää, kävi ilmi, etteivät lihat olleet sieltä, mistä ravintola ilmoitti.

Tampereen Hotelli Ilveksen ruokalistaan oli merkitty marraskuun ensimmäisenä päivänä Tolvilan luomukartanon karitsanlihaa ja  Paijan tilan possua. Monen tapahtumaketjun jälkeen kuitenkin kävi ilmi, että Tolvilan tila eikä Paijan tila ollut toimittanut kyseiselle ravintolalle lihaa.

Selvittelyjen myötä selvisi, ettei myöskään tarjoiltu porsas vastannut ruokalistaan merkittyä alkuperäistilaa. Väärinkäsityksistä uutisoi ensimmäisenä Urjalan Sanomat.

Hotellin johtaja Irmeli Puolanne kommentoi Urjalan Sanomille, että keittiömestari oli suunnitellut tarjottavat menut sopimustoimittajiin kuulumattomilta toimittajilta, mutta ei ollut varmistanut lopulta ravintolaan tulleiden lihojen alkuperää.

”Jälkipyykin olisi voinut hoitaa tyylikkäämmin”

Tolvilan kartanon lammastilan isäntä Jarmo Latvanen kertoi lähettäneensä kirjelmän asiasta hotellin keittiömestarille sekä hotelli Ilveksen johdolle. Keittiömestari soittikin ja pahoitteli asiaa.

Lopulta myös hotellin johto otti yhteyttä. Lammastilan isäntä koki, että brändiä käytettiin luvatta ja väärin.

”Jos joku asiakas olisi esimerkiksi sairastunut lihan alkuperästä johtuen, se olisi virheellisesti tuominnut meitä. Väärinkäsityksen korjaaminen jälkikäteen olisi ollut vaikeaa, sillä muutoksen ja mielikuvan poistuminen on iso prosessi asiakkaan kohdalla. Se olisi tuhonnut meidän brändin”,  Jarmo Latvanen toteaa Seuralle.

Tolvilan tilan tuotannossa kiinnitetään erityisen paljon huomiota eläinten hyvään hoitoon ja sitä kautta makuelämyksen takaamiseen. Tila on todella tarkka siitä, mitkä ravintolat käyttävät tilan lihaa.

Paijan Tilateurastamon Henna Paija kommentoi Seuralle, että he ovat pettyneitä ravintolan toimintaan. Paijan tila ei ole toimittanut ketjun ravintoloille lihaa 3–4 vuoteen. Ravintolasta olikin kerrottu Henna Paijalle, että liha oli käyty ostamassa ruokakaupasta.

”Päällimmäisenä jäi mieleen välinpitämättömyys. Olisimme kyllä toimittaneet ravintolaan, jos joku olisi meiltä pyytänyt. Myös jälkipyykin olisi voinut hoitaa tyylikkäämmin, eikä lähteä keksimään selityksiä.  Meihin ei ole oltu yhteydessä sen jälkeen, kun kerrottiin, että joku ravintolasta oli käynyt kaupasta ostamassa meidän lihaa.”

Lähiruokabuumin myötä väärinkäytöksiä tullut esiin aikaisemminkin

Jarmo Latvanen kertoo, että vastaavanlainen tapaus on käynyt ilmi tämän vuoden aikana jo kerran aikaisemminkin. Tässä tapauksessa tukusta oli ilmeisesti ilmoitettu väärä tieto.

”Usein nämä menevät yksittäisen ihmisen virheeksi, eikä kukaan muu suostu kantamaan vastuuta”, Latvanen harmittelee.

Ennen tätä vuotta vastaavanlaisia tapauksia ei ole tullut vastaan. Jarmo Latvanen miettiikin, että käynnissä oleva lähiruokabuumi on vaikuttanut tapauksien esille tuloon.

Paijan tilalta kerrotaan, että aikaisemmin on käynyt ilmi tapauksia, jossa toinen tilan asiakas oli myynyt ulos isompaa määrää tilan lihaa, kuin mitä tila oli sinne toimittanut.

”Tällä hetkellä ravintola-asiakkaamme ovat tarkkaan valittuja, joten se minimoi vastaavia tapauksia” kommentoi Henna Paija.

X