Tätä niksiä suomalaiset myymälävarkaat eivät vielä osaa

”Aikamoinen virtuoosi saa olla.”

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Uusinta uutta myymälävarkauksissa: viivakoodien muokkaaminen niin, että tuotteen hinta halventuu.

"Aikamoinen virtuoosi saa olla."
Teksti:
Miia Saari

Suomen myymälävarkaat ovat vanhanaikaista ja perinteistä porukkaa, eivätkä alan viimeisimmät tuulet ole vielä kantautuneet tänne.

Kauppojen hävikkejä tutkiva The Global Retail Theft Barometer kertoo, että viivakoodien muokkaus on uusin kansainvälinen trendi myymälävarkauksissa.

Barometrissa ei ymmärrettävistä syistä selitetä yksityiskohtaisesti, kuinka viivakoodeja käytännössä muokataan. Mutta mikäli muokkauksella tarkoitetaan tuotteen mukana tehtaalta kuluttajan kotiin asti kulkeutuvan koodin muuttamista matkan varrella, Suomessa tätä ei ainakaan vielä tapahdu, kertoo Kaupan liiton turvallisuusasioista vastaava asiamies Matti Räisänen.

Räisänen ei ymmärrä, miten koodin muokkaus voisi teknisesti olla edes mahdollista.

”Ehkä jotkut kansainväliset liigat sitten tekevät sitä. Mutta aikamoinen virtuoosi saa olla, jos pystyy jollain vempeleellä ohentelemaan paksuja viivoja ja paksuntamaan ohuempia sillä tavalla, että koodi vastaa jotain muuta, juuri sen kaupan valikoimissa olevaa tuotetta”, Räisänen sanoo.

Viivakoodit kiinnitetään tuotteeseen jo tehtaalla, ja kukin kauppa liittää niihin omat hintatietonsa. Kassa herjaa, jos tuotetta ei ole kaupan valikoimissa.

Tyypillisin viivakoodivarkaus

Entä jos irrottaa koodin halvasta tarvikkeesta ja vaihtaa sen kalliimpaan tuotteeseen?

Se on toki mahdollista, mutta kiinnijäämisen riski on suuri. Koodi näyttää kassalle hinnan lisäksi myös tuotteen muut tiedot.

Yritteliäs voi myös ostaa halvan puseron, kopioida siitä koodin ja tulla kauppaan liimaamaan sen kalliimpaan tuotteeseen. Ja katsoa, miten kassa asiaan reagoi. Tässä kieroilussa voro joutuu kuitenkin ostamaan peräti kaksi puseroa, eikä sijoitus ehkä tuota paljon investointiin ja riskiin nähden.

Räisänen mukaan tyypillisin viivakoodivarkaus on Suomessa yhä sellainen, että asiakas punnitsee hedelmiä ja lisää niitä pussiin punnitsemisen jälkeen.

X