Näin taustamusiikki vaihtuu, kun käyt ostoksilla – Katso lista kauppojen musavalinnoista
Millainen taustamusiikki soi 31 liikkeessä? Seura tutki soitetun musiikin – ja tunnisti kappaleista ilman apua vain yhden.
Taustamusiikki soi liiketiloissa ja kauppa käy. Musiikki lisää tutkitusti myyntiä ja melkein kaikkialla soi – ainakin jos on tarkoitus saada jotain kaupaksi.
Kauppakeskuksissa liikkeistä toiseen kulkiessa musiikkiin ei ehkä kiinnitä huomiota, mutta se luo huomaamattakin tietyn tunnelman, jossa asiakas viihtyy – tai sitten ei.
”Taustamusiikki on osa brändin identiteettiä yhtä lailla kuin sen visuaaliset elementit, tuoksut, tuotevalikoima ja se, miltä tuotteet tuntuvat, kun niitä koskettaa”, toteaa äänibrändäyksen asiantuntija Lauri Dominick.
Dominick tekee niin sanottuja generatiivisia äänimaisemia, jotka ohjelmoidusti säveltävät itse itseään. Hänen maisemiaan voi kuunnella esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Neste K-asemien vessoissa.
Yksi viimeisimmistä Dominickin luomuksista soi kauppakeskus Triplan käytävillä.
”Äänimaisema täydentää asiakaskokemusta ja luo sitä kokemusta, miltä haluamme tämän kauppakeskuksen tuntuvan”, kertoo Triplan kauppakeskusjohtaja Kati Kivimäki.
Sen sijaan liikkeissä soitettavasta musiikista päättävät ketjut ja yrittäjät itse oman brändikonseptinsa mukaisesti.
Mitä kaupoissa sitten soitetaan – ja erottuvatko brändit musiikin perusteella toisistaan?
Seura kiersi Triplassa 31 liikettä ja tunnisti niissä sillä hetkellä soitetun kappaleen Shazam-sovelluksella. Liikkeet olivat pääasiassa vaateliikkeitä, mutta mukaan otettiin satunnaisesti muutama muukin.
Tutkimusryhmä koostui yhdestä 45-vuotiaasta naisesta, jonka musiikkimaku on jämähtänyt viime vuosituhannelle.
Musiikkiluvat-sivustolla vinkataan, että jos liikkeessä soi asiakkaalle tuttu musiikki, asiakas viihtyy ja myös palaa liikkeeseen todennäköisemmin.
Tällä perusteella Seuran tutkimusryhmä oli tavoiteltua kohderyhmää vain lelukaupassa.
Siellä soi nimittäin Mikko Perkoila.
Jos musiikki ottaa korviin, olet liikkeeseen liian vanha
Ensimmäisenä Triplan liikkeistä kerätyssä biisilistassa herättää huomiota soitettujen kappaleiden julkaisuvuosi. Seitsemäntoista kappaletta oli julkaistu vuonna 2019, yksi oli tältä vuodelta, ja lisäksi pari kolme vuotta vanhoja löytyy listalta kourallinen.
Vaateliikkeiden toiveasiakas on siis mahdollisimman uuden musiikin ystävä. Seuran tutkimusryhmän korvassa kaikki alkoikin nopeasti kuulostaa samalta kappaleelta. Se ei varsinaisesti tosin häirinnyt.
Sen sijaan paikoin häiritsi musiikin volyymi, joka parissa liikkeessä ylitti puhelinsovelluksella mitattuna melurajana pidetyn 80 desibeliä. Volyymin tasokin on yleensä mietitty juttu, joka tukee liikkeen brändiä.
”Kovaääninen musiikki karkottaa kohderyhmään kuulumattoman vanhemman asiakkaan nopeasti paikalta ja nuorelle jää kokemus, että tämä liike on minulle tehty”, Lauri Dominick sanoo.
Toisin sanoen ei ole liikkeen vika, jos korvasi on vino – olet vain väärä asiakas.
Taustamusiikki yhtenäistää asiakaskokemuksen
Iso osa Triplan vaateliikkeistä onkin nimenomaan nuorille suunnattuja, ulkomaisten ketjujen omistamia liikkeitä.
”Useimmiten kaikissa ketjun liikkeissä soi sama taustamusiikki, jotta asiakaskokemus olisi mahdollisimman yhtenäinen, olitpa sitten Saksassa, Singaporessa tai Suomessa”, Lauri Dominick toteaa.
Näin on esimerkiksi puolalaisen LPP:n viiden eri muotibrändin liikkeissä, joilla on kaikilla Triplassa omat myymälät. LPP Finland Oy:n liiketoimintajohtaja Seija Leppihalme kertoo, että kauppojen musiikki tulee striiminä suoraan Puolasta. Musiikki kytkeytyy päälle automaattisesti, kun liike avataan.
Leppihalmeen mukaan brändeillä on Puolassa omat suunnitteluryhmänsä, jotka linjaavat myös niiden liikkeissä soitettavan musiikin.
Myös norjalaiseen Varneriin kuuluvassa Bik Bokissa musiikki tulee striiminä emämaasta, kertoo Bik Bokin maajohtaja Mia Karras.
”Toivotaan tietysti, että musiikki on omalle kohderyhmälle mieluista. Esimerkiksi Bik Bokin kohderyhmä on nuoret naiset. Tosin emme halua rajata iällä ketään pois, sillä koemme, että muoti ja trendit liittyvät enemmän kiinnostuksen kohteisiin ja state of mindiin kuin ikään. Paljonhan se musiikki vaikuttaa liikkeen ilmapiiriin ja myös henkilökuntaan”, Karras toteaa.
Triplan liikkeiden soittolista
Biisilista kerättiin kahtena iltapäivänä helmikuun alussa. Kappaleet liikkeiden kiertojärjestyksessä, suluissa julkaisuvuosi:
H&M
Ozwald: Lies in Disguise (2019)
Bik Bok
The Two Man Gentlemen Band: The Leisure Class (2010)
Top Sport (urheilu)
Mayer Hawthorne: Healing (2019)
Glitter (asusteet)
Camila Cabello: Liar (2019)
Sinsay
Emotional Oranges: You Best Friend is a Hater (2019)
Cubus
Free: All Right Now (1970)
Dressmann
Judah & The Lion: Alright (Frick It!)(2019)
XS-lelut (lelut)
Mikko Perkoila: Savusauna-Rock (2000)
Lindex
Ameryh: Deep End (2019)
Reserved
Satin Jackets: Coffee and Feels (2020)
Belizia (laukut)
Bridgit Mendler: Ready or not (2012)
Kicks
The Hangabouts: Taking You To Leave Me (2017)
Vila
Shawn Mendes & Camila Cabello: Senorita (2019)
Gina Tricot
Meghan Trainor: Genetics (2019)
SpiritStore
Why Don´t We: Big Plans (2019)
Vero Moda
Pink: Just Give Me a Reason (2012)
Jack & Jones
Jax Jones: Cruel (2019)
Volt
Tame Impala: Let it Happen (2015)
Carlings
Richard Hawley: Off my Mind (2019)
Luhta
Liam Payne: Tell Your Friends (2019)
Aleksi 13
Alice Merton: Easy (2019)
Cropp
Phora: Loyalty (2017)
JD (urheilumuoti)
Post Malone: Circles (2019)
Iittala (design)
Låpsley: My Love Was Like The Rain (2019)
House
Sky Ferreira: You´re Not The One (2013)
Mohito
Emma Brammer: Cutting Ties (2016)
The Athlete´s Foot (kengät)
Haevn: Mind Games (2018)
Superdry
The Weeknd: Secrets (2016)
Mango
OneRepublic: Rescue Me (2019)
Marimekko
Emilia Torrini: Tuna Fish (1999)
Kekäle
Naughty Boy Feat. Mike Posner: Live Before I Die (2019)