TE-toimistojen palvelussa on parantamisen varaa – Palveluesimies harmittelee työttömän Leenan kohtelua: ”Tässä oli selvä väärinkäsitys”

Leena, 32, sai Uudenmaan TE-toimistossa tylyä palvelua. Palveluesimies myöntää, että työttömän Leenan kohtelu ei ollut asiallista.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Leena, 32, sai Uudenmaan TE-toimistossa tylyä palvelua. Palveluesimies myöntää, että työttömän Leenan kohtelu ei ollut asiallista.
(Päivitetty: )
Teksti:
Ulla Janhonen

Leenalla, 32, on huonoja kokemuksia Uudenmaan TE-toimistosta. Hän kertoi Seuralle, että puhuneensa TE-virkailijan kanssa puhelimessa. Leena oli halunnut tietää enemmän työllistymis- ja kouluttautumismahdollisuuksistaan ja näiden vuoksi olisi halunnut tavata työvoimaneuvojansa henkilökohtaisesti. TE-virkailija ei ollut antanut mahdollisuutta tapaamiseen, vaan Leenaa oli kehoitettu etsimään omatoimisesti tietoa TE-toimiston nettisivuilta.

Miten pääsee tapaamaan henkilökohtaisesti työvoimaneuvojaa, Uudenmaan TE-toimiston palveluesimies Antti Kontio?

”Yleisellä tasolla asiointi TE-toimistossa on siirtynyt yhä enemmän puhelimeen sekä sähköisiin asiointikanaviin. Monet asiat hoituvat puhelimessa, ja asiakkaatkin ovat yleensä tyytyväisiä saadessaan asiansa hoidettua ilman eritystä asiointia TE-toimiston fyysisessä toimipaikassa.

Asiakkaat ovat kuitenkin aina tervetulleita TE-toimistoon, jossa verkkoneuvojilta saa apua muun muassa työnhaussa, sähköisten palvelujen käytössä sekä muissa TE-toimiston asiakkuuteen liittyvissä kysymyksissä.”

”Palvelu ei onnistunut tavoitteidemme mukaisesti”

Palveluesimiehen mukaan asiantuntijat tapaavat ajanvarauksella edelleen asiakkaita kasvokkain, jos se on tarpeellista. Näissä tapaamisissa tarkoituksena on usein työllistymissuunnitelman päivittäminen yhdessä asiakkaan kanssa. Tässä oli kysymys myös Leenan tapauksessa.

”Jos asiointi TE-toimistossa on sujunut, kuten Leena kertoi, palvelu ei ole onnistunut tavoitteidemme ja ohjeittemme mukaisesti”, Antti Kontio sanoo.

”Joskus käy niin, että emme pysty tarjoamaan tapaamista niin nopeasti kuin asiakas toivoisi. Seuran jutussa tuotiin esille, että ammatinvalinnan ja uraohjauksen psykologille olisi jopa vuoden jonot. Helsingissä vapaan ajan voi tällä hetkellä saada jopa  seuraavalle viikolle. Tässä on selvä väärinkäsitys, jos Leenalle sanottiin, että psykologille on puolen vuoden tai vuoden jono.”

Asiakaspalautteet huomioidaan, jotta palvelua voidaan parantaa

Antti Kontio harmittelee sitä, että TE-toimistojen maine ei ole parhain mahdollinen.

”Sen voin kuitenkin sanoa, että meillä on pääsääntöisesti hyvin motivoituneita ja ihmisläheisiä työntekijöitä, mutta resurssit eivät ole loputtomia. Kaikkia ei vain pystytä tapaamaan siltä istumalta.”

Palveluesimies kuitenkin lupaa, että jokainen palaute otetaan huomioon.

”Me pyrimme toki oppimaan näistä palautteista ja mietimme, miten voimme parantaa palveluamme”, Kontio kiteyttää.

X