Tulitko katumapäälle verkko-ostoksissa? Muista nämä faktat kaupan peruuttamisoikeudesta

Verkkokaupat ovat monelle jo vakiintunut joululahjojen ostamispaikka. Joulunajan tarjouskampanjoissa voi tehdä virheostoksen, jos toisenkin. Mitä tehdä?

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Verkkokaupat ovat monelle jo vakiintunut joululahjojen ostamispaikka. Joulunajan tarjouskampanjoissa voi tehdä virheostoksen, jos toisenkin. Mitä tehdä?
(Päivitetty: )
Teksti:
Katariina Taleva

Kun ostat tuotteen verkkokaupasta, joka sijaitsee EU-alueella, Norjassa tai Islannissa, sinulla on useimpien tuotteiden kohdalla 14 päivän kaupan peruuttamisoikeus. Kaksi viikkoa lasketaan siitä päivästä, kun saat tuotteet kotiisi.

Tarkista verkkokaupan sijainti sen nettisivuilta. Jos löydät ainoastaan sähköpostiosoitteen tai sähköisen lomakkeen yhteystiedoissa, Euroopan kuluttajakeskus kehottaa suhtautumaan verkkokauppaan varauksella.

Voit tutusta tuotteeseen ilman että menetät peruutusoikeutta. Voit kuitenkin joutua vastaamaan tavaran arvon alentumisesta, mikäli haluat palauttaa käyttöön otetun tavaran.

Peruutusoikeus ei koske esimerkiksi lentoja, mittatilaustuotteita tai sinetöitynä toimitettavaa tavaraa, jota ei voi terveydellisistä tai hygieniasyistä paketin avaamisen jälkeen palauttaa.

Tarkista kuitenkin yhteystiedot

Varaudu siihen, että se voi sijaita vaikkapa Kiinassa, verkkokaupan kielestä tai verkkosivun osoitteen maatunnuksesta riippumatta.

Verkkokauppojen lokalisointi voi johtaa kuluttajia harhaan.

Pienemmät verkkokauppiaat tarjoavat tuotteita alustoilla, joista osa (esimerkiksi eBay ja Wish) ovat amerikkalaisia. Suosittu AliExpress toimii Kiinasta.

Palautuskustannukset maksava on vastuussa tavarasta

Kun palautat verkkokaupasta ostettua tuotetta, vastuu tuotteesta määräytyy sen mukaan, kuka maksaa palautuksen.

Jos myyjä maksaa palautuskustannukset ja täten myös valitsee kuljetusyhtiön, myyjä on vastuussa tavarasta siitä hetkestä, kun kuluttaja luovuttaa tuotteen kuljetusyhtiölle.

Ostaja on vastuussa tavarasta silloin, kun ostaja vastaa palautuskustannuksista. Vastuu on sinulla, kunnes verkkokauppias on saanut lähettämäsi palautuksen. Eli jos tavara häviää tai vaurioituu matkan aikana, ostaja ei välttämättä saa rahoja takaisin.

Euroopan kuluttajakeskuksesta muistutetaan kuitenkin, että kuljetusyhtiöltä on hyvä ottaa kuitti joka tapauksessa.

Hyvitys on maksettava kahden viikon sisällä

Verkkokaupan myyjän on palautettava maksusi viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saapumisesta.

Myyjällä on oikeus kuitenkin pidättyä maksun palautuksesta, kunnes tavara on takaisin myyjällä tai ostaja on osoittanut lähettäneensä tavaran takaisin, esimerkiksi palautuskuitilla.

Maksun palautuksesta ei saa aiheutua ostajalle kustannuksia, ja summa pitää palauttaa samalle maksutavalle, jota ostotapahtumassa on käytetty.

Palautuksen saa tehdä esimerkiksi lahjakortille vain ostajan suostumuksella.

X