Ukrainan sota antaa lisää syitä harkita sähköautoilua

Vielä kuukausi sitten sähköautoiluun ohjasivat lähinnä ekologiset ja taloudelliset syyt. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on antanut lisää syitä välttää fossiilisia polttoaineita, joita itänaapurimme tarjoaa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Päätoimittaja Erkki Meriluoto.

Vielä kuukausi sitten sähköautoiluun ohjasivat lähinnä ekologiset ja taloudelliset syyt. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on antanut lisää syitä välttää fossiilisia polttoaineita, joita itänaapurimme tarjoaa.
(Päivitetty: )
Teksti:
Erkki Meriluoto

Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja siitä johtuvat sanktiot vaikuttavat merkittävästi eurooppalaiseen energiapolitiikkaan. Nordstream 2 -kaasuputki laitettiin jäihin. Vaikutuksia on myös bensapumpuilla. Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Charles Michel on painottanut, että on tärkeää siirtyä pois venäläisistä fossiilisista polttoaineista.

Aiempien ilmastonmuutos- ja hintasyiden lisäksi asia on nyt suomalaistenkin valinnoissa esillä. Esimerkiksi Autoliitto, SF-Caravan ry, JHL ja monet muut liitot lopettivat yhteistyön Teboilin kanssa, joka on venäläisen Lukoilin omistuksessa. Jos bensa-aseman tuotteet rikastuttavat Venäjän kirstua, halutaan ajaa suosiolla seuraavalle. Toisaalta on muistutettu suomalaisten yrittäjien olevan syyttömiä tilanteeseen.

Sodan pitkittyminen voi nostaa fossiilisten polttoaineiden hintoja entisestään. Se todennäköisesti lisää kiinnostusta sähköautoilua kohtaan. Sähköä tulee itärajan yli, mutta Olkiluodon uusi ydinvoimala helpottaa omavaraisuuttamme.

Maaliskuun lukupaketti on ilmestynyt!

Yön yli auto laturiin

Seura-lehden maaliskuun Lukupaketissa käsitellään sähköautoilua useamman jutun voimin. Kerromme jutut hyvin kansanläheisesti: onnistuuko suhailu sähköllä myös maaseudulla ja mitä käytetyn auton ostamisessa kannattaa ottaa huomioon? Omiakin kokemuksia on kerrottavana. Vaihdoin täyssähköautoon marraskuussa, joten ajoa on kertynyt neljän kuukauden ja 7 000 kilometrin edestä.

Sujuvuuden kannalta tärkeintä on ollut koti­latausmahdollisuus. Auto lataa muutamassa tunnissa akut täyteen (tai ohjeen mukaisesti 80 prosenttiin). Yön yli piuhassa pitäminen on vaivatonta. Alkuun se ei sitä kuitenkaan ollut. Kotilatausaseman yhteyshäiriöiden vuoksi jouduin lataamaan autoa yleisillä latauspisteillä useamman viikon ajan. Sitä odottelun ja kauppakäyntien optimoinnin riesaa ei pidemmän päälle jaksaisi.

Ei vielä intoa talvimatkalle Lappiin

Joulukuun alun kovilla pakkasilla tuli testattua myös käytännön akkukapasiteettia. Kyseiselle automallille luvataan 400 kilometrin maksimitoimintamatka yhdellä latauksella. Espoosta Tampereelle moottoritietä –20 asteessa ajaessa toimintamatka supistui 220–230 kilometriin.

Siellä pikalatauspistettä etsiessä luovuin lopullisesti ajatuksesta kokeilla ajaa lapset takapenkillä Lappiin hiihtämään.

Lue myös: Näin sähköautoilu sujuu arjessa: ”Tämä on hyvä peli ikäihmiselle”

X