Uuden Atlantin yli -sarjan esinäytös: näin tupakkayhtiö teki Hjallis Harkimosta marionettinsa

Kun Hjallis Harkimo purjehti 30 vuotta sitten maailman ympäri ja suomalaisten tietoisuuteen, tupakkayhtiö laati seikkailulle tarkan käsikirjoituksen.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Harry "Hjallis" Harkimo purjehti yksi maailman ympäri vuosina 1986-87. Kuva vuodelta 1987.

Kun Hjallis Harkimo purjehti 30 vuotta sitten maailman ympäri ja suomalaisten tietoisuuteen, tupakkayhtiö laati seikkailulle tarkan käsikirjoituksen.
Teksti:
Matti Rämö

Tupakkayhtiöillä on ollut vuosikymmeniä Suomea koskeva ongelma.

”Vuonna 1978 säädetyn tupakkatuotteiden markkinointikiellon seurauksena Suomessa on ollut käytännössä mahdotonta tavoittaa kuluttajia ja välittää heille tupakkabrändejä koskevia mielikuvia”, Philip Morris -yhtiön heinäkuussa 1985 päivätyssä sisäisessä raportissa taustoitetaan.

Paperissa listattiin myös muutamia poikkeuksia: esimerkiksi ulkomailla toteutettu brändimarkkinointi sai näkyä myös Suomessa. Siksi formulakuski Keke Rosberg sekä rallimiehet Timo Salonen ja Markku Alén saivat kaasutella suomalaisessa mediassa tupakkamerkkien kuoseissa.

Tämän mahdollisuuden varaan Philip Morris rakensi 30 vuotta sitten massiivisen pelisuunnitelman. Sen päähenkilöksi valittiin Harry Harkimo – purjehtija, yrittäjä ja tupakkamies.

Salainen suunnitelma

Elokuun 31. päivä 1986 Harkimo lähti kunnianhimoiselle matkalle. Hänen oli määrä purjehtia ensimmäisenä suomalaisena yksin maailman ympäri. Hän otti osaa BOC Challenge -kilpailuun, jossa yhden miehen venekunnat kiersivät maailman meriä reitillä Newport – Kapkaupunki – Sydney – Rio de Janeiro – Newport.

Vaarallinen reissu kesti lopulta 168 päivää. Piltillä ja sissimuonalla elänyt Harkimo laski laihtuneensa sen aikana 15 kiloa.

Hän suoritti matkan suomalaisrakenteisella Swan 51 -veneellä. Se kantoi matkan ajan purjehduksen pääsponsorin, Philip Morrisin, valitsemaa nimeä: Belmont of Finland.

Purjehduksen tavoite oli iskostaa tupakkamerkki suomalaiseen tietoisuuteen ja lisätä sen kansainvälistä näkyvyyttä.

”Veneen nimi on ’Belmont of Finland’ ja siksi kaikki projektin saama julkisuus liittyy suoraan Belmontiin”, Philip Morrisin strategiapapereissa intoiltiin.

Samalla muistettiin, että tupakkayhteistyön liiallinen korostaminen saattaisi johtaa ongelmiin Suomen tiukan markkinointilainsäädännön kanssa. Siksi kaikkia kortteja ei haluttu lyödä pöytään kotisatamassa.

”Philip Morris julkistetaan sponsoriksi veneen ollessa vielä Suomessa. Vene nimetään ’Belmont of Finlandiksi’ vasta sen jälkeen kun se on lähtenyt Suomesta. Siihen asti nimi täytyy pitää niin salassa kuin mahdollista ja ainakaan kukaan asianosainen ei saa antaa lausuntoja, joissa nimi mainitaan”, strategiapaperin riskianalyysissä varoitettiin.

Harry Harkimo – ”Hän on jo sankari”

Pitkän purjehduksen aikana sponsorin toiveet toteutuivat. Mainoksista kielletyn tupakkabrändin nimi kirjoitettiin kuukausia kestäneen kisan aikana lukemattomiin mediateksteihin.

Vaikka teksteistä puuttuivat mainoksista tutut ylisanat, terveydelle vaarallinen tuote sai paistatella purjehdukseen liittyvien seikkailullisten mielikuvien loistossa. Sponsorin tavoite oli, että tuotteen nimi tarttuisi paatin lisäksi kippariin. Harry ”Hjallis” Harkimosta oli määrä tulla purjehduksen aikana Harry ”Belmont” Harkimo.

Ennestäänkin julkisuudessa pörrännyt suomalaisseilori oli Philip Morrisin papereissa ihanteellinen mainosmannekiini.

”Hän on jo valmiiksi sankari”, tupakkapurjehduksen strategiapapereissa ihasteltiin.

Savukesankarin siivellä tupakkabrändin onnistui lopulta liihotella suomalaiseen tietoisuuteen lainsäädännön porsaanreiästä.

Riskianalyysissa nostettiin esiin myös huoli siitä, että mainosmannekiini saisi enemmän huomiota kuin itse tuote.

”On selvää, että HH on sankari, mutta aluksen nimi tullaan aina mainitsemaan. Meidän tehtävämme on tarjota medialle ’hyviä’ kuvia ja tekstejä”, suunnitelmassa linjattiin.

Tarkka sopimus

Tupakkalaivalla seilaaminen hyödytti myös kippari Harkimoa. Onnistunut maailmanympäripurjehdus nosti myös hänen näkyvyytensä uudelle tasolle ja siivitti liikemiehen uraa.

Vuonna 1990 Harkimo siirtyi urheilubisnekseen ostamalla kuusi prosenttia jääkiekkoseura Jokerien taustayhtiön osakkeista. Myöhemmin Jokereista ja seuran kotihallista, Hartwall Arenasta, tuli liikemiehenä ja poliitikkona näyttävän uran luoneen Harkimon menestyksen näkyvimpiä symboleita.

Ennen sitä Harkimon oli kuitenkin kierrettävä maailman meriä savukejätin mannekiinina. Häneltä edellytetty työpanos kirjattiin tarkasti ylös.

Hjallis (oik.) ja hänen poikansa Joel purjehtivat Atlantin yli samannimisessa tosi-tv-sarjassa, jota esitetään TV5-kanavalla. Kuva: TV5.

”On laadittava yksityiskohtainen suunnitelma siitä, kuinka tarkasti herra Harkimo on (rahan suhteen) täyttänyt maksua vastaan tekemänsä sopimuksen velvoitteet. Siihen on kirjattava myös ehdot mahdollisille maksujen takaisinperinnälle”, koukeroisella juristienglannilla kirjatussa strategiapaperin kohdassa määriteltiin vuonna 1985 (s. 16).

Viimeisen hyödyn vanhasta purjehdusyhteistyöstä Harkimo kuittaa tänä syksynä. Tv-julkkikseksi ponnistanut kansanedustaja palaa merille TV5:n sarjassa Atlantin yli.

Tosi-tv-sarjassa Harkimo purjehtii ison meren halki seuranaan joukko julkkiksia: näyttelijä Mikko Leppilampi, laulaja Arja Koriseva, ex-jääkiekkoilija Kimmo Timonen ja kokki Jyrki Sukula.

Tällä kertaa kipparin tai laivan nimeen ei ahdeta tupakkamerkkiä. Tupakointia koskevat asenteet ja säädökset ovat 30 vuodessa muuttuneet niin paljon, että maailmanympäripurjehduksen yhteydessä nähty sponsorointi ei olisi enää käytännössä mahdollista.

X