Uusi ajokortti hyvissä ajoin – Tästä syystä ikäihmisen ajokortin uusiminen kannattaa ja on helppoa ennen 70-vuotissyntymäpäivää

Ajokortti menee vanhaksi, kun autoilija täyttää 70 vuotta. Uusi ajokortti kannattaa uusia hyvissä ajoin ennen syntymäpäivää, sillä silloin ei tarvitse lääkärintodistusta.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

© Tommi Tuomi

Ajokortti menee vanhaksi, kun autoilija täyttää 70 vuotta. Uusi ajokortti kannattaa uusia hyvissä ajoin ennen syntymäpäivää, sillä silloin ei tarvitse lääkärintodistusta.
Teksti: Tarja Salo

Hanki uusi ajokortti ennen kuin täytät 70 vuotta

Ajokortin uusiminen riippuu siitä, minkä ikäinen olet. Jos olet vielä alle 70-vuotias, vaikka vain päivän, uusiminen on vaivatonta eikä lääkärintodistusta tarvita. Mutta jos uusit ajokorttisi 70-vuotissyntymäpäivääsi seuraavana päivänä tai myöhemmin, tarvitset uudistamista varten laajennetun lääkärinlausunnon ajokyvystäsi.

Noin neljä kuukautta ennen ajokorttisi voimassaolon päättymistä tulee Traficomista kotiin kirje, jossa ajokortin vanhenemisesta muistutetaan ja annetaan ohjeet, mitä pitää tehdä ajo-oikeuden uudistamiseksi.

Kannattaa hoitaa asia kuntoon hyvissä ajoin ennen 70-vuotispäivää, silloin pääsee helpolla ja voi jatkaa autolla ajoa entiseen malliin. Ajokortin uusiminen maksaa 24 euroa. Ajokortin voi uudistaa aikaisintaan kuusi kuukautta ennen ajokortin viimeistä voimassaolopäivää.

70-vuotta jo täyttäneen täytyy käydä lääkärissä ajokortin uusimisen vuoksi

Jos ajokortti jostain syystä jää uusimatta ennen kuin täytät 70 vuotta, ei peliä ole menetetty. Silloin ajo-oikeuden uusimista varten pitää käydä lääkärissä. Laajennettu lääkärinlausunto on perusteellinen ja oleellinen, että ajo-oikeus voidaan uusia.

Laajennetun ajoterveystarkastuksen voi tehdä yksityislääkäri tai terveyskeskuslääkäri. Tuttu lääkäri olisi tähän hommaan paras, sillä hän tuntee potilaan eikä häntä voi huijata eikä esittää terävämpää kuin onkaan.

Ajoterveys kulkee käsi kädessä yleisen terveydentilan ja toimintakyvyn kanssa. Ja kun vaalii ja hoitaa terveyttään hyvin, ajokykykin säilyy mahdollisimman pitkään, ja ajaminen on turvallista.

Täytä esikaavake ennen lääkärintutkimusta

Ennen lääkärintutkimusta pitää täyttää muutama kaavake, josta ilmenevät terveyden tila, perussairaudet ja lääkitys. Ja onko oireita, jotka voisivat viitata ajokyvyn heikentymiseen?

Esitietokaavakkeessa kysytään mm. näitä: Pystyttekö ajamaan turvallisesti yksin ilman vieressä istuvan ohjeita tai tukea? Ovatko läheisenne olleet huolissaan ajokyvystänne? Oletteko eksynyt ajaessanne tutussa paikassa?

Tällaisia kysymyksiä pitäisi kysellä itseltään muulloinkin, vaikka kerran viikossa. Itse ei huomaa tai ei halua huomata, että ajokyky on heikentynyt.

Moni istuu ratin takana sitkeästi, vaikkei enää näe tai kuule kunnolla, muisti ei pelaa ja olo on hutera. Tällaiset kuljettajat ovat todella vaarallisia liikenteessä. Eikä auta yhtään, että he ajavat hiljaa. Silloinkin voi tapahtua ikäviä asioita, vaikka kauppareissulla.

Miten poliisin ja lääkärin määräämä määrä­aikainen ajokielto eroavat?

Terveys vaihtele elämän varrella, ja iän myötä normaaliin arkeen tulee muutoksia. Ihmistä onneksi parannellaan moninaisilla hoidoilla ja leikkauksilla. Muun muassa vaativien sydänleikkausten jälkeen toipuminen vie aikaa, eikä silloin myöskään autolla ajo suju turvallisesti entiseen malliin.

Leikkauksesta toipuvalle lääkäri antaakin terveysperusteisen ajokiellon, jonka kesto on alle kuusi kuukautta. Ajokielto voi olla myös vain muutaman viikon. Jos terveydentila vaatii yli kuuden kuukauden ajokiellon, sen määrää poliisi. Tämäkin ajokielto perustuu lääkärinlausuntoon.

Poliisin määräämän ajokiellon voi lääkärin lausunnon perusteella myös purkaa, jos terveys ja ajokyky ovat myöhemmin palautuneet riittävälle tasolle.

© Tommi Tuomi

© Tommi Tuomi

Miten ajotaitoa pidetään yllä?

Autoilijat ovat aika itsevarmaa porukkaa. Jokainen on omasta mielestään maailman paras kuljettaja. Valitettavasti niin ei ole. Ajotaito muuttuu vuosien saatossa. Ja jos joku muuttuu, niin liikennekäyttäytyminen: vauhtia ja vaarallisia tilanteita tulee koko ajan lisää. Siksi ajotaitoa pitäisi pitää yllä läpi elämän.

Olisikin viisasta käydä silloin tällöin ammattiauttajan eli liikenneopettajan luona. Uusia sääntöjä tulee koko ajan, ja ne pitää opetella. Muutama ajotunti silloin tällöin lisää varmuutta ja siten turvallisuutta.

Nykyautot ovat erilaisia kuin 80-luvun autot. Uuden auton hallintalaitteet, nippelit ja namiskat pitää opetella kunnolla, ettei vauhdissa paina väärästä napista tai hipaise väärää näppäintä, lopullisesti!

Ajotaitoon vaikuttaa terveys, erityisesti silmien pitää olla kunnossa. Jos et näe hyvin hämärässä ja kirkkaat valot tai märkä asfaltti sattuvat silmiin, mars silmälääkäriin. Kyseessä voi olla kaihi, joka pitää hoitaa.

Vielä nykyään ratin takana istuu useimmiten mies, ja vaimo istuu vieressä. Rouvalla voi olla ajokortti, mutta ajotaito on päässyt ruostumaan käytön puutteessa. Naisten pitää ehdottomasti pitää yllä ajotaitoaan, sillä koskaan ei tiedä, milloin naisen on siirryttävä kuskin paikalle. Miehestä ei ehkä ole enää kuljettajaksi.

Lue myös: Silmissä kaihia vai kosteaa ikärappeumaa? Viivat vääristyvät ja osa kirjaimista häviää

Mikä kulkupeli auton tilalle?

Ajokyky on kovin henkilökohtainen asia: yksi joutuu luopumaan ajokortista kuusikymppisenä, toinen autoilee vielä yli yhdeksänkymppisenä. Mutta joskus auto pitää vaihtaa toiseen kulkupeliin.

Autoa ja sen suomia kilometrimääriä ei korvaa mikään, mutta pikkumatkoja varten on nykyisin kivoja vaihtoehtoja, jos on joutunut luopumaan ajokortista.

Ennen vanhaan ajeltiin pappa-Tuntureilla, nykyisin on tarjolla kaksi-, kolmi- ja nelipyöräisiä sähkömoottorilla toimivia kevyitä ajoneuvoja. Yleensä ajokorttia ei tarvita, jos ajoneuvon rakenteellinen nopeus on enintään 25 kilometriä tunnissa.

Malleja on useita, katettuja ja avoimia, ja lisää tulee. Nämä ovatkin erityisesti kaupunkialueella näppäriä ajokkeja, joilla voi sujuvasti ajella lähikauppaan.

Mopoautoon ja mönkijään tarvitaan ajokortti. Vakuutusasioista kannattaa kysyä myyjältä, käytännöt nimittäin vaihtelevat.

Juttu julkaistu ensi kerran Vivan numerossa 3/22.

Lue myös: Pentti Nakari ylläpitää sosiaalista elämää auton avulla: ”Ennen oli harvinaista, jos 90-vuotiaalla oli ajokortti – Me ollaan nykyään parempikuntoisia”

Kiinnostuitko? Tilaa Viva-lehti

X