Pieruperseen pilakuvat ja mämmiä nauttiva Mietaa ilmestyivät olutpulloihin - Härski paholainen panettelee janoisia - Meemejä ei pääse enää pakoon edes kaljakaupassa

Oluesta on tullut trendijuoma, jota markkinoidaan värikkäillä piirroskuvilla ja iskevillä lausahduksilla. Meemeiltä ei voi välttyä edes somen ulkopuolella.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Oluesta on tullut trendijuoma, jota markkinoidaan värikkäillä piirroskuvilla ja iskevillä lausahduksilla. Meemeiltä ei voi välttyä edes somen ulkopuolella.
(Päivitetty: )
Teksti:
Alisa Kaukio

Kun vahvempien A-oluiden myynti sallittiin ruokakaupoissa, ovat hyllyt alkaneet notkua kasvavissa määrin pienpanimoiden valmistamista yli 4,7  prosentin vahvuisista juomista hauskan näköisissä pulloissa ja tölkeissä.

Toisaalta monet hedelmäiset trendioluet, kuten hapanoluet, ovat vain mietoa kolmosolutta.

Kotimaiset käsityöläispanimot kilpailevat vuosikymmeniä tunnettujen olutvalmistajien kanssa. Enää pelkkä vuosiluku ja hienostunut nimi ei riitä, vaan pullo erottuu vitsikkäällä sloganilla tai kiinnostavan näköisellä kuvalla.

”Älä osta tätä paskaa” – Pieruperse valloittaa olutpiirit

Olarin Panimo ilmoitti alkavansa valmistaa Märichello-nimistä olutta Pieruperseen piirtämillä etiketeillä. Kuvat noudattavat valtavaa Instagram-suosiota niittäneen Pieruperseen perinteistä post-it-lapulle piirrettyä tyyliä.

Juoman kyljessä nähdään 25 etiketin joukossa ainakin kuvat, joista yhdessä hahmo kirjoittaa spray-maalilla talon seinään tekstiä ”Tämän pullon sisältö ei ratkaise ongelmiasi” ja toisessa komeilee mainoslause ”Älä osta tätä paskaa”, jota Olarin Panimon edustaja katselee ihaillen ”Tuo on loistava mainos!”.

Olarin Panimo lanseeraa uuden Pieruperse-oluen.

© Olarin Panimo

Naljailua espoolaisittain olutpullon kyljessä

Cheers from metro!

Ruutukaappaus

Olarin Panimo ei ole ainut espoolainen panimo, jonka etiketeissä naljaillaan milloin millekin.

Espoon Oma Panimo tekee oluita, joissa toivotetaan terveisiä Espoon eri alueilta.

Jokainen viesti päättyy samalla tavalla postikortin tai tässä tapauksessa enemmänkin pullopostin tyylisesti allekirjoitukseen ”T: Espoolainen ystäväsi”.

Metro IPA vitsailee viipyillen saapuvalla makuelämyksellä – aivan kuten länsimetroakin saatiin odottaa pitkään ja hartaasti.

Westend vehnäoluen ulkoasussa huomioidaan kaupungin eliitti, joka purjehtii ja viettää rapujuhlia laulellen.

”Espoon Beverly Hillsissä unelmista tulee totta” alta aikayksikön.

Hiivainen olut ja sarjakuvahuumori yhdistivät voimansa jo vuosia sitten

Sarjakuvista tuttuja hahmoja on päätynyt pullojen kylkiin jo ennen varsinaisen some-ajan alkuakin.

Pertti Jarlan piirtämät Fingerpori-hahmot ovat päässeet oluttölkkien ja -pullojen etiketteihin jo useasti. Ensin tuli 2011 Sinebrychoffin Fingerpori Bisse ja vuonna 2017 Pyynikin Käsityöläispanimon Fingerpori Heimo Vesa –aleolut.

Myöhemmin Fingerporista tuttu Rivo Riitta uhoaa omassa nimikko-oluessaan ”Minä teille runsaan ja hiivaisen näytän”.

Oletko ammattikuntasi stereotyyppinen edustaja?

Humanisti-oluen hahmo on lempeä ja inhimillinen.

Ruutukaappaus

Porissa sijaitseva Ruosniemen panimo luo oluillaan stereotyyppiset kuvat eri ammattikuntien edustajista. Löytyy ekonomia, sihteeriä, lomittajaa, humanistia ja monia muita.

Insinöörikansan olueksi itsensä brändäämä panimo ei kuitenkaan unohda pilkata myös omanlaisiaan ja kaltaisiaan, kuten diplomi-insinöörejä.

Alojensa tyypilliset ammattilaiset on esitetty lasipullojen etiketeissä piirretyin kasvokuvin.

Black IPAn arkkitehdillä on sliipatut hiukset ja särmikkäät silmälasikehykset kuin Urho Kekkosella aikoinaan.

American lagerin koodarinaisen hiukset ovat vihreät, huulet lävistetyt ja silmälasit tyylikkään modernit.

Toisaalta pullojen hahmoissa myös kumotaan perinteisimpiä stereotyyppejä – ekonomi on nuori sisukkaan näköinen nainen ja humanisti nallekarhumaisen lempeä mies.

Suomalaiset kansallissankarit saunovat ja syövät mämmiä

Muutama vuosi sitten Saimaa Brewing Company valmisti Kekkonen-keskiolutta, jonka kyljessä komeilee Urho Kekkosen kasvokuva ja Löyly-olutta, jonka etiketissä Kekkonen saunoo. Suomalaisuutta ja oluita brändätäänkin melko usein saunomisella.

Juha "Mietaa" Mieto nautiskelee mämmistään.

© Pyynikin Brewing Company

Saunaoluiden ystävien ei sovi unohtaa, että kesäkuun toisena lauantaina vietetään perinteisesti Suomalaisen saunan päivää. Suomen saunaseura toivoisi päivästä virallista liputuspäivää – ehkä vielä jonakin päivänä.

Myös Juha Mieto sai oman itseironisen nimikko-oluensa, kun Pyynikin Käsityöläispanimolta tuli markkinoille Mietaa Mämmiolut.

Fiktiiviset suosikkihahmot eivät unohdu edes oluen ystäviltä

Nykyisin Saimaa Brewing Companyn Hedönist-tuoteperheeseen kuuluvat muun muassa James Blonde -olut James Bondin mukaan ja  Uuno Turhapuron maineella ratsastava Turha Puuro -olut.

Tölkit on myös kuvitettu idoleidensa karikatyyreillä.

”Arrogant Bastard” ei usko kaunopuheisiin

Nurinkurisella ”älä osta tätä paskaa” -tyylillä markkinoivat myös muut kuin Pieruperse. Yhdysvaltalaisen Saksassa pannun  Arrogant Bastard Alen myyntipuhe alkaa vapaasti suomennettuna näin:

Arrogant Bastard -olutta myydään ylimielisyydellä.

Ruutukaappaus

”Tämä on aggressiivinen olut. Et luultavasti pidä siitä. On melko epätodennäköistä, että sinulla olisi makua tai sivistystä, joita tarvitaan tämän tyyppisen oluen laadun ja syvyyden arvostamiseksi. Suosittelemme pysymään tutummalla ja turvallisemmalla maaperällä.”

Lopuksi naljaillaan miljoonilla euroilla brändätyille pienpanimovaikutelman omaaville ”tyttöoluille”, joiden väitetään antavan lisää viehätysvoimaa.

Pirun kuvalla somistetun tölkin slogan ”You are not worthy”, eli et ole arvokas, ei ole lainkaan sen kaunopuheisempi.

Suomalainen tarusto maustaa saunajuoman

Jumi-oluen pullo on taiteellisesti kuvitettu.

Ruutukaappaus

Hieman taiteellisempia etikettejä edustaa Hiisi panimo. Etiketit ovat värikkäitä, nimet omaperäisiä ja kuvitus suorastaan psykedeelistä.

Jonkinlaista mystiikkaakin pulloihin kätkeytyy, sillä inspiraatiota on haettu kotimaisesta tarustosta, minkä jo panimon nimikin kertoo.

Muistatko vielä Matti-siiderin?

On sitä ennenkin osattu brändätä alkoholijuoma julkkiksen nimen tai tunnetun lausahduksen varaan.

Matti-siideri tuli kauppojen hyllyille 2000-luvun alkupuolella Linda-siiderin jälkeen. Pullossa komeili Matti Nykäsen kuva ja tunnettu slogan ”Elämä on laiffii”.

X