Luulitko, että voit kilpailuttaa valokuituyhteyden? Näistä syistä palvelun kilpailutus ei välttämättä onnistu

Oletko tilaamassa valokuituyhteyttä? Varmista tämä tärkeä tieto.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Jos useampi verkko-operaattori myy alueelle liittymiä, kuluttajalla on alkuvaiheessa useampi kuin yksi vaihtoehto.

Oletko tilaamassa valokuituyhteyttä? Varmista tämä tärkeä tieto.
Teksti:
Pauli Reinikainen

Valokuitu tekee nyt kauppansa, mutta valokuituverkkoyhteydestä kiinnostuvan kuluttajan on hyvä ymmärtää, että palvelun kilpailutus voi olla mahdotonta.

Valokuituyhteyksiä markkinoidaan tällä hetkellä aktiivisesti eri puolilla Suomea. Nopea verkkoyhteys kulkee maan alle rakennettavassa valokuitukaapeliverkossa.

Yhteydestä kiinnostuneella kuluttajalla ei välttämättä ole kuin yksi vaihtoehto, jos alueelle valokuituverkon rakentaneella yhtiöllä on monopoliasema.

Niin sanottuun suljettuun verkkoon ei ole pääsyä muilla kuin verkon rakentavalla yrityksellä, joten kuluttajalla on vain yksi tarjolla oleva vaihtoehto nettiliittymän operaattoriksi. Jos suljettuun valokuituverkkoon liittynyt asunto myydään, seuraava asukas ei myöskään voi kilpailuttaa nopean verkkoyhteyden tarjoajaa. Suljetun verkon toimijoihin lukeutuvat esimerkiksi Valoo ja Lounea.

Kilpailutus voi olla mahdollinen, kun kyseessä on avoin valokuituverkko

Osa valokuituverkoista on palvelukonseptiltaan avoimia. Tällöin verkon rakentaja myy asiakkaalle vain valokuituliittymän ja mahdollistaa verkossaan kilpailun eri nettiliittymiä tarjoavien yritysten kesken. Kuluttaja voi tässä tapauksessa valita useamman eri nettiyhteyden välillä sen mukaan, kuinka monen palveluoperaattorin kanssa verkon rakentaja on tehnyt sopimuksen verkon käytöstä.

Yleensä alueelle toteutetaan vain yhden toimijan valokuituverkko, mutta kuumentuneen markkinatilanteen takia joillekin alueille on tehty useiden eri omistajien verkkokaapelointeja.

”Valokuituverkkoyhteyksien kilpailuttaminen on kuluttajan näkökulmasta aika mahdotonta, elleivät saman alueen asiakkaat lyö hynttyitä yhteen ja päätä yhdessä, kenen liittymän ottavat. Tällaista ei ole juurikaan tapahtunut”, Valokuitunen Oy:n toimitusjohtaja Heikki Kaunisto sanoo.

Lue myös: Avatut kadut herättävät valokuituraivoa – Vapaan kilpailun vuoksi tieosuus voidaan kaivaa auki useasti ja asvaltointia pitää odottaa puolikin vuotta

Vapaa kauppa ja valokuitu ovat nyt yhä useammin syynä siihen, että katuja revitään auki mennen tullen.
Vapaa kauppa ja valokuitu ovat nyt yhä useammin syynä siihen, että katuja revitään auki mennen tullen. © iStock

Näin vältät ikävän purkumaksun

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on joutunut ohjeistamaan valokuitumarkkinan toimijoita muun muassa harhaanjohtavasta markkinoinnista.

”Kuluttajaa ei saa johtaa harhaan sen suhteen, kuinka laajat mahdollisuudet laajakaistapalvelua on kilpailuttaa. Jos kyseessä on suljettu kuituverkko, markkinoinnissa ei saa antaa käsitystä, että yhteyksiä olisi mahdollisuus kilpailuttaa. Myöskään verkon avoimuutta ei saa ylikorostaa harhaanjohtavasti”, johtava asiantuntija Joonas Norr selvittää.

Kuluttajia hän neuvoo kiinnittämään huomiota hankkeen aikatauluun.

”On tärkeää selvittää sopimusehdoista, mitä sitovan rakentamispäätöksen ajankohdasta sanotaan ja millaisia purkumaksuja kuluttajalta voidaan ehtojen mukaan veloittaa, jos sopimus puretaan ennenaikaisesti.”

Tehty sopimus sitoo kuluttajaa, ja sopimuksen rikkomisesta voi seurata niin sanottu purkumaksu.

Yhteydenottoja harhaanjohtavasta markkinoinnista

Jos useampi verkko-operaattori myy alueelle liittymiä, kuluttajalla on alkuvaiheessa useampi kuin yksi vaihtoehto. Heikki Kaunisto huomauttaa, että tyypillisesti eniten sopimuksia kerännyt operaattori rakentaa koko alueen ja muut operaattorit vetäytyvät sopimuksistaan:

”Lopulta kaikki alueen asukkaat ovat siis yhden ja saman operaattorin verkossa, vaikka he olisivat alun perin toisin valinneet.”

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on saanut yhteydenottoja kuluttajilta, jotka ovat tehneet sopimuksen useamman valokuitutoimittajan kanssa ennen, kun on varmuutta siitä, kuka rakentaa verkon alueelle. Näissä tapauksissa kuluttajat ovat pyrkineet varmistamaan, että saavat verkon mahdollisimman nopeasti. Joissakin tapauksissa verkon myyjät ovat KKV:n saamien yhteydenottojen mukaan antaneet harhaanjohtavia tietoja hankkeista.

Joonas Norrin mukaan valokuituverkkojen markkinoinnin pahimmat ylilyönnit ovat vähentyneet kuluttaja-asiamiehen vuonna 2023 julkaiseman ohjeistuksen jälkeen.

”Aikaisemmin liittymiä saatettiin markkinoida ilmaisina ja jätettiin ehkä kertomatta, että ilmainen sopimus on ehdollinen ja kuluttaja sitoutuu 24 kuukauden asiakkuuteen. Jos hintatieto kerrotaan, pitäisi kertoa myös palvelupaketin lopullinen kokonaishinta sopimuskaudelta.”

Valokuitunen Oy:n Heikki Kaunisto on huomannut, että hintoja on markkinoitu kuluttajan kannalta epäselvästi:

”Nollahintatuote on höpöhöpöä. Siinä valokuituverkon fyysinen kustannus on leivottu sisään palvelun hintaan. Miljoonien verkkoinvestointeja ei tehdä ilmaiseksi. Tällainen markkinointi vaikeuttaa hintavertailua entisestään, kun kuluttajilla ei ole varmuutta tulevaisuuden hintakehityksestä.”

Millaisia kokemuksia sinulla on valokuitufirmojen toiminnasta?

Lue myös: Kannattaako kotiin hankkia valokuituliittymä? − Kiinnitä näihin asioihin huomiota ennen sopimuksen tekemistä

valokuitu
Valokuituliittymä mahdollistaa monien laitteiden käytön samanaikaisesti. © iStock
X