Vanhuspalveluiden kantelut lisääntyneet huimasti: Länsi- ja Sisä-Suomen AVI kirjasi viime vuonna 150 prosenttia enemmän valituksia

Jaa artikkeliTilaa Seura
Vanhuspalveluiden valitukset lisääntyivät etenkin Länsi- ja Sisä-Suomen ja Etelä-Suomen alueella.
Vanhuspalveluiden valitukset lisääntyivät etenkin Länsi- ja Sisä-Suomen ja Etelä-Suomen alueella. Kuva: iStock
Omaiset ovat toden teolla heränneet vanhuspalveluiden ongelmiin, ja kanteluita yksiköiden toiminnasta tehdään koko ajan enemmän.

”Vanhuspalveluista tehdyt kantelut ovat vuosi vuodelta lisääntyneet, mutta nyt ihmiset ovat alkaneet havainnoimaan ja myös löytäneet voiman tehdä epäkohdista myös kanteluita”, sanoo Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Lea Liukku.

Vuonna 2018 vanhusten kotihoidosta ja palveluasumisen yksiköistä tehtiin yhteensä 33 kantelua Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastoon. Viime vuonna kanteluita tuli jo yhteensä 84 kappaletta.

Vuoden aikana vanhuspalveluista tehtiin kanteluita siis 150 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.

Länsi- ja Sisä-Suomen AVI valvoo yksityisiä ja julkisia vanhuspalveluiden tarjoajia Pirkanmaan, Keski-Suomen, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa.

Kanteluiden syitä olivat muun muuassa virikkeetön ympäristö, ruoan ja hoidon laatu ja avun saanti kriisitilanteissa. Kuva: iStock

Kanteluiden syitä olivat muun muuassa virikkeetön ympäristö, ruoan ja hoidon laatu ja avun saanti kriisitilanteissa. Kuva: iStock

Kaikkiaan sosiaalihuollon palveluiden kantelumäärät kasvoivat Länsi- ja Sisä-Suomen alueella 65 prosenttia. Luvussa on mukana lastensuojelun kantelut, joita tuli AVI:n käsiteltäväksi määrällisesti eniten. Suurinta kasvu oli kuitenkin juuri vanhuspalveluiden puolella.

Koko Suomen tasolla kantelut ovat myös kasvussa. Suurinta kasvu on Länsi- ja Sisä-Suomen lisäksi Etelä-Suomen AVI:n alueella.

Kriisi- ja vahinkotilanteiden hoito ja yksilöllinen kohtelu omaisten murheina

Kansalaisten huolenaiheet Länsi- ja Sisä-Suomen alueella liittyvät laajaan kirjoon erilaisia arkipäivän tilanteita. Ikääntyneet ihmiset asuvat osa kotona, osa ympärivuorokautisen hoidon yksiköissä, joissa sopimukseen voi kuulua vaihteleva määrä erilaisia palveluita.

”Eniten kanteluita tehdään hoivakotien toiminnasta, mutta myös kotihoidon palveluissa on huomattavia kysymyksiä, joihin liittyy epäkohtia”, Lea Liukku sanoo.

Kotiin tarjottavissa palveluissa esimerkiksi avun saanti voi kestää vanhuksen kannalta liian kauan. Siksi kanteluissa näkyvät erilaiset kriisi- ja vahinkotilanteet.

”Esimerkiksi kaatumistilanteet ja sairaskohtaukset tapahtuvat yllättäen, eikä niiden hoitoa voi suunnitella etukäteen. Omaiset ovat kokeneet, ettei apua ole aina saatu riittävän nopeasti.”

Omaiset ovat nähneet puutteita myös vanhusten yksilöllisten tarpeiden huomioimisessa. Kanteluissa toistuvat huolet riittävästä ulkoilusta, yksilöllisesti päivärytmistä, ruoan laadusta ja virikkeellisen tekemisen puutteesta.

”Omaisilla ja hoitohenkilökunnalla voi olla erilaiset käsitykset siitä, miten vastuuta jaetaan ja kuka hoitaa minkäkin asian vanhuksen arjessa”, Liukku kertoo.

Kanteluiden syihin lukeutuvat myös ikäihmisen lääkitystä koskevat murheet: saako ikääntynyt riittävästi kivunlievitystä tai onko muistisairaan lääkitys tasapainossa, eikä häntä lääkitä liikaa tai liian vähän.

”Vaikka kyse olisi vaikeasti monisairaasta ihmisestä, niin terveydenkokemus tulisi silti olla mahdollisimman hyvä.”

Lue myös: Saavatko iäkkäät ja monisairaat hoitoa, jos korona iskee? – Professori vakuuttaa: ”Kaikki koronapotilaat hoidetaan Suomessa – oireiden lievitys on aina mahdollista”

X