Viidellä miljoonalla eurolla saisi kymmeniä vuokra-asuntoja – Espoo panee saman verran rahaa tilapäiseen siltaan

”Saisihan sillä vaikka mitä, mutta en halua spekuloida sen suhteen”, sanoo kaupunginhallituksen puheenjohtaja.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Kiistelty silta (etualalla) kohoaa havainnekuvassa Kehä I:n yli Espoon Tapiolantien ja Otaniemen Miestentien välille.

”Saisihan sillä vaikka mitä, mutta en halua spekuloida sen suhteen”, sanoo kaupunginhallituksen puheenjohtaja.
(Päivitetty: )
Teksti:
Oona Komonen

Viidellä miljoonalla eurolla syntyy noin viisi kilometriä pihakatua tai puoli kilometriä pikaraitiotietä.

Samalla summalla Espooseen saa rakennettua nelisenkymmentä kaupungin vuokrayksiötä.

Tai väliaikaisen sillan.

Viisi miljoonaa on alustava kustannusarvio Kehä I:n yli kohoavasta sillasta Espoon Tapiolantien ja Otaniemen Miestentien välille.

Päätös sen rakentamisesta tehtiin Espoon kaupunginhallituksessa maanantaina 12. maaliskuuta 2018.

Hanke valmisteltiin alle viidessä kuukaudessa.

Marraskuussa 2017 kävi ilmi, ettei Tapiolantien risteystä voi toteuttaa valo-ohjauksella.

Maaliskuun 2018 alussa kaupunginhallitus kehotti teknistä ja ympäristötoimea valmistelemaan siltasuunnitelma pikaisesti.

Olisiko Espoo voinut käyttää rahat johonkin muuhun? Mitä viidellä miljoonalla eurolla saa, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (kok.)?

”Saisihan sillä vaikka mitä, mutta en halua spekuloida sen suhteen.”

”Tässä verrataan päästöjen ja ruuhkien määrää”

Silta on pakko rakentaa, muuten ei toimi kaupunkirakenne, eikä joukkoliikenne Otaniemen ja Tapiolan välillä, toteaa Markkula.

Ilman sitä teiden välinen ajoyhteys olisi katkennut kesällä 2018.

Otaniemen ja Tapiolan välinen joukko- ja henkilöliikenne olisi joutunut kiertämään Länsiväylän tai Kalevalantien eli Otaniemen Maarinsolmun kautta. Lisälenkin pituus on pari kilometriä.

Onko kahden kilometrin välttäminen viiden miljoonan arvoista?

”On”, sanoo Markkula ja perustelee toteamalla, että ajoyhteys alueiden välillä nykyisen Tapiolantien risteyksen kohdalla on liikenteelle välttämätön.

”Lisäksi tässä verrataan päästöjen ja ruuhkien määrää.”

”Kehä I on halkaissut Tapiolan, Otaniemen ja Keilaniemen erilleen. Kymmenisen vuotta sitten Espoo asetti tavoitteeksi, että alueet yhdistetään ja alueelle luodaan yhtenäinen puistoja korostava puutarhakaupunki”, Markkula sanoo.

Siksi Kehä I halutaan tunneloida Tapiolantien ja Kalevalantien väliseltä alueelta.

Samalla pyritään saamaan valtaosa nykyisestä liikennealueesta ja osa ympäröivistä rakentamattomista alueista asuin- ja toimistorakentamiselle.

Silta puretaan, kun tunneli valmistuu – jos valmistuu

Sillan on tarkoitus olla valmis vuoden 2019 loppuun mennessä. Käytössä se on siihen saakka, kun Kehä I:n tunnelointi jatkuu Hagalundinkallion osalta.

Jos jatkuu.

Hagalundinkallion tunnelin osalta puuttuvat sekä asemakaavat että yksityiskohtaiset suunnitelmat.

Ainakaan lähivuosina sen rakentaminen ei ala.

Markkula arvioi aloitusajankohdan venyvän viidestä kymmenen vuoden päähän.

Voiko käydä niin, ettei tunnelia rakenneta ikinä?

”Onhan se mahdollista”, Markkula myöntää.

”Tällä hetkellä laaja enemmistö kuitenkin kannattaa tunnelia.”

Siksi tilapäisen sillan mitoitusikä pitää olla kymmenenkin vuotta.

”Ei ole kuitenkaan ratkaisu, että silta purettaisiin, mutta tunneli ei valmistuisi. Siinä tapauksessa keksitään jotain muuta.”

”Espoon talous kestää”

Viime syksynä kaupunginhallitus varasi miljardi euroa koulujen rahoitukseen ja peruskorjaukseen seuraavien kymmenen vuoden aikana.

Nyt tuli usean miljoonan kustantava siltahanke.

Lisäksi pyritään saamaan Hagalundinkallion tunneli. Samalla Länsimetron rakentaminen jatkuu.

Kestääkö Espoon talous?

Kestää, lupaa Markkula.

”Vaikka tiukkaa tekee. Ne ovat erittäin isoja rahoja.”

”Saamme merkittäviä maanmyyntituloja.”

Sillan tuotto taas tulee Markkulan mukaan pitemmällä aikavälillä, kun alueelle muuttaa uusia asukkaita ja sinne syntyy työpaikkoja.

”Kyllä se on pääasiassa investointi tulevaan.”

Päätöksentekijät joutuivat nöyrtymään

Tilapäisen sillan rakentaminen liittyy Espoon Keilaniemen asemakaavaan. Sen mukaan Kehä I katetaan ja tien viereen nousee tornitalokortteli.

Asemakaavan toteutumiseksi laadittu tiesuunnitelma hyväksyttiin kesällä 2015.

Vaikka tilapäinen silta kuului suunnitelmiin alusta asti, päätöksentekijät ovat vastustaneet sitä.

Silta kohoaa Itärannan kolmikerroksisen kerrostalon ylimpien ikkunoiden tasolle. Esteettisyydeltään se ei ole kovin hyvä ratkaisu.

Siksi kaupunginhallituksen tavoitteena oli säilyttää valo-ohjattu tasoristeys Tapiolantien ja Kehä I:n liittymään.

Ei onnistunut.

Neuvottelut valo-ohjatusta risteyksestä kariutuivat Liikenneviraston ja ELY-keskuksen kanssa.

Kehä I on valtion tie. Tienpitäjälle valo-ohjaus ei sopinut.

Perusteluna oli lähelle sijaitseva Keilaniemen tunneli. Valo-ohjaus voisi aiheuttaa liikenteeseen vaaratilanteen.

X