Voiko asuntolaina tyssätä S-kortin ostotietoihin jos juot pankin mielestä liikaa olutta?

Jaa kaverilleTilaa Seura
© Markku Ulander / Lehtikuva
Kanta-asiakaskorttia vinguttamalla selviää paljon muutakin kuin se, mitä asiakas leipänsä päälle laittaa. Haittaako se?

S-ryhmä ilmoitti heinäkuun lopussa, että se alkaa kerätä asiakkailtaan S-etukorteilla asiakasrekisteriinsä entistä tarkempia ostotietoja. Tietoja hyödyntämällä S-ryhmä voi omien sanojensa mukaan tuottaa asiakkailleen ”parempia ja hyödyllisempiä palveluja”.

Kesko taas alkoi kerätä Plussakortilla asiakkaidensa ostokäyttäytymistietoja loppusumma-, tuoteryhmä- ja tuotetasolla jo viime kesänä. Se ei herättänyt läheskään yhtä suurta kohua kuin S-ryhmän ilmoitus vastaavasta toiminnasta.

Myönteisesti tietojen keruuseen suhtautuvat asiakkaat iloitsevat siitä, että arki helpottuu: Kun kanta-asiakaskortti tallentaa tiedot ostoksista, kaupat pääsevät perille asiakkaidensa kulutustottumuksista. Siten ne osaavat suunnata asiakkaalle sopivaa mainontaa ja tarjouksia. Informaatiotulva pienenee. SOK:n asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae sanookin, että bonusten saaminen on nykyään helpompaa kuin 90-luvulla.

”Ostotietojen digitaalinen kerääminen on selvästi auttanut asiakkaita heidän arjessaan jo aiemminkin. Sama tarkoitus on myös tämän kertaisella tiedonkeruun laajennuksella.”

Kaikki eivät ole tiedonkeruun laajennuksesta yhtä iloisia. Kuluttajaliiton johtava lakimies Tuula Sario on yksi heistä.

”Kyse on intiimeistä asioista, ei vain siitä, ostaako kuohukermaa vai ruokakermaa. Sekin rekisteröityy, ostetaanko kondomeita ja minkä kokoisia.”

Hyvästit bonuksille

Jos asiakas ei halua, että S-ryhmä kerää hänestä tietoa, hänelle ei jää muuta vaihtoehtoa kuin laittaa kortti hyllylle. Bonukset ostoksista jäävät kertymättä. Onko se epäreilua ajatellen, että asiakas on kortin hankkiessaan hankkinut sen bonusten takia? Tuula Sarion mielestä on – ja muutenkin kohtuutonta. Seurauksista on paha mennä takuuseen.

”Kauhukuvia on vaikka kuinka paljon: et saa asuntolainaa kun ostat liikaa kaljaa tai et saa sairasturvavakuutusta kun poltat liikaa tupakkaa.”

S-ryhmä on kuitenkin luvannut, ettei se myy eikä luovuta keräämiään asiakastietoja ”ulkopuolisille tahoille”. Keskosta vakuutetaan, etteivät Plussakorteilla rekisteröidyt ostotiedot ole levinneet eivätkä leviä Keskon ulkopuolelle. Sittenhän tässä ei ole mitään hätää. Vai onko?

”Perusperiaate on, että asiakas itse päättää, minne tietonsa antaa”, SOK:n Pekka Malmirae sanoo.

Luota lähimpään ruokakauppaasi

Siitä, että asiakas on kerran antanut luvan seurata ostokäyttäytymistään, ei Pekka Malmirakeen mukaan koidu hänelle jatkossa haittaa.

 ”Jos toiminta tavalla tai toisella muuttuisi, niin siitä informoidaan asiakkaita rekisteriselosteella. Niin ei missään nimessä koskaan tapahdu, että todettaisiin liiketoiminnan muuttuvan ja sen takia alettaisiin asiakkaalle etukäteen ilmoittamatta käyttää asiakkaan tietoja johonkin muuhun, kuin mitä rekisteriselosteessa on luvattu.”

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio on skeptisempi, kun häneltä kysyy S-ryhmän lupauksesta vaalia asiakkaiden tietoja. Ensin hän tosin muistuttaa, ettei ilman asiakkaan suostumusta saisi tehdä mitään.

”Siitä on säädetty rangaistuskin.”

Sitten Aarnio jatkaa:

”Mutta voiko siihen luottaa? Ei tässä maailmassa voi ihan sataprosenttisesti luottaa mihinkään… muuhun kuin kuolemaan ja verottajaan. Siinä kaikki.”

Tiedot turvassa?

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan merkittävintä ei ole se, mitä tapahtuu nyt vaan se, mitä tapahtuu tulevaisuudessa.

”Mitä, jos järjestelmiä kehitetään ja seuraavassa kehitysvaiheessa asiakkaille ilmoitetaan, että tiedot luovutetaankin eteenpäin?” hän kysyy.

Se jää nähtäväksi. Siksi Aarnio kehottaa kuluttajia seuraamaan tiedotusvälineistä keskustelua, jota viranomaiset käyvät aiheesta S-ryhmän kanssa.

Tuula Sariolle se ei riitä. Hän ei enää kanta-asiakaskorttejaan vinguttele.

”Kaikkien tietojen rekisteröintiin liittyy aina riski”, Sario sanoo.

”Ei ole olemassa sellaista tiedostoa, johon ei voisi murtautua. Pitää miettiä, kenelle omia tietojaan luovuttaa ja mihin hintaan.”

FB_logo    Jaa juttu Facebookissa

Twitter_icon    Jaa juttu Twitterissä

Seura_Logo

   Tilaa Seura

X