Voiko venäläinen ohjus osua Finnairin koneeseen? Venäjä tekee ohjusiskuja samassa ilmatilassa, jossa Dubain-koneet lentävät

Ilmailun turvallisuutta valvova viranomainen varoittaa Venäjän ohjusiskuista Syyriaan.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Venäläinen sota-alus laukaisi risteilyohjuksen Kaspianmerellä 7. lokakuukta 2015.

Ilmailun turvallisuutta valvova viranomainen varoittaa Venäjän ohjusiskuista Syyriaan.
Teksti:
Johanna Jantunen

Finnairin lento Helsingistä Dubaihin kulkee Kaspianmeren yli, mistä reitti jatkuu Iranin ilmatilassa Persianlahden halki Dubaihin.

Venäjä on ampunut samoilla seuduilla ohjuksiaan Syyriaa kohti. Viime viikon iskuissa ohjukset ammuttiin Venäjän mukaan sotalaivoista Kaspianmereltä Iranin ylitse Syyriaan.

Euroopan ilmailun turvallisuutta valvova viranomainen EASA julkaisi viime perjantaina tiedotteen, jossa se varoittaa lentoyhtiöitä Venäjän ohjusiskuista.

Onko Finnair tehnyt muutoksia Dubain reitilleen?

Tilanne seurannassa

EASA ei varoituksestaan huolimatta ole toistaiseksi suositellut, että lentoyhtiöt muuttaisivat lentoreittejään.

”Vielä tällä hetkellä lennämme normaalia reittiä Dubaihin”, Inka Ikonen Finnairin viestinnästä kertoo.

Liikenne Iranin ilmatilassa Irakin ja Kaspianmeren välissä on erittäin vilkasta, ja alueella lentävät myös useat muut kansainväliset lentoyhtiöt.

”Seuraamme tilannetta tarkasti ja noudamme viranomaisten ohjeistuksia ja määräyksiä. Turvallisuus on Finnairille ensisijaisen tärkeää.”

Voisivatko osua?

Matkaa Kaspianmereltä Syyriaan on yli tuhat kilometriä.

Venäjän puolustusministeriön mukaan viime viikolla ammutut ohjukset osuivat kohteisiinsa Syyriassa tarkasti. Yhdysvaltalainen uutistoimisto CNN on kuitenkin uutisoinut, että neljä ohjuksista putosi matkallaan jo Iraniin.

Kuinka tarkasti ohjukset yleensä osuvat kohteisiinsa?

”Moderni ohjusteknologia on mennyt siihen suuntaan, että voidaan puhua hyvästä osumatodennäköisyydestä. Venäjä käytti kyseistä ohjustyyppiä kuitenkin tositilanteessa ensimmäistä kertaa, joten epävarmuustekijöitä ja virheitä on voinut hyvinkin sattua”, Maanpuolustuskorkeakoulun tutkija Antti Paronen sanoo.

Voisivatko ohjukset siis osua vahingossa esimerkiksi alueen yli lentävään matkustajakoneeseen?

”Ohjus ohjelmoidaan lentämään tietyllä korkeudella ja tiettyyn pisteeseen. Häviävän pieni todennäköisyys törmäykseen olisi, mutta tietysti jonkinlainen mahdollisuus on aina olemassa.”

X