Yle vaati oikaisua Seuran juttuun – uutinen piti kutinsa

Jaa artikkeliLähetä vinkki
Seura kertoi eilen Ylen maksamista tulospalkkioista. Ylen HR-yksiköltä 4. kesäkuuta saadun tiedon mukaan yhtiö maksoi työntekijöilleen viime vuoden suorituksista tulospalkkioita enemmän kuin edellisvuonna. Vuonna 2013 jaettavaa oli yhteensä 150 000 euroa enemmän kuin vuonna 2012.

Seura kertoi kokonaispotin jakautumisesta: Ylen 130 päällikköä ja 12 johtajaa saivat enemmän bonuksia kuin rivityöntekijät. Päälliköiden potti oli kolminkertainen, johtajien kymmenkertainen ja toimitusjohtajan 19-kertainen lattiatason työntekijän palkkioon verrattuna. Uusi Yle-vero vakautti yhtiön taloutta ja tämä mahdollisti tulospalkkioiden lisäämisen, kertoi Seura.

Uutisen julkaisun jälkeen Yle vaati Seuran kertomiin tietoihin oikaisua. Ylen mukaan Yle-verolla ei ole yhteyttä tulospalkkioiden kasvattamiseen eivätkä johdon saamat bonukset ole lisääntyneet.

Yrityksen vakaa talous mahdollistaa liiketaloudellisten oppien ja normaalin arkikokemuksen perusteella työntekijöiden ja johdon palkitsemisen, parantunut talous runsaamman palkitsemisen. Kyseessä ei ole niinkään tulkinta vaan itsestäänselvyys. Päinvastaisesta taas on tuoretta kokemusta eri yrityksistä, myös media-alalta. Säästöjä joudutaan tuolloin hakemaan myös erilaisista kannustus- ja muista vastaavista lisistä.

Ylen mukaan Seuran ”juttu luo mielikuvan, että johtajien ja päälliköiden tulospalkkiot olisivat kasvaneet 2013”.

Mielikuvia, joita eri vastaanottajissa syntyy, on mahdotonta hallita. Joskus syntyy myös vääriä mielikuvia. Ylessä syntynyt mielikuva Seuran uutisoinnista on siis väärä – tuollaisesta mielikuvasta ja Ylen alas ampumasta tiedosta Seura ei tietenkään voi ottaa vastuuta.

Seuran toimituspäällikkö Ari Korvola oli Ylen oikaisupyynnön jälkeen yhteydessä yhtiön viestintäjohtoon. Tällöin kävi selväksi, että Seuran esittämät luvut yhtiön bonusten kokonaissummista pitivät täysin paikkansa. Yle keskittyi viestinnässään asiaan, josta Seura ei kertonut lainkaan eli johdon saamien bonusten ajalliseen vertailuun.

Yle edellyttää, että Seura välittää ”oikeat tiedot” myös Seuran uutiseen viitanneille muille tiedotusvälineille. Tällainen käytäntö on erikoinen, sillä jokainen tiedotusväline vastaa oman uutisointinsa oikeellisuudesta.

Ilmeisesti tämän vaatimuksen takana on STT:n 11.6. klo 20.15 välittämä uutinen ”Yle kasvatti johdon bonuksia”.  Kiireisessä uutistyössä sattuu kömmähdyksiä, ja STT korjasikin myöhemmin uutistaan Seuran linjoille.

Saija Hakoniemi, vastaava päätoimittaja, Seura           

 

X