Danny-hysteria oli käsittämätön vuonna 1969 – musiikin vaikutus tutkittiin ja syntyi W-kaava: ”Halusin ymmärtää viihdettä”

Laulaja on aina luottanut vaistoonsa, mutta vuonna 1969 hän päättää selvittää, miten musiikki vaikuttaa ihmismieleen. Sadat ihmiset saavat anturit kehoonsa.

Tunnetta Danny in Rock -show'ssa vuonna 1974.

Laulaja on aina luottanut vaistoonsa, mutta vuonna 1969 hän päättää selvittää, miten musiikki vaikuttaa ihmismieleen. Sadat ihmiset saavat anturit kehoonsa.
(Päivitetty: )
Teksti: Teksti Pirjo Kemppinen – Kuvat Dannyn arkisto ja Olavi Kaskisuo
Jaa artikkeliLähetä vinkki

Dannyn päässä on punavalkoinen, käsintehty pipo. Se on merkkinä päivästä, jolloin otetaan rennosti ja ajatellaan luovia ajatuksia.

On vuosi 1969.

Dannylla on yhtä aikaa yhdeksän hittiä Top 100 -listalla. Hänet on palkittu Suomen eniten levyjä myyneenä artistina ja suosituimpana miessolistina.

Pipopäivät ovat tuottaneet tulosta.

Danny ei silti luota itseensä. Hän epäilee:

”Tällaista menestystä ei voi jatkua enää kauan.”

Kesän Suomea kiertää Super-Danny Show. Syksyllä Danny ei epäile itseään enää. Varmuuden perustana on tieteellinen näyttö.

Danny 70 Systeemi -kesäshow Iisalmen Kyllikinrannassa elokuussa vuonna 1970. Suosikki-lehdessä esitystä ylistettiin ”hurjaksi, villiksi, ennennäkemättömäksi spektaakkeliksi”.

Danny 70 Systeemi -kesäshow Iisalmen Kyllikinrannassa elokuussa vuonna 1970. Suosikki-lehdessä esitystä ylistettiin ”hurjaksi, villiksi, ennennäkemättömäksi spektaakkeliksi”.

Ennen kokematon hysteria

Vuosi 1966.

Danny ajaa keikoille punaisella Triumph TR 4 -avoautolla. Timantinkova Danny-show lähtee kiertueelle. Se on monista ensimmäinen.

Kesän hitti on Vähän ennen kyyneleitä. Sen soidessa Rovaniemen Valistustalolla osa yleisöstä riistäytyy turvamiehiltä koskettamaan ja suutelemaankin idoliaan.

Dannyn on keskeytettävä esityksensä. Huuli verta vuotaen hän pakenee kirkuvaa tyttömerta.

Danny-show on jotain, jota Suomessa ei olla koskaan koettu.

Lavakarismaa kesällä 1970.

Lavakarismaa kesällä 1970.

Määritelmä syntyy vaistojen varassa

Dannyn Kirkkonummen kodin alakerrassa on metreittäin mappeja. Niihin on tallennettu jokaisen show’n käsikirjoitus. Yhden esityksen luominen vaati tuhansien yksityiskohtien hiomista.

Ensimmäistä käsikirjoittaessaan Danny hahmotti:

”Danny-show on ohjelma, joka pyrkii viemään yleisönsä musiikin mielenkiintoiseen maailmaan teatterinomaisin keinoin.”

Danny ei ollut varma, jatkuisiko hurmos.

Kiinnostus teatterin maailmaan oli syntynyt lapsuudessa äidin suvun perintönä.

Isoäidin isä Hans Aufrichtig on Kansallisoopperan kapellimestari ja isoäiti Magda Aufrichtig musiikkipedagogi ja musiikinopettaja, joka myös soitti pianoa elokuvateattereissa.

Siihen aikaan ei filmeissä ollut ääntä, joten tarvittiin elävää musiikkia.

Danny halusi yhdistää esiintymisen elementtejä.

”Pidin hyvänä ideana, että esiintyessä tehdään muutakin kuin seistään.”

Yleisö hurmaantui, mutta Danny ei ollut varma, jatkuisiko hurmos.

”Toimin puhtaasti vaistojeni varassa, mutu- eli minusta tuntuu -periaatteella.”

Syndikaatti tekee suurratsian -kiertue maaliskuussa 1968.

Syndikaatti tekee suurratsian -kiertue maaliskuussa 1968.

Kohtaus väkivaltaa vastaan

Vuosi 1968.

Maailma kuohuu. Vietnamin sota jatkuu, Martin Luther King Jr. ja Robert Kennedy murhataan. Opiskelijat vyöryvät kaduille Pariisissa ja koko Euroopassa vaatien yhteiskunnallista demokratiaa.

Suomessa vallataan Vanha ylioppilastalo.

Dannylle sanotaan, ettei ihminen ole mitään, ellei hän ota yhteiskunnallisesti kantaa.

Danny päättää osallistua.

Kesän 1970 raju show kosketteli ajankohtaisia teemoja: huumeita, väkivaltaa ja uskontoa.

Kesän 1970 raju show kosketteli ajankohtaisia teemoja: huumeita, väkivaltaa ja uskontoa.

Kesän Rock Side Storyn keskivaiheilla Danny astuu lavalle niitein koristellussa, mustassa nahkatakissa. Paljasta rintaa koristaa iso risti.

Hän laulaa The Yardbirdsin hittiä For you love, kun lavalle ryntää kolme miestä. He pahoinpitelevät Dannyn ja jättävät lopulta maahan makaamaan.

Kun Danny nousee, hän laulaa horjuen ja repivän tuskaisella äänellä kappaleen The House of The Rising Sun.

”Puhdas viihde, hyvä musiikki ja huvittelu voittivat.”

Danny kertoo nyt, että näytelmä oli protesti katuväkivallalle:

”Näytimme, kuinka älytöntä väkivalta on. Tarvitsemme enemmän rakkautta ja vähemmän väkivaltaa. Make love – not war.”

Seuraavien vuosien aikana Danny-show’ssa vastustettiin huumeiden käyttöä ja rotusortoa sekä kannatettiin uskonnon vapautta.

”Taivuin kannanottoihin, koska osa nuorisosta niitä vaati. Sitten puhdas viihde, hyvä musiikki ja huvittelu voittivat. Niistä show’ssa kuitenkin on aidoimmillaan kyse.”

Liekeissä kesällä 1970.

Liekeissä kesällä 1970.

Voiko mielihyvää mitata?

Vuosi 1969.

New Yorkin osavaltiossa, Bethlin pikkukaupungin liepeillä järjestetään nelipäiväinen festivaali Woodstock.

Suomessa Superdanny-show’n solistina on Dannyn lisäksi Päivi Paunu.

Ystävä ja D-tuotannon työntekijä Kalle Oksala esittelee Dannylle keksijä ja tutkija, sittemmin Jyväskylän yliopiston psykologian professori Carl Hagforsin.

Anturit mittaavat sydämen lyöntitiheyttä ja hikoilua.

Carl Hagfors tutkii ihon sähköistä reagointia erilaisiin psyykkisiin ärsytyksiin.

Hän haluaa selvittää myös, miten musiikki vaikuttaa ihmismieleen.

Kesän show olisi oiva tutkimuskohde. Danny innostuu. Ajattelutapa on uusi ja kiehtova. Tunnelma olisikin mitattavissa tieteellisesti.

24. elokuuta Hagfors kiinnittää 200 satunnaisotannalla Danny-show’n yleisöstä valittua laitteisiinsa.

Anturit mittaavat henkilöiden sydämen lyöntitiheyttä ja hikoiluprosenttia koko show’n ajan.

Lisäksi testattavat ilmoittavat napin painalluksella, kun jokin heidän kokemuksistaan tuntuu mieluisalta.

Carl Hagforsin painonappitestin reaktiot showssa 24.8.1969.

Carl Hagforsin painonappitestin reaktiot show’ssa 24.8.1969. © Dannyn arkisto

Samaa metodiikkaa on käytetty valheenpaljastuskokeissa Yhdysvalloissa.

Tutkimus toistetaan 26. ja 28. elokuuta Dannyn käsikirjoittamassa ja tuottamassa Kirka Babitzinin show’ssa. Tuloksista syntyy monisivuinen analyysi.

Hagfors kuvaa myös graafisesti kunkin show’n eri vaiheiden tunnelmaa, sen nousuja ja laskuja.

Hän selvittää yleisön mielihyvän asteen show’n jokaisessa vaiheessa.

Näin W-kaava syntyy

Carl Hagforsin analyysi on tallennettu niin ikään Dannyn kodin arkistoihin.

Kyseessä oli todennäköisesti ensimmäiset toteutetut ryhmäreaktiotutkimukset maailmassa.

Mittaukset tehtiin kolmella eri paikkakunnalla, mutta tulokset olivat lähes identtiset. Koehenkilöt reagoivat samalla tavalla esiintyjään, lauluun ja show’n ulkoisiin elementteihin.

”Mutu-tuntumani voitiin todistaa tieteellä toimivaksi.”

”Tulosten mukaan fantasia on suurimmillaan juuri ennen kuin se realisoituu. Silloin, kun odotukset ovat vielä korkeimmillaan.”

Tuloksista syntyi työkalu, jonka avulla Danny rakensi tulevat esiintymiset. W-kaava.

Danny selventää:

”Show’n alku on hetki ennen odotusten täyttymistä. Käyrä on korkealla. Maksimitasolla ei voi pysytellä koko show’n ajan, vaan on käytävä myös alhaalla. Sitten välinousu ja paluu alas ennen kiipeämistä loppuhuipennukseen, joka jättää mukana olijoille hyvän mielen.”

Kaava toimii edelleen.

Mutta miksi tutkia, kun hysteria oli jo olemassa?

Helsingin Messuhallissa oli noin 10 000 fania maaliskuussa 1969.

Helsingin Messuhallissa oli noin 10 000 fania maaliskuussa 1969.

”Halusin oppia ja kehittää ammattitaitoani sekä käyttää saavutettua tietämystä myös viihteen edistämiseen. Kyse ei ollut viihteen älyllistämisestä, vaan sen ymmärtämisestä.”

Danny luottaa yhä myös vaistoonsa.

”Tutkimus antoi itseluottamuksen, jota minulla siihen mennessä ei ollut. Immateriaalinen on mitattavissa. Mutu-tuntumani voitiin todistaa tieteellä toimivaksi. Aloin uskoa, että urani saattaakin paitsi jatkua myös kasvaa.”

Se antoi myös uskoa suunnitella yhä uutta.

Käärmeet luikertelivat lavalle

Hagforsin tutkimuksen jälkeen Danny alkoi hakea ideoita ja vaikutteita eri puolilta maailmaa. Vaikutuksen tekivät Johnny Hallydayn ja Claude Francoisin show’t.

”Ranskalainen näyttämökulttuuri on ehkä maailman edistyneintä.”

Mukana pythonit Elvis ja Urkki.

Musiikissa vaikuttivat Elvis, Tom Jones, Paul Anka ja Beatles.

Danny esitteli joka vuosi uusia solisteja, soittajia, tanssijoita, tekniikkaa ja rekvisiittaa.

Vuonna 1972 Dannyn mukana Sudenhetki-show’ssa kiertävät 5–6-metriset tiikeripythonit Elvis ja Urkki.

Käärmeenkäsittelyä hänelle opetti Suomen Tivolin käärmetanssija Irmeli Sariola.

”Kun ihminen pelästyy, ihokarvat nousevat pystyyn ja hän erittää määrättyä hajua. Se herättää eläimissä aggressioita. Opetellessani käärmeiden kotipuuksi kouluttauduin hallitsemaan mieltäni niin, ettei pelon synnyttämää hajua välittynyt.”

Haluttu.

Haluttu.

Lasersäde käyttöön kolmantena maailmassa

Vuonna 1978 Danny käyttää esityksissään lasersädettä kolmantena artistina maailmassa. Siihen tarvittava 300 000 markan laite on lainassa. Määräysten mukaan paloauton on oltava paikalla valmiudessa aina, kun sitä käytetään.

Entä Carl Hagfors?

Hän väittee psykologian tohtoriksi vuonna 1970.

Väitöskirja käsitteli ihon sähköistä reagointia erilaisiin ärsykkeisiin.

Hagfors toimii vuodesta 1970 Jyväskylän yliopiston psykologian professorina, kunnes jää eläkkeelle vuonna 1995. Tutkimuksiaan hän jatkaa emeritusprosessorina kuolemaansa, vuoteen 2001 asti.

Hagfors keskittyi kokeelliseen psykologiaan. Hän kehitti ensimmäisenä maailmassa joukkorekisteröintilaitteen, jolla mitattiin yleisön reaktioita elokuva-, teatteri- ja viihde-esityksissä.

Seuraava show on käsikirjoitettu.

Seuraava show on käsikirjoitettu. © Pekka Nieminen / Otavamedia

Entä nyt?

Vuosi 2018.

Danny on musiikkineuvos ja 24 vuoden puheenjohtajuuden jälkeen artistien etujärjestö Solo ry:n kunniapuheenjohtaja. Hän sai Iskelmä-Finlandian 2. elokuuta.

Danny ilmoittaa viettävänsä comeback-vuottaan.

 

Lähteet: Dannyn haastattelu, Danny.fi, Markku Veijalainen: Danny – Minulta sinulle, Keksintöuutiset 2/2001.

X