Hyvää tekevä kuluttaja ja huumori – pelastavatko nämä tulevaisuuden trendit maailman?

Jaa artikkeliTilaa Seura
Millaiset tulevaisuuden trendit voisivat pelastaa maailman? © Colourbox
Tulevaisuuden kuluttaja ostaa halvalla tai haluaa vaikuttaa valinnoillaan. Positiiviset kuluttajatrendit lupaavat parempaa maailmaa.

Futuristi Elina Hiltunen on hahmotellut uuteen kirjaansa Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa (Docendo 2017) kahdeksantoista kuluttajatrendiä. Monet niistä ovat toisilleen vastakkaisia; osa kuluttajista esimerkiksi haluaa aina helppoa halvalla, osa taas haluaa tehdä hyvää. Jotkut keskittyvät täydellisen minän pönkittämiseen, kun toiset pyrkivät moniarvoisuuteen.

Hiltunen valitsi kirjastaan ne positiiviset tulevaisuuden trendit, joiden vahvistuminen parantaisi maailmaa.

 

1 Hyvää tekevä kuluttaja

Tällainen kuluttaja ei lamaannu maailman ongelmien edessä vaan uskoo mahdollisuuksiinsa vaikuttaa valinnoillaan.

Kohderyhmää tavoittelevien yritysten on pohdittava, miten ne voivat ottaa kiertotalouden huomioon ja hyödyntää uutta teknologiaa ympäristöystävällisyyden parantamiseksi – ja jopa sitä, miten yritys voisi pyrkiä kulutuksen vähentämiseen ja tehdä samalla tulosta.

 

2 Me ollaan sankareita kaikki

Trendi korostaa yksilön ja yksittäisten tekojen merkitystä. Esimerkiksi nimettömänä pysyttelevä tuusulalainen perheenisä Brother Christmas auttaa vähävaraisia perheitä ja sairaita lapsia, ja Fuck Cancer -kampanja nosti esille nuorten aikuisten syöpäsairaudet.

”Kuluttajamaailmassa trendi voi näkyä esimerkiksi siten, että kuka tahansa voi lanseerata oman kampanjan tai tuotteen, jolla on oma tarkoituksensa ja jolla voi sosiaalisen median avustuksella olla laajat markkinat. Esimerkkinä tästä on syöpää sairastanut Anna Rukko, joka myi netissä itsetehtyjä koruja ja keräsi tuloilla rahaa uuteen lastensairaalaan.”

 

3 Meitä on moneksi

Hiltusen kirjassa Meitä on moneksi -trendi nousee Minä, täydellinen minä -trendin vastapainoksi. Se juhlii erilaisuutta ja epätäydellisyyttä, joka on lähempänä arjen totuutta.

Meitä on moneksi -trendin huomioivassa yrityksessä tai organisaatiossa mietitään, miten erilaisuudesta tehdään voimavara, ei ongelma. Esimerkkejä löytyy jo paljon. Maailmalla Starbucks-kahvilaketju on ilmoittanut palkkaavansa kuuroja, meillä Suomessa Mumin Kaffe haluaa antaa töitä yli viisikymppisille ja maahanmuuttajille.

 

4 Ihan itse tein

Itse tekemisen ja itsensä ilmaisemisen tarve näkyy esimerkiksi kotoilun ja uuden teknologian suosion kasvuna.

Käsityöt, puutarhanhoito, sisustaminen ja ruuanlaitto nostavat käden taitoja uuteen arvostukseen. Teknologia taas antaa välineitä itseilmaisuun, kuten visuaalisen-, sanataiteen ja musiikin tekemiseen ja jakamiseen.

Trendin toinen puoli on itsepalvelukulttuuri – kuluttaja joutuu enenevässä määrin palvelemaan itse itseään.

 

5 Koskaan ei ole liian myöhäistä olla lapsi

Aikuinen saa olla rento, kokeileva ja hauska, jopa lapsellinen. Se näkyy esimerkiksi pakohuonepelien ja värityskirjojen kysynnässä. Hiltunen uskoo, että aikuisille suunnatut lelut ja hauskuttelutuotteet ovat nouseva trendi, ja kaikki virtuaalitodellisuuden tarjoamat mahdollisuudet ovat vielä näkemättä. Leikki ja sen mukana luovuus kuuluvat nykyään myös työelämään.

Toisaalta voi käydä myös niin, että aikuinen virallisuus nostaa vielä päätään leikkitrendin vastapainoksi.

Lue myös:

Futurologiasta uusi harrastus – Bongaa kaikkea outoa

 

Lue Elina Hiltusen haastattelu Seurasta numero 28/2017.

X