Suomalaistutkijat: runsas lihansyönti nostaa diabeteksen riskiä

Tutkijat arvioivat, että jos eläinproteiinista korvattaisiin päivittäin noin viisi grammaa kasviproteiinilla, diabetesriski pienenisi 18 prosenttia.
Päivi Ekola
Terveys & hyvä olo Yleinen 19.4.2017 15:00

Itä-Suomen yliopisto on juuri julkaissut tutkimuksen, jonka mukaan lihansyönti voi vaikuttaa riskiin sairastua tyypin 2 diabetekseen.

British Journal of Nutrition -tiedelehdessä julkaistut tulokset kertovat, että kasvikunnan tuotteista saatava proteiini oli yhteydessä pienempään riskiin sairastua tyypin 2 diabetekseen. Sen sijaan runsaasti lihaa syövät sairastuivat useammin.

Aikaisemmissa tutkimuksissa ruokavalion suuri proteiinimäärä, etenkin runsas pitkälle prosessoidun punaisen lihan syöminen on yhdistynyt riskiin sairastua tyypin 2 diabetekseen. Koska eri lähteistä saatavien proteiinien merkitystä diabetesriskiin on tutkittu vähän, haluttiin nyt selvittää ruokavalion proteiinien yhteyksiä.

Kasviproteiini voi pienentää diabetesriskiä

Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa toteutettu tutkimus oli osa Sepelvaltimotaudin vaaratekijätutkimusta. Mukana oli yli 2 000 42–60 vuotiasta miestä.

Miesten keskeisin kasviproteiinin lähde oli viljatuotteet, mutta sitä saatiin myös perunasta ja muista kasviksista. Kasviproteiinia runsaasti syövillä miehillä oli terveelliset elintavat, mutta elintavat eivät yksin selittäneet heidän pienempää diabetesriskiä. Runsaimmin kasviproteiinia syövillä oli 35 prosenttia pienempi riski sairastua kuin vähiten kasviproteiinia syövillä.

Kasviproteiinin syöminen oli tutkimuksen alussa yhteydessä myös alhaisempaan verensokeripitoisuuteen, mikä voi selittää yhteyttä pienempään diabetesriskiin.

Lihansyönti syyniin

Lisäksi havaittiin, että vaikka runsas lihansyönti yhdistyi tyypin 2 diabeteksen riskiin, lihasta saatava proteiini ei ollut syy sairastumiseen. Syy selittyy todennäköisesti muilla lihan sisältämillä yhdisteillä kuin proteiinilla.

Myöskään kalasta tai maitotuotteista saatavilla proteiineilla ei havaittu yhteyttä tyypin 2 diabetekseen. Kananmunan proteiinilla havaittiin samanlainen yhteys kuin aiemmin julkaistussa tutkimuksessa eli mitä suurempi saanti, sitä pienempi riski.

Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että kun ruokavalio sisältää runsaasti kasvisproteiinia, voi se auttaa ehkäisemään tyypin 2 diabetesta. Tutkijat arvioivat, että jos eläinproteiinista korvattaisiin päivittäin noin 5 grammaa kasviproteiinilla, diabetesriski pienenisi 18 prosenttia.

Lue myös:

Tupakoitsija, syö kasviksia!

Puolikiloa päivässä ei riitä!

Keskustelu

Näitä luetaan juuri nyt