Näin saat D-vitamiinin imeytymään hyvin

Ravintolisänä otettu D-vitamiini imeytyy terveillä tehokkaasti, sanoo varttunut tutkija Heli Viljakainen Folkhälsanin tutkimuskeskuksesta.
Hanna Vilo
Totta vai tarua 20.11.2016 08:15

D-vitamiinilisä täytyy ottaa aterialla.

Totta. Kaikki ravintolisät imeytyvät paremmin aterian yhteydessä. Ruoka käynnistää ruoansulatuksen ja entsyymien erityksen, mikä mahdollistaa ravintoaineiden imeytymisen ohutsuolessa. Aterian kanssa otettu D-vitamiinilisä imeytyy yleensä yli 95-prosenttisesti, jos suolisto on terve. Jos ravintolisän ottaa pelkän veden kanssa tyhjään vatsaan, se imeytyy huomattavasti huonommin.

Paino haittaa D-vitamiinin imeytymistä.

Tarua. Paino ei vaikuta D-vitamiinin imeytymiseen, mutta se voi vaikuttaa sen tarpeeseen. Ylipainoisilla on tutkitusti matalammat veren D-vitamiinipitoisuudet kuin normaalipainoisilla. D-vitamiini on rasvaliukoinen aine, joka kerääntyy rasvakudokseen. Ylipainoisilla vitamiinia saattaa olla normaalipainoisia enemmän varastossa, mutta varastoja saattaa olla vaikea hyödyntää. Tästä syystä ravintolisä ei nosta veren D-vitamiinipitoisuutta ylipainoisella yhtä korkealle kuin normaalipainoisella.

Vitamiinivalmisteen muoto vaikuttaa imeytymiseen.

Totta. Kasviperäinen D2-vitamiini on elimistölle vieraampaa kuin eläinperäinen D3-vitamiini, ja siksi on luontaista, että D3-vitamiini toimii elimistössä tarkoituksenmukaisemmin kuin D2-vitamiini. D3-vitamiini saattaa siis imeytyä hieman paremmin. Ravintolisän voi ottaa yhtä hyvin tablettina tai öljykapselina, kunhan sen ottaa aterian yhteydessä.

Keskustelu