Katoaako maapallon magneettikenttä?

Pelot maapallon magneettikentän heikkenemisestä ovat vahvasti liioiteltuja. Tämän todistavat Juudeasta löytyneet rautakautiset ruukunpalat.

Maapallon magneettikenttä suojelee avaruudesta tulevalta haitalliselta säteilyltä.

Jani Kaaro

Maapallon magneettikentän heikkeneminen on ollut pitkään yksi maailmanlopun ennustajien suosikkiaiheita.

Magneettikentän on väitetty voivan heikentyä niin olemattomiin, että se jättäisi ihmiset suojattomiksi avaruudesta tulevalle haitalliselle säteilylle.

Näille väitteille on antanut aihetta havainto, jonka mukaan maapallon magneettikenttä on heikentynyt viimeisen kahdensadan vuoden aikana.

Israelilaisten ja yhdysvaltalaisten löytämät todisteet magneettikentän historiallisesta vaihtelusta hälventävät näitä pelkoja.

Tutkimukset osoittavat, että magneettikentän voimakkuus on vaihdellut viime vuosituhansina suurestikin, ja muutokset ovat voineet olla hyvin äkillisiä.

Nykyinen heikko vaihe voi siis olla osa magneettikentän luontaista aaltoliikettä, josta se ponkaisee tulevaisuudessa jälleen voimakkaampaan vaiheeseen.

Maapallon magneettikenttä vaihtelee

Todisteet magneettikentän tuhansien vuosien takaisista vaihteluista saatiin vanhoista ruukunpalasista Palestiinasta.

Kun ruukuntekijät valmistivat ruukkujaan, heillä ei ollut aavistusta, että niihin tallentui tietoa magneettikentästä. Näin kuitenkin tapahtui, sillä kun ruukkuja kuumennettiin ja jäähdytettiin, niissä olleet magneettiset mineraalit järjestyivät magneettikentän mukaisesti.

Magneettisten mineraalien lisäksi ruukuissa oli arkeologeille muutakin hyödyllistä. Ruukuissa oli veronkantoa varten sinetti, ja koska hallitsijat ja sen myötä myös sinetit vaihtuivat usein, tutkijat saattoivat ajoittaa magneettikentän muutokset parhaillaan vuosikymmenien tarkkuudella.

Kun ruukkuihin tallentuneita tietoja analysoitiin kuudensadan vuoden ajalta, ne tuottivat yllätyksen.

Vaikka maapallon magneettikenttä oli tällä ajanjaksolla suhteellisen tasainen, rautakaudella, juuri ennen 700-lukua eaa., magneettikenttä voimistui peräti kaksinkertaiseksi. Tutkijat kutsuvat tätä Rautakauden piikiksi.

Maapallon magneettikenttä saattoi tuolloin olla voimakkaampi kuin koskaan 100 000 vuoteen, tutkijat väittävät. Vuoden 730 jälkeen eaa. tapahtui päinvastainen käänne, jolloin magneettikenttä heikkeni 20 prosenttia vain 30 vuodessa.

Lisäksi tiedetään, että noin 200 vuotta ennen Rautakauden piikkiä oli koettu toinenkin piikki, jossa magneettikenttä vahvistui.

Entä napojen vaihtuminen?

Magneettikenttää tarkkaillaan myös sen takia, että magneettisten napojen tiedetään vaihtavan paikkaa noin 200 000–300 000 vuoden välein.

Viimeisimmästä napojen vaihtumisesta on aikaa noin 800 000 vuotta. Tämän takia jotkut ovat tulkinneet, että magneettikentän heikkeneminen olisi merkki tulevasta napaisuuden vaihtumisesta. Tuoreen tutkimuksen valossa näin ei kuitenkaan ole.

Tutkijoiden mukaan napaisuuden vaihtuminen ei kuitenkaan olisi katastrofi. Ensinnäkin magneettikenttä ei katoa kokonaan edes napaisuuden vaihtuessa. Lisäksi avaruuden säteilyltä meitä suojaa myös ilmakehä – itse asiassa jopa tehokkaammin kuin magneettikenttä.

Lue kirjoittajan blogia Galileon keskisormi