Simpanssi pitää petinsä puhtaana – Ihmisillä päinvastoin: Sänky on yksi kodin suurimmista bakteeripesäkkeistä

Ihmisen peti on kodin pahimpia bakteeripesiä. Tutkijat vertasivat ihmisen pedin bakteerimäärää simpanssin pesään ja yllättyivät tuloksista.

Toisin kuin ihmiset, simpanssit sukivat toisiaan puhtaiksi.

Jani Kaaro

Pari vuotta sitten julkaistussa amerikkalaistutkimuksessa havaittiin, että sänky on yksi kodin suurimmista bakteeripesäkkeistä.

Vapaaehtoisten tutkimuksia varten antamista lakanoista ja tyynyliinoista otetuissa näytteissä oli paljon enemmän bakteereja kuin esimerkiksi lemmikkieläinten ruokakupeissa tai wc-pönttöjen istuimissa.

Tuore yhdysvaltalaistutkimus osoittaa, että simpanssin peti on toista maata. Simpanssin pesä ja peti ovat periaatteessa sama asia, koska simpanssit käyttävät sitä vain nukkumiseen.

Tutkijat ottivat mikrobinäytteitä 41 simpanssipesästä Tansaniassa, minkä lisäksi he imuroivat viidentoista pesän pohjan saadakseen kiikkiin siellä elävät hyönteiset ja muut niveljalkaiset.

Mikrobiero simpanssin ja ihmisen välillä valtava

Tulokset yllättivät tutkijat. Simpanssien pesästä löytyneistä mikrobeista vain 3,5 prosenttia oli peräisin simpanssin ihosta, ulosteista tai suusta. Ihmisten sängyissä näistä lähteistä on peräisin 35 prosenttia.

Suurin osa simpanssipesän mikrobeista oli siis lähtöisin ympäristöstä. Tutkijat odottivat löytävänsä pesistä myös paljon ulkoloisia ja muita pikkueläimiä, mutta niitä ei löytynyt juuri lainkaan.

Simpanssipedin puhtauden salaisuus on yksinkertainen: simpanssi rakentaa joka yö uuden pesän ja nukkuu siinä vain yhden yön. Ihmiset taas viettävät sängyssä kolmanneksen elämästään.

Simpanssien ahkeralla toistensa sukimisella voi olla myös jotakin tekemistä pesän puhtoisuuden kanssa.