Yhdeksän miljardin valovuoden päässä olevan Icarus-tähden löytymisessä oli kyse uskomattomasta onnenkantamoisesta

Kuinka kauas ihminen näkee? Jos matka lasketaan kaukaisimmasta tähdestä, vastaus on: yhdeksän miljardin valovuoden päähän.

Jani Kaaro

Tämän äskettäin löydetyn tähden havaitsi Hubble-avaruusteleskooppi. Se ei kuitenkaan olisi löytänyt tähteä ilman pientä aika-avaruusmagiaa.

Löydöstä tiedottanut kansainvälinen tutkimusryhmä ei etsinyt yksittäisiä tähtiä vaan tarkkaili viiden miljardin valovuoden päässä olevaa galaksia.

Tähti havaittiin, kun galaksin takaa välkkyi valoa. Koska kohde oli niin kirkas, tutkijat uskoivat sen olevan supernovana räjähtävä tähti.

Sininen tähti sai nimekseen Icarus

Tarkemmat analyysit kuitenkin osoittivat sen olevan niin sanottu sininen tähti. Tutkijat antoivat sille nimeksi Icarus.

Yksittäisten tähtien havaitseminen näin etäältä on erittäin vaikeaa. Miten tutkijat onnistuivat tässä tapauksessa?

Matkassa oli onnea, sillä tähden edessä oleva galaksi oli muodostanut niin sanotun painovoimalinssin. Massiivinen galaksi taivutti aika-avaruutta siten, että tähden eteen muodostui suurentava linssi. Se taittoi tähden valoa ja voimisti sitä.

Tutkijoiden mukaan linssin ansiosta tähti oli kaksituhatta kertaa kirkkaampi kuin se olisi ollut ilman linssiä.

Ilman linssiä yksittäistä tähteä ei olisi koskaan voitu havaita näin etäältä.

Tutkijat uskovat, että samanlaisen linssi-ilmiön kautta voidaan jatkossa havaita myös monia muita kaukaisia tähtiä.