Kuinka lentoyhtiöt kehtaavat? Laskuttavat yhä polttoainelisää, vaikka öljyn hinta puolittunut – hinnat jopa nousseet

Lentomatkailija maksaa polttoainelisää, koska lentoyhtiöt kikkailevat.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Loogista? Öljyn hinta laskee, lentolippujen polttoainelisä on ja pysyy.

Lentomatkailija maksaa polttoainelisää, koska lentoyhtiöt kikkailevat.
(Päivitetty: )
Teksti:
Johanna Jantunen

Muutama vuosi sitten lentolippujen hinnat nousivat. Lentolippuihin lisättiin polttoainelisä, koska öljyn hinta oli kohonnut vuonna 2011 pilviin.

Kuluneen vuoden aikana polttoaineen hinta on kuitenkin laskenut lähes puolella. Viime vuoden marraskuussa raakaöljyn hinta oli vielä 90 dollaria barrelilta, mutta nyt hinta on tippunut 50 dollariin.

Miksi lentoyhtiöt kuitenkin laskuttavat matkustajilta edelleen polttoainelisää?

”Piilotettu hinnanlisä”

Polttoainemaksusta tuskin luovutaan.

”Luulen kyllä, että polttoainelisästä on tullut pysyvä käytäntö”, toimitusjohtaja Meri Mäntysaari useiden eri lentoyhtiöiden pääedustajana toimivasta GSA Finlandista sanoo.

Samaa mieltä on lentohinnoittelun asiantuntija Simo Hämäläinen liikematkoihin keskittyneestä matkatoimisto Carlson Wagonlit Travelista.

”Maksu vain kulkee polttoainelisämaksun nimellä. Tosiasiassa kyse on piilotetusta hinnanlisästä eikä tasaisesta polttoainelisämaksusta”, Hämäläinen sanoo.

Lentoyhtiöiden polttoainelisämaksut ovat Hämäläisen mukaan jopa nousseet.

”Eikä laskua toistaiseksi ole näkyvissä.”

”Eivät ne ole polttoainekuluja”

Suorat lennot joulukuulle Helsingistä Roomaan ja takaisin saisi lentoyhtiö Norwegianilta 150 eurolla. Hinta sisältää 32 euron polttoainelisämaksun.

Kysytään polttoainemaksusta suoraan Norwegianilta: aiotteko lopettaa polttoaineesta laskuttamisen öljyn hinnan laskettua?

”Emme me enää laskuta lisämaksua polttoaineesta. Lopetimme sen muistaakseni viime vuonna”, viestintäjohtaja Charlotte Holmbergh Jacobsson Norwegianilta sanoo.

Mutta mikä sitten on tuo lipun perushinnan päälle lisättävä 32 euron polttoainemaksu?

”Nämä eivät ole polttoainekuluja, vaan lentokenttämaksuja jokaiselle matkustajalle.”

Jaa. Lippua ostettaessa 32 euron hinta on kuitenkin eritelty polttoainemaksuksi.

Hämäläisen arvio osuu siis oikeaan. Polttoainelisän nimellä kulkevalla maksulla ei kateta polttoainekustannuksia.

Bisneksessä bensakin kalliimpaa

Air Balticin Rooman-lennot maksavat saman verran kuin Norwegianin, mutta ne sisältävät välilaskun Riikaan. Polttoainelisä on 72 euroa, melkein puolet lipun hinnasta.

Myös SAS käyttää polttoainelisää. Heillä polttoainemaksun suuruus Helsinki–Rooma–Helsinki-lennoilla on 60 euroa.

Jos ottaa kalliimmat SAS Plus -luokan liput, polttoainemaksu on 136 euroa. Bisnesluokan polttoainemaksu on siis yli kaksinkertainen verrattuna tavallisen luokan lippujen polttoainelisään.

Luulisi bensan olevan kaikille matkustajille saman hintaista?

”Bisnesluokassa polttoainekustannuksia tosiaan veloitetaan enemmän, vaikka ei siinä mitään loogista järkeä ole. Sama bensamäärähän siinä kuluu, missä luokassa sitten istuukaan”, Mäntysaari sanoo.

Taas todiste siitä, että polttoainelisämaksussa ei ole kyse todellisista polttoainekustannuksista.

Kikkailua

Ennen polttoainelisän käyttöönottoa polttoainekustannukset oli laskettu mukaan lentolippujen hintaan. Nykyinen käytäntö on veloittaa polttoaineesta verojen yhteydessä.

”Kun yksi lentoyhtiö lähtee johonkin mukaan, muut seuraavat yleensä perässä”, Mäntysaari sanoo.

Lentoyhtiöt käyvät kovaa kilpailua, ja polttoainelisällä on mahdollista kikkailla. Lentolipun perushinta saattaa näyttää halvalta, mutta polttoainelisän jälkeen hinta voi nousta huimasti.

”Vaikka selkeämpäähän se olisi, että polttoainekustannus olisi suoraan lipun hinnassa ja kaikille sama.”

Poikkeuksiakin löytyy

Simo Hämäläinen ei usko lentolippujen hintojen laskevan, vaikka öljyn hinta on alhaisimmillaan moneen vuoteen.

”Aika ahkerasti kaikki lentoyhtiöt nostivat hintojaan, kun öljyn hinta nousi. Mutta kun hinta kääntyi laskuun, useimmilta lentoyhtiöiltä hinnan seuraaminen on unohtunut.”

Samaa mieltä on Mäntysaari.

”Tosin todistin juuri tapausta, jossa ajat sitten tehdyn ryhmämatkan hinta tippui varaushetken hinnasta”, Mäntysaari kertoo.

Polttoainelisän määrä oli laskenut, ja lippujen hinta aleni  jokaiselta matkustajalta 50 euroa.

”Se oli jo ihan tuntuva alennus.”

Myös Hämäläinen nostaa esiin poikkeustapauksen.

”Aasialainen lentoyhtiö Cathay Pasific on oikeasti reagoinut öljyn hinnan laskemiseen. He laskivat lokakuun alusta polttoainelisämaksuaan Aasian ja Euroopan välisillä lennoilla lähes puolella.”

X