Miksi Alahärmän monsterionnettomuuden tutkinta ei etene? Onnettomuustutkintakeskus: Poliisi ei saa teettää töitään meillä

Monsteriautotapahtumassa ollaan eturivissä omalla vastuulla.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Alahärmän monsteriauto-onnettomuudessa loukkaantuneet jäivät teräksisen turva-aidan alle.

Monsteriautotapahtumassa ollaan eturivissä omalla vastuulla.
(Päivitetty: )
Teksti:
Mikael Vehkaoja

Viime elokuussa Alahärmässä sattui monsteriauto-onnettomuus. Auton etuakseli katkesi hypyn alastulossa, ja monen sadan kilon painoinen pyörä vyöryi yleisön sekaan. Seitsemän loukkaantui, osa heistä lapsia.

Toistaiseksi onnettomuuteen ei epäillä liittyvän rikosta, eikä järjestäjää kohtaan ole esitetty korvausvaatimuksia. Tarkempia tietoja saadaan odottaa pitkään, sillä turman poliisitutkinta on pysähtynyt alkutekijöihinsä.

”Me odotamme, että Onnettomuustutkintakeskus saa oman lausuntonsa valmiiksi. Siihen voi mennä vuosi”, tutkinnanjohtaja, komisario Sakari Palomäki Pohjanmaan poliisista sanoo.

Onnettomuustutkintakeskus ihmettelee

Onnettomuustutkintakeskuksessa (OTKES) hämmästellään poliisin puheita. Lain mukaan onnettomuustutkijan tehtävä on parantaa yleistä turvallisuutta, ei etsiä syyllisiä. Siksi poliisi ei saisi teettää omia töitään onnettomuustutkijoilla.

”Sellainen toiminta heikentäisi meidän toimintaedellytyksiämme”, OTKESin johtaja Veli-Pekka Nurmi sanoo.

Onnettomuustutkinnan tehtävä on parantaa yleistä turvallisuutta. Siksi onnettomuustutkijoiden on kerättävä turmasta mahdollisimman laajasti tietoja. Se ei onnistu, jos tutkijoiden haastattelemat ihmiset pelkäävät juridista vastuuta.

Laki erityisesti kieltää onnettomuustutkijoita todistamasta oikeudessa.

Nurmi nostaa esimerkiksi Taipalsaaren lento-onnettomuuden 2008. Patria Pilot Training -lentokoulun nelipaikkainen Piper Arrow putosi välitarkastuslennolla. Opettaja ja kaksi oppilasta menehtyivät.

Lentokoulua ja sen kolmea johtajaa syytettiin kuolemantuottamuksesta. Syyttäjä käytti todistusaineistona OTKESin raporttia. Oikeuden puheenjohtajan mukaan onnettomuustutkintaa ei saa käyttää todisteena. Näyttö jäi antamatta, ja kaikki syytteet hylättiin.

Nurmen mukaan OTKESin ja poliisin yhteistyö toimii kuitenkin hyvin joitain yksittäistapauksia lukuun ottamatta.

”Poliisi on meille tärkeä yhteistyökumppani, ja korkealla tasolla työnjaosta vallitsee täysi yhteisymmärrys.”

Yksittäistapaukset ovat liittyneet erikoisiin tapaturmiin, jotka ovat haasteellisia tutkittavia.

”Tavallaan ymmärrän, että poliisi mielellään hakee tällaisissa tapauksissa tukea omalle tutkinnalleen. Mutta me emme ole sitä varten olemassa.”

Kyse on myös tapaturman uhrien oikeusturvasta. Oikeusvaltiossa on poliisin tehtävä tutkia, liittyykö tapaturmaan rikos. Poliisi ei voi olla työssään riippuvainen muista viranomaisista.

Kuka on vastuussa?

Alahärmän monsteriturman turvallisuuskysymys on haastava. Koko Suomessa on vain yksi monsteriauto. Kyse on niin harvinaisesta lajista, ettei sen turvallisuuteen ole muodostunut yleistä käytäntöä.

Lain mukaan yleisötapahtuman järjestäjä vastaa turvallisuudesta. Viranomainen valvoo, että järjestäjä tuntee vastuunsa.

Lehtitietojen mukaan monsteriauto oli katsastettu, mutta poliisi tai tapahtuman turvallisuutta valvova terveystarkastaja eivät kuitenkaan tiedä, mitä se tarkoittaa.

Silminnäkijöiden mukaan tapaturman uhrit eivät jääneet monsteriauton pyörän, vaan teräksisen turva-aidan alle. Kukaan ei tunnu tietävän, miksi alueelle pystytettiin turva-aidat, joiden lähellä ei ollut turvallista.

Tapahtuman järjestäjän mukaan turvallisuusohjeet tulivat monsteriauton kuljettajalta, joka on oman alansa ammattilainen. Monsteriautoihin sovelletaan kansainvälisen lajiliiton turvallisuusohjeita. Näiden ohjeiden mukaan turva-aidan tehtävä on pitää yleisö poissa suoritusalueelta. Aitaa ei siis ole suunniteltu estämään monsteriauton iskeytymistä yleisön sekaan. Se ei pysäytä edes auton rengasta.

Eturivissä ollaan siis omalla vastuulla.

 

X