Autolomalle Eurooppaan? Näissä maissa yksikin olut on liikaa kuskille

Jaa artikkeli
Promillerajoja Euroopan maissa. © Pia Karapää/Otavamedian visualistiryhmä
Jos lähdet automatkalle naapurimaihin, älä tartu rattiin yhdenkään oluen jälkeen.

Rattijuopumuksen promillerajat vaihtelevat Euroopassa nollasta 0,8 promilleen.

”On harhaluulo, että Suomessa oleva 0,5:n raja olisi yleiseurooppalainen standardi, ja sitä ei oteta huomioon matkalle lähtiessä”,  johtava asiantuntija Jussi Pohjonen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista sanoo.

Esimerkiksi Suomen naapurimaissa Ruotsissa ja Virossa promilleraja on niin alhainen, että yhdenkään lasillisen kanssa ei kannata lähteä kikkailemaan.

Näissä maissa raja nolla

Romaniassa, Slovakiassa, Tšekissä ja Unkarissa rattijuopumuksen suhteen on nollatolernassi: kuskin on puhallettava nolla promillea.

Joissakin maissa erilaisille kuljettajille on asetettu eri promillerajoja. Esimerkiksi Saksassa ja Italiassa ammattikuljettajilla, nuorilla ja kokemattomilla kuskeilla on nollaraja. Muilla kuljettajilla raja on 0,5 promillea.

Kyproksella, Ruotsissa ja Virossa rattijuopumuksen raja on 0,2 promillea.  Auton rattiin ei kannata tarttua näissä maissa, jos on juonut vähänkään alkoholia.

”Tervetuliaismaljan voisi ehkä ottaa, mutta ei yhtään enempää”, Pohjonen sanoo.

Miksi raja ei sitten ole suoraan nolla?

”Nollaa voi olla hankalaa valvoa”, Pohjonen toteaa.

Ihmisen kehossa voi olla pieniä pitoisuuksia alkoholia, vaikka ei olisi nauttinutkaan alkoholia sisältävää juomaa.

Euroopan korkein: 0,8 promillea

Isossa-Britanniassa ja Maltalla rattijuopumuksen raja Euroopan korkein: on 0,8 promillea.

”Se on jo sellainen kohtalainen humala. Tutkimusten mukaan 0,5 promillen jälkeen onnettomuusriskit alkavat kyllä viimeistään kasvaa”, Pohjonen sanoo.

Brittien korkea promilleraja juontaa juurensa historiasta.

”Isossa-Britanniassa on ollut tapana mennä työpäivän päätteeksi pubiin, eikä joukkoliikennettä ole välttämättä ollut.”

Promilleraja alemmas?

Suomessa on käyty keskustelua promillerajan laskemisesta 0,2:een. Asiasta on kahdenlaista kantaa.

”Rajan laskeminen antaisi signaalin siitä, että alkoholi ja liikenne eivät kuulu yhteen”, Pohjonen sanoo.

”Toisaalta suomalainen rattijuoppo on usein verrattain korkeissa promilleissa. Ajatellaan, että niihin todellisiin ongelmakäyttäjiin promillerajan laskulla ei olisi vaikutusta.”

Suomen nykyinen 0,5:n raja mahdollistaa parin oluen nauttimisen ilman rangaistusta. Alkoholin kanssa kikkailu ei kuitenkaan ole järkevää.

”Monta kertaa on seottu laskuissa eikä ole tarkkaan muistettu, onko jo otettu kolme vai neljä tuoppia. Kun otetaan sitten vielä yksi, raja jo ylittyy”, Pohjonen sanoo.

Hän suosittelee itse joko-tai-linjaa.

”Pienetkään määrät alkoholia eivät paranna liikenneturvallisuutta.”

”Varminta on, ettei sekoita kahta mukavaa asiaa, oluenjuontia ja autoilua keskenään.”

X