Luona Oy:n vastaanottokeskusten johto puolustautuu: Firman hallituksessa ei ole rasisteja ja ”valtio on ollut tyytyväinen”

Jaa kaverilleTilaa Seura
Turvapaikanhakijoita Luona Oy:n Espoon Siikajärven vastaanottokeskuksen pihalla lokakuussa 2015. Kuva: Jussi Nukari / LK.
"Emme ole lähteneet tavoittelemaan pikavoittoja", sanoo Luonan toimitusjohtaja Milja Saksi. © Jussi Nukari / LK
Kahdeksaa vastaanottokeskusta ylläpitävän Luona Oy:n johto valittelee, että paljastunut rasismi ja aggressiivisuus "kuulostaa kurjalta".

Yle Uutiset kertoi tiistaina, että Luona Oy:n ylläpitämistä vastaanottokeskuksista on tehty useita valituksia Maahanmuuttovirastoon. Jutussa haastatellut viisi Luonan entistä työntekijää kertoivat, että Luonan vastaanottokeskuksissa rasismi ja henkilöstövajeen aiheuttamat vaaratilanteet ovat arkipäivää.

Luona Oy on perustanut Suomen ensimmäiset yksityiset vastaanottokeskukset. Nyt Luona vastaa yhteensä kahdeksan vastaanottokeskuksen toiminnasta.

Entisten työntekijöiden mukaan osa Luonassa työskentelevistä ohjaajista ei ole lainkaan tehtäviensä tasalla. Heillä ei ole sosiaali- tai terveysalan koulutusta, moni ei osaa käyttää tietokonetta ja useille vastaanottolaki ja ihmisoikeudet ovat vieraita käsitteitä.

Puutteet johtavat siihen, etteivät turvapaikanhakijat saa tietoa omista oikeuksistaan. Ylen jutun mukaan monien turvapaikanhakijoiden on myös ollut vaikeaa saada terveydenhuoltoa.

Omistaja miljonääri, hallituksessa poliitikkoja

Luona kuuluu osana Barona-konserniin. Henkilöstövuokrausyrityksenä tunnetun Baronan pääomistaja on Luonankin hallituksessa istuva Markus Oksa.

Luonan hallitukseen on kerätty useita puoluepolitiikassa mukana olevia tai sitä erittäin lähellä olevia henkilöitä. Hallituksen puheenjohtajana toimii Helsingin kaupungin entinen sosiaalijohtaja Paavo Voutilainen. Vuosikymmenen vaihteessa Voutilainen tuli tunnetuksi työhuoneeseensa tilaamistaan yli 70 000 euron huonekaluista. Kansalaisia närästi paitsi kalusteiden ökyhinta, myös se, ettei huonekaluhankintaa kilpailutettu. Myös kaupungin sosiaalitoimen tililtä Voutilaisen kuittaama reilun tuhannen euron viinalasku Hartwall Areenan aitiosta kohahdutti vuonna 2011.

Muita Luonan taustahenkilöitä ovat esimerkiksi hallituksen jäsenet, entinen demareiden kansanedustaja Ulpu Iivari, kokoomuksen kansanedustaja Sanna Lauslahti ja johdon konsultti Pasi Natri, joka on toiminut julkisissa tehtävissä muun muassa valtioneuvoston kansliassa ja UM:ssä. Hän on demareiden europarlamentaarikon Mia-Petra Kumpula-Natrin puoliso.

Luonan hallituksen jäseniä on vaikea saada vastaamaan puhelimeen. Pasi Natri soittaa kuitenkin takaisin.

”Joo hei. Minä olen kyllä nyt väärä henkilö. Minä olen hallituksen jäsen ja meillä toimiva johto vastaa median tiedusteluihin.”

No kysyisin kuitenkin, että Ylen jutun mukaan Luonan vastaanottokeskuksien työntekijöiden ammattitaidossa on olennaisia puutteita. Onko rekrytointi ihan onnistunut?

”Ensimmäiset vastaanottokeskukset perustettiin hyvin nopealla aikataululla valtion pyynnöstä. Aikataulu oli sellainen, että osaamisessa eivät ehkä kaikki parhaat voimat olleet mukana.  Jotakin ongelmia on ollut, mutta niitä korjataan kaiken aikaa. Valtio seuraa vastaanottokeskusten tilannetta ja on ollut tyytyväinen Luonan toimintaan. Ja voi tietysti miettiä, että mikä on ollut näiden entisten työntekijöiden intressi puhua näitä asioita.”

Tiistaina julkaistujen juttujen mukaan vastaanottokeskuksien vartijat käyttäytyvät turvapaikanhakijoita kohtaan rasistisesti ja aggressiivisesti. Miltä tämä kuulostaa?

”Se kuulostaa kurjalta ja jos niin todellisuudessa on, niin vielä kurjempaa. Luonan hallituksessa ei ole yhtään rasistia, pikemminkin päinvastoin. Ja meillä on täysi nollatoleranssi rasismia kohtaan. Samoin on nollatoleranssi kaikkea epäasiallista käyttäytymistä kohtaan.”

Ylen jutun mukaan Luonan vastaanottokeskuksissa ei noudateta ammattiliittojen palkkasuosituksia. Onko teillä tietoa…

”Ei ole tietoa. Kuten sanoin, niin median kysymyksiin vastaa meidän toimiva johto. ”

Salainen bisnes

Yksin Luona Oy:n ylläpitämissä vastaanottokeskuksissa tai haja-asutettuna erillisasunnoissa asuu yhteensä noin 2800 ihmistä.

Seura pyysi jo syksyllä Maahanmuuttovirastolta tietoja eri vastaanottokeskusten kanssa tehdyistä sopimuksista. Viime lokakuussa virasto antoi päätöksen. Sen mukaan vastaanottokeskuksille maksetut korvaukset ovat salassa pidettäviä niiltä osin, ”kun ne sisältävät tietoja Maahanmuuttoviraston liikesalaisuuksista tai tiedon antaminen sopimuksista heikentäisi Maahanmuuttoviraston mahdollisuuksia edullisiin hankintoihin”.

Syyskuussa Iivari totesi Iltalehden haastattelussa, että vastaanottokeskus on Luonalle bisnes muiden joukossa.

Ylen mukaan turvapaikanhakijat eivät Luonan vastaanottokeskuksissa saa tietoa omista oikeuksistaan, mutta esitettyjen esimerkkien valossa näyttää myös siltä, että turvapaikanhakijoiden ihmisoikeudet ovat unohtuneet rahan tieltä.

Toimiva johto, joka siis vastaa, on Luona Oy:n toimitusjohtaja Milja Saksi.

Milja Saksi, ovatko turvapaikanhakijoiden ihmisoikeudet joutuneet väistymään bisneksen tieltä?

”Tämmöistä vastakkainasettelua halutaan julkisuudessa luoda, vaikka siitä ei ole kyse. Syksyllä Maahanmuuttovirasto kysyi eri toimijoilta apua humanitäärisen kriisin ratkaisemiseen, ja meillekin tuli tämä kysymys. Ensimmäinen vastaanottokeskus perustettiin 12 tunnin varoitusajalla. Siinä ei ehditty tehdä pitkäjänteistä suunnittelua, vaan lähdettiin ratkaisemaan kriisiä.”

Se rahan ja ihmisoikeuksien vastakkainasettelu…

”Emme ole lähteneet tavoittelemaan pikavoittoja. Luona Oy on kuitenkin yritys ja yrityksen taloudellisen toiminnan täytyy olla terveellä pohjalla, että asukkaille voidaan jatkossa turvata heille kuuluvat palvelut.”

Entä tämä julkisuudessa mainittu Luonan vastaanottokeskusten vartijoiden rasismi?

”On ihan selvää, että meillä on nollatoleranssi rasismiin. Joitakin yksittäistapauksia on ollut ja niihin on heti puututtu. Nyt on kuitenkin tärkeää, ettei vartijoita aleta syyllistämään joukkona joidenkin yksilöiden tekemisistä.”

Miten vastaanottokeskusten rekrytointi on suoritettu ja onko vastaanottokeskukseen päässyt töihin ihan kuka tahansa?

”Palkkasimme syksyllä nopealla aikataululla noin 200 ihmistä ja kaikkien kohdalla ei ehditty tehdä kahden silmäparin haastattelua. Nyt rekrytointiin osallistuu aina esimies ja HR:n edustaja. Kaikilta työntekijöiltä tarkistetaan todistukset, pätevyys ja referenssit. Ja mitä tulee näihin liittojen palkkasuosituksiin, niin noudatamme yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusta ja maksamme sitä parempaakin palkkaa.”

X