Suomalaisten käyttämä unkarilainen hammasklinikka lähti liikkeelle kavallusvaroin

Budapestiläisen omakotitaloalueen keskellä sijaitsee oudot taustat omaava hammasklinikka, jonne tullaan kaukaa.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Terhi Koivuniemi valitsee hampaiden valkaisussa tavoiteltavaa sävyä suuhygienistin kanssa. Koivuniemi vieraili Kreativ Dentalissa ensimmäistä kertaa ja oli erittäin tyytyväinen hoitoon ja matkajärjestelyihin.

Budapestiläisen omakotitaloalueen keskellä sijaitsee oudot taustat omaava hammasklinikka, jonne tullaan kaukaa.
Teksti: Anna Tervahartiala

Mainos on näyttävä.

”Koko Euroopan laadukkain ja johtavin hammasklinikka”, väittää Helsingin Sanomien sunnuntailehden toiselle aukeamalle asetettu ilmoitus. Korkeasti koulutetut ja todella kokeneet spesialistit, huippumoderni laboratorio ja keraamikkomestarit ovat vain esimerkkejä Kreativ Dentalin antamista lupauksista.

Mainos ei ole lehden lukijalle yllätys. Klinikka on markkinoinut Suomen laajalevikkisimmässä lehdessä lähes kaksi vuotta, ja klinikan mainoskulut yksinomaan Helsingin Sanomissa ovat yli 10 000 euroa kuukaudessa. Lehtimainokset ovat vain murto-osa Euroopan laajuisesta markkinoinnista, jonka budjetti ylitti viime vuonna kahden miljoonan euron rajan.

”Välitänkö mainonnan hinnasta? En”, Kreativ Dentalin perustaja ja toimitusjohtaja Attila Knott sanoo.

Vuoden 2016 marraskuuhun mennessä klinikalla oli vieraillut noin 230 suomalaista, keskimäärin 20 suomalaista kuukaudessa.

Vaikka hoidot ovat yksilöllisiä, Kreativ Dentalille harvemmin tullaan rutiinitarkastuksiin. Klinikalla suoritettujen hoitojen keskimääräinen hinta asettuu noin 9 000 euroon.

Mainokset maksavat itsensä nopeasti takaisin.

Haarakonttori

Kreativ Dentalin Suomen-numeroon vastaa Kari Amanpour. Amanpour on työskennellyt vaimonsa Nina Amanpourin kanssa klinikan agenttina vuodesta 2014. Suomi on uusin lisä 17 valtiota kattavaan agenttiverkostoon.

”Muutama kymmenen suomalaista ensimmäisenä vuonna, sitten parisataa, tänä vuonna lähtee jo 500–600”, Amanpour innostuu liioittelemaan.

Aluksi agenttitöitä oli tehtävä muiden töiden rinnalla. Nyt potilaiden laskun loppusummasta 10 prosentin provisiota maksettavasta välitystyöstä on tullut päätyö.

Tyypillinen Kreativ Dentalin potilas on keski-iän ylittänyt henkilö, jolta ikä, tulehdukset tai esimerkiksi juurihoidot ovat kuluttaneet hampaat. Yleisin hoitomuoto on implantti, jonka kokonaishinnaksi Kreativ Dental arvioi noin 1 000 euroa. Suomessa vastaavan hoidon hinta alkaa noin 2 000 eurosta.

Koska suurin osa klinikalla tehdyistä hoidoista on esteettisiä, niistä ei saa Kela-korvausta. Klinikalle tuleville potilaille hoito ulkomailla saattaa silti olla ainoa taloudellisesti mahdollinen vaihtoehto eheään hymyyn.

Hinta ei kuitenkaan ole kaikki kaikessa. Kreativ Dental on profiloitunut nimenomaan laadun vaalijana. Terveyspalveluissa yksi tapa mitata laatua on virheiden kautta.

Suomessa tapahtuneet hoitovirheet käsitellään Potilasvakuutuskeskuksessa. Koska ulkomailla tapahtuneista hoitovirheestä ei saa Suomessa korvausta, hoitovirheet eivät näy keskuksen tilastoissa. Tietoa ulkomailla sattuneista hoitovirheistä ei yksinkertaisesti ole.

Vaikka vertailukelpoinen tieto puuttuu, Kreativ Dental kuitenkin mainostaa olevansa koko Euroopan laadukkain ja johtavin klinikka.

Väitteellä viitataan International Medical Tourism Journal -terveysturismijulkaisun vuotuiseen palkintogaalaan. IMTJ on brittiläisen, terveystruismiin erikoistuneen viestintäyrityksen omistama media.

Vuonna 2015 IMTJ antoi Kreativ Dentalille kunniamaininnan maailman parhaan kansainvälisen hammasklinikan kategoriassa. Maailman toisiksi parhaan ja Euroopan parhaan klinikan titteliä gaalassa ei ole.

Hammaskaupunki

Budapestissa Kreativ Dentalin odotushuoneen keskellä on valtava, pyöreä akvaario. Potilaat seuraavat milloin kaloja, milloin nojatuolien eteen asetettuja tabletteja. Katseet kohoavat hoitohuoneiden ovien käydessä.

Kreativ Dental -hammaslääkäriaseman odotushuoneessa ihmisillä on aikaa odottaa. Lääkäreillä ei. Potilaita on jatkuvasti enemmän kuin työpäivässä tunteja.

Klinikan omistaja Attila Knottilla on vahva kädenpuristus. Hän esittelee nelikerroksisen klinikan kattoterassikahvilan, henkilökunnan kuntosalin, laboratorion ja uutuuttaan kiiltävät röntgenlaitteet. Knott on silminnähden ylpeä luomuksestaan. Hän vertaa klinikkaansa tehtaaseen, jossa Rembrandtin ja Michelangelon kaltaiset lahjakkuudet luovat potilaille uuden hymyn.

Lahjakkuutta ja kovaa työtä tarvitaan. Knott kutsuu Kreativ Dentalin potilastapauksia Stalingradin taisteluiksi. Tapaukset ovat vaikeita, joskus jopa toivottomia.

Knott ei ole ylpeä syyttä. Kreativ Dentalin menestys on noteerattu mediassa laajasti, mistä muistuttaa klinikan aulaa koristava lehtijuttujen galleria. Ensimmäinen artikkeleista on 2000-luvun alusta ja yksi tuoreimmista lehtijutuista löytyy alakerran seinältä. Juttu on julkaistu Ilta-Sanomissa lokakuussa 2015 ja artikkelissa kerrotaan suomalaisen Sami Örnin kokemuksista klinikalla.

”Nyt en edes tarkkaan tiedä, paljonko kuoret olisivat tulleet maksamaan. Suomessa hinta olisi ollut joka tapauksessa kaksinkertainen”, Örn toteaa jutussa. Örn selviää hampaiden kuntotarkastuksesta ilman toimenpiteitä.

Örnin taustoihin tutustuessa käy ilmi, että hän on Nina Amanpourin nimissä olevan Eagle Ego Oy:n hallituksen varajäsen. Yrityksen toimialaksi on ilmoitettu mainostoiminta.

Unkarilainen oivallus

Kreativ Dental on esimerkki terveysturismista, jonka liikeidea on yksinkertainen: tarjota kalliita, kansallisten terveysvakuutusten ulkopuolelle jääviä palveluita potilaiden kotimaita halvemmalla. Se, mikä erottaa Kreativ Dentalin kilpailijoistaan, on klinikan paikallisagenttien verkosto, pakettimatkoja muistuttavat matkajärjestelyt ja lupaus ensiluokkaisesta laadusta.

Profiloituminen on tarpeen. Vaikka Kreativ Dental niittää mainetta Suomessa, klinikka ei ole Unkarissa ainutlaatuinen.

Unkarin hammashoitoturismin juuret vievät Neuvostoliiton viimeisiin vuosiin Itävallan ja Unkarin rajalle.

Idän ja lännen välisen rajan avauduttua Unkarin länsinaapurit huomasivat nopeasti, että Unkarissa saatavien terveyspalveluiden hinta-laatusuhde teki rajanylityksestä matkan arvoisen. Kysyntä kasvoi ja siihen vastattiin vauhdilla.

Rajan tuntumassa sijaitseva Mosonmagyaróvárin kaupunki on esimerkki rautaesiripun aukeamisen synnyttämistä markkinoista. Noin 30 000 ihmisen kaupungissa työskentelee nykyään yli 350 hammaslääkäriä. Vastaavaa hammaslääkäritiheyttä ei löydy mistään muualta.

Vuonna 2004 Unkari liittyi Euroopan Unioniin, Budapest nousi halpalentoyhtiöiden kartalle ja hammashoitoturismin painopiste laajeni lännen rajakaupungeista pääkaupunkiin. Vuosien 2000 ja 2008 välillä Unkarin hammaslääkäritiheys nousi 56 prosenttia. Vuonna 2011 Unkarin talousministeri György Matolcsy painotti hammashoitoturismin saavan erikoishuomiota valtion uudessa, EU-rahoitteisessa kehitysohjelmassa.

Alku autotallista

Kreativ Dental on tuhkimotarina. Vaatimattomasta hammaslääkäriasemasta on kasvanut kansainvälisessä valokeilassa paistatteleva klinikka, jonka kasvukäyrälle ei näy loppua. Vuonna 2007 perustetun klinikan odotushuone on päivä toisensa jälkeen täynnä, eikä emoklinikan viereen syksyllä rakennettu Kreativ Dental 2 ole riittänyt vastaamaan kysyntään. Kolmannen klinikan pohjapiirustukset on jo tilattu.

Kreativ Dental on kulkenut pitkän matkan. Attila Knott oli 20-vuotias nuorimies muuttaessaan Unkarista Yhdysvaltoihin, missä hän aloitti uransa taidekauppiaana. Knottin koulutus oli jo vuosia aiemmin päättynyt lukioon, minkä jälkeen hän on omien sanojensa mukaan käynyt vain elämänkoulua.

Attila Kreativ Dental Clinic -nimisessä blogissa julkaistussa haastattelussa Knott kertoo päätyneensä hammashoitoalalle sattumalta. Vieraillessaan yhdysvaltalaisella klinikaa Knott huomasi hammaslääkärien veloittavan hoidoista tähtitieteellisiä summia. Knott näki markkinaraon ja lähetti ensimmäiset kipsimallit Unkariin. Unkarissa malleista tehtiin implantteja ja proteeseja pilkkahintaan. Elettiin 90-luvun alkua.

Säästöjen kartuttua Knott perusti pienen klinikan ja hammasteknikkolaboratorion Connecticutin osavaltioon. Knott otti noin 250 000 dollarin lainan yritysmenoihin ja noin 320   000 dollarin lainan laitehankintoihin. Kaiken piti olla valmista, kun Knott sai kuulla, ettei hänestä voi tulla klinikan omistajaa. Connecticutin osavaltiossa vain hammaslääkäri voi omistaa hammasklinikan. Elämänkoulun tutkinto ei riittänyt.

Knott ei suostunut sivuosaan. Mies tilasi kontin, pakkasi klinikkansa irtaimiston ja lähetti kontin Unkariin. 250 000 dollarin lainat Knott jyvitti sveitsiläiseen pankkiin. Hän palasi Budapestiin aloittaakseen kavaltamillaan rahoilla uuden elämän.

Potilasvarkaudet

Vuonna 1998 pienen autotallin yläpuolelle avattiin kahden tuolin ja pienen laboratorion hammasklinikka. Klinikka palveli unkarilaisia asiakkaita ja elätti heikosti Knottin perheen.

”Hammaslääkärini varastivat potilaitani”, Knott muistelee.

”Hammaslääkärit kutsuivat potilaita koteihinsa edullisempaan hoitoon. Siksi asensin hoitohuoneisiin tämän”, Knott sanoo ja avaa työpöytänsä lipaston. Lipastossa on vanha kuuntelulaite.

Salakuunteleminen ei ollut kestävä ratkaisu, ja klinikka päätti profiloitua kansainvälisten potilaiden hoitoon. Ulkomaalaiset potilaat tekivät kahdet markkinat mahdottomaksi ja mahdollistivat korkeampien hintojen pyy tämisen. Kilpailuvaltti palveli niin asiakkaita, työntekijöitä kuin omistajia. Kreativ Dentalin kasvu alkoi.

Menneen varjo

Attila Knott oli ylittämässä Saksan ja Unkarin rajaa perheensä kanssa syksyllä 2008, kun poliisiauto pysäytti hänet.

Knott oli etsintäkuulutettu kavalluksesta Interpolissa vuonna 2002 ja hän oli onnistunut välttämään kiinni jäämistä kuusi vuotta. Poliisit tutkivat Knottin ajokortin, ja mies pidätettiin heti.

”Saksalaiset ovat hyvin perusteellisia”, Knott toteaa.

Pidätystä seurasi lähes vuoden mittainen oikeusprosessi, joka alkoi Yhdysvaltoihin palauttamisen vastustamisella. Knott muistaa lukeneensa netistä, että Yhdysvalloissa häntä saattaisi odottaa jopa 30 vuoden vankeustuomio.

Luovuttamisen vastustaminen ei tuottanut tulosta, ja Knott siirrettiin Yhdysvaltoihin. Hän myönsi syyllisyytensä, palautti kavaltamansa summat, maksoi 10 000 dollarin sakon ja sai yhdeksän kuukauden vankeustuomion. Vankeustuomiota ei koskaan pantu täytäntöön, koska tuomion katsottiin täyttyneen tutkintavankeuden aikana.

Tapausta käsittelevissä artikkeleissa mainitaan vastaavien tapausten vankeusrangaistusten asettuvan 18–24 kuukauden tienoille. Tuomarin päätöksen syitä erittelevät oikeudenkäyntiasiakirjat julistettiin salaisiksi.

”En kadu mitään”, Knott sanoo.

”Olen ylpeä yrityksestäni, työntekijöistäni ja agenteistani. Olen pystynyt tarjoamaan asiakkailleni hammashoitoa, jota he muuten eivät olisi pystyneet saamaan. Tekisin kaiken uudestaan.”

Knottilla ei ole mitään salattavaa.

Julkaiseminen kielletty

Unkarin-matkan jälkeen Knott saa artikkelin faktat ja sitaatit tarkistettavakseen. Vastaussähköposti tulee Suomen filiaalin kautta Seuran päätoimittajalle: Kiellämme jutun julkaisemisen – jopa julkaisemisen yrittämisenkin – ja teemme rikosilmoituksen.

Perusteluja tarkemmin kysyttäessä Knott itse vastaa Budapestista: Artikkeli on täynnä epäolennaisuuksia, jotka eivät kuulu ulkopuolisille, se mustamaalaa ja on sensaatiohakuinen. Toimittajaa luonnehditaan mielisairaalasta paenneeksi hulluksi, joka on työskennellyt harhaanjohtavasti ja syyllistynyt yritysvakoiluun valokuvaamalla liikaa klinikalla.

Yhtään faktavirhettä hän ei mainitse.

Unkarin veroviraston arvioiden mukaan Unkariin saapuu vuosittain noin 60 000–70 000 ulkomaalaista turistia hampaitansa hoidattamaan. Viraston teettämän tutkimuksen mukaan turistit kerryttävät noin 250 miljoonan euron tulot yksinomaan hammashoitosektorille ja noin 60 miljoonan euron välilliset tulot palvelusektorille.

Luvut perustuvat vuonna 2010 julkaistuun tutkimukseen ja arvioiden uskotaan kasvaneen. 40 prosenttia Euroopan hammashoitoturisteista valitsee kohdemaakseen Unkarin.

Jo kauan ennen hammashoitoturismin kasvua konservatiivisen Fidesz-puolueen perustaja, nouseva poliitikko Viktor Orbán istui hammaslääkäri Béla Bátorfin hoitotuoliin. Hoitosuhteen syvyys tuli näkyväksi vasta vuonna 2010 Orbánin noustessa toistamiseen Unkarin pääministeriksi.

EU maksaa

Pian virkaanastujaistensa jälkeen Orbán allekirjoitti yhteistyösopimuksen Orvosi Turizmus Iroda:n, Terveysturismitoimiston, kanssa. Yritys käynnisti hammashoitoturismin kehitysohjelman, jonka yhtenä tavoitteena oli kaksinkertaistaa hammashoitoturismin asiakasmäärät kolmen seuraavan vuoden aikana.

Ohjelman kautta on sitten vuoden 2011 kanavoitu noin 12 miljoonaa euroa, joista valtaosa on EU:n kehitysrahastosta. Terveysturismitoimiston johtajiin ja kehitysohjelman suunnittelijoihin lukeutuvat pääministerin hammaslääkäri Bátorfi sekä Bátorfin liikekumppani László Szûcs.

Tapaus ei ole Unkarissa ainutlaatuinen. Orbánia on toistuvasti syytetty lähipiirinsä suosimisesta nimityksissä ja valtion kilpailutushankkeissa.

Noin 120 klinikkaa sai ohjelman kautta 30 000 –150 000 euron suuruisen investointituen. Ohjelmakuvauksen mukaan tuet suunnattiin laitehankintoihin, markkinointikuluihin ja toiminnan laajentamiseen.

”Tavoitteemme oli tehdä kolmen tähden klinikoista viiden tähden klinikoita”, Szûcs sanoo.

Keväällä 2015 talouslehti Világgazdaság julkaisi Euroopan komission raporttiin perustuvan uutisen. Raportissa ilmoitettiin Euroopan komission jäädyttäneen lähes kahdenkymmenen EU-rahoitusta saaneen hankkeen varat ja aloittaneen projektien taloudenpitoa tarkastelevan tutkinnan. Joukossa oli kolme hammashoitoturismin kehitysohjelmaan ja Bátorfin ja Szûcsin omistuksiin kytkeytyvää yritystä.

Tutkinnan syiksi nimettiin ylihinnoittelu ja tavallisesta poikkeavat henkilöstökulut. Raportissa kerrottiin hankkeen henkilöstön kuukausiansioiden nousseen jopa 5 700 euroon. Palkkojen oletustasoksi arvioitiin alle 1000 euroa.

”EU mikä?” Szûcs vastaa tutkintaan liittyvään kysymykseen.

”Uutinen on valetta ja politikointia. Mikään siitä ei pidä paikkaansa.”

X