Sijoitiko rahasi uuteen Crowd1-pelialustaan? – Kasvavaa verkostoyritystä epäillään pyramidihuijaukseksi, ja sen markkinointi kiellettiin jo useissa maissa

Crowd1-verkosto lupaa yrityksensä kasvavan nopeammin kuin Spotifyn ja Facebookin kaltaiset jätit. Suomessa taustalla on tuttuja hahmoja Onecoin- ja Cloud Horizon -pyramideista. Monet maat pitävät tulokasta perinteisenä verkostohuijauksena.

Jaa artikkeliLähetä vinkki

Suomeen levinnyt Crowd1-verkosto vertaa itseään tunnettuihin suuryrityksiin.

Crowd1-verkosto lupaa yrityksensä kasvavan nopeammin kuin Spotifyn ja Facebookin kaltaiset jätit. Suomessa taustalla on tuttuja hahmoja Onecoin- ja Cloud Horizon -pyramideista. Monet maat pitävät tulokasta perinteisenä verkostohuijauksena.
Teksti:
Petri Jääskeläinen

Uuden Crowd1- sijoituskohteen markkinoijat houkuttelevat verkostomarkkinoinnin avulla suomalaisia sijoittamaan ”valtavasti kasvavaan” pelialan yritykseen.

Viime vuonna Seura uutisoi Cloud Horizon -verkostosta, jonka avulla oli tarkoitus rakentaa Nokialle uusi biopolttoainetehdas. Tuolloin hanke kaatui, mutta palasi uusilla nimillä.

Onecoin taas keräsi verkostomarkkinoinnin avulla uudesta teknologiasta innostuneita mukaan sijoittamaan kryptovaluuttaan, jota kasvatettiin Bitcoinin maineen siivellä.

Nyt pyramidihuijauksena yleisesti pidetty Onecoin on kutistunut pieneen ydinjoukkoon, eikä Cloud Horizonin seuraaja houkuttele suomalaisia yhtä hyvin kuin edeltäjänsä. Näiden verkostojen aktiivit ovatkin osittain siirtyneet värväämään aiempia tuttujaan Crowd1:een.

Crowd1 hyödyntää suuryritysten mainetta

Ruotsalaislähtöinen Crowd1 esitellään markkinointimateriaaleissa rahapelien ja muiden verkkopelien portaaliksi, jolle verkoston jäsenet houkuttelevat uusia asiakkaita.

Yrityksen toimitusjohtaja on ruotsalaisen yritysmaailman julkimo Johan Staël von Holstein, joka tuo uskottavuutta verkostolle.

Suomenkielinen esittelyvideo on kerännyt liki 2500 katselukertaa. Esittelyvideolla yrityksen bisnesideaa verrataan Spotifyn, Uberin ja Hotels.comin kaltaisiin menestyjiin. Eräs suomalaismarkkinoija kehuu palvelun kasvavan Facebookia nopeammin.

Crowd1:a myydään suuryrityksiin viittaamalla.

Crowd1-verkoston suomalaismyyjä vertaa alustan kasvua Facebookiin. © Kuvakaappaus / Otavamedia

Houkuteltaville jäsenille esitellään videolla erihintaisia koulutuspaketteja, joiden mukana saa omistajaosuuksia. Uusia jäseniä houkuttelemalla saa itselleen bonuksia. Järjestelmä muistuttaa hieman Onecoinin koulutuskauppaa, jossa ostaja hankki todellisuudessa louhintaoptioita virtuaalivaluutalle.

BehindMLM-sivuston mukaan heinäkuussa yritys ilmoitti solmineensa yhteistyön hajuste-verkostomarkkinointiyrityksen, matkojen hintavertailusivuston ja turvallisuussovelluksen kanssa. Sivuston mukaan sopimusten on tarkoitus häivyttää yrityksen ponzi-luonnetta.

Maailmalla yrityksestä varoitellaan, Suomessa verkosto kasvaa hiljalleen

Koronaviruksen aikana suomalaisten tapahtumat ovat keskittyneet Zoom-palvelussa järjestettäviin verkkokoulutuksiin, eikä hurmoshenkistä bisnessaarnausta pääse kokemaan fyysisessä maailmassa.

Koulutuspakettien myynti muistuttaa Onecoinia.

Yritys myy koulutuspaketteja, joiden kylkiäisenä saa omistusoikeuksia. © Kuvakaappaus / Otavamedia

Mukana olevien suomalaisten määrästä ei ole tarkkaa tietoa, mutta heitä on houkuteltu mukaan alkuvuoden ajan. Merkittävä osa Seuran tunnistamista suomalaisjäsenistä, kuten heidän värvääjistäänkin, oli aikaisemmin mukana Cloud Horizon- ja Onecoin-verkostoissa.

Kotimaisiin Crowd1-houkuttelijoihin kuuluvat esimerkiksi Onecoinin ilosanomaa levittänyt saunakauppias ja eräs keskisuomalainen ravintolayrittäjä, joka saavutti Cloud Horizonissa melko korkean aseman. Monet suomalaisia värväävistä toimivat vakituisesti muissa maissa, kuten Virossa ja Ruotsissa.

Suomalaiset eivät tiettävästi ole saaneet yrityksessä yhtä merkittäviä rooleja kuin Onecoinissa tai Cloud Horizonissa, vaan he toimivat järjestelmän alatasoilla.

Yrityksellä on liiketoimintaa ympäri maailmaa, ja etenkin Afrikassa sitä markkinoidaan erityisen aktiivisesti. Maailmalla Crowd1:a ei kuitenkaan ole otettu vastaan kovin suopeasti.

Kenties aikaisemmista verkostomarkkinointikokemuksista oppineina, muutamat maat kuten Uusi-Seelanti ja Namibia ovat suhtautuneet Crowd1:een varautuneesti tai jopa kieltäneet sen markkinoinnin.

Norjassa arpajaishallinto selvittää parhaillaan, täyttääkö Crowd1 laittoman pyramidihuijauksen määritelmät. Suomalaisviranomaiset eivät ole toistaiseksi tiedottaneet Crowd1:sta mitään.

Lue myös: Verkostoveijarit eivät luovuta: Cloud Horizon – kryptovaluuttaväki myy taas herkkäuskoisille uusia sijoitustuotteita uusilla nimillä

X